omplacerare

Det låter verkligen sorgligt det där. men jag har också haft en omplaceringshund, en tik som bara var 8 månader när jag fick henne och hade då haft 9 olika hem redan. Uppfödaren till henne är känd i trakten och parar gärna syskon för att tjäna pengar (hon avlar massuplagor av valpar och säljert billigt till vem som än vill ha dom.)

När jag kom till beslutet i vintras om hon skulle tas bort eller lämnas vidare så valde jag att ta bort henne. JAG älskar den hunden så otroligt mycket. och det svider i mitt bröst när jag tänker på henne. :cry: MEN man måste sätta hunden först. Din hund kommer förmodligen INTE att må bra av att fyttas igen. Så mitt råd är att ta bor honom. han lider iaf inte av det.

men du förstår väl att man tänker "herregud" när man följer er historia? t ex vad fick er att tro att ni klunde klara av en 5 år gammal omplacering när ni inte ens fixade en valp av samma (?) ras? och hade du tänkt att bo hemma 10-15 år till om du och mamman ska ha hunden tillsammans? man måste ha lite framförhållning när det gäller djur blondi, och inte bara skaffa ett för att man vill ha ett just då.

nu är det så att systern är allergisk och det är det inget att göra nåt åt. jag ger samma tips som de andra, ta kontakt med rasklubben, mygla inte med hundens problem (ni får helt enkelt sälja honom billigare eller rent av skänka bort honom) och begär att få skriva ett kontrakt med hundens nya ägare att detta blir hundens sista hem. jag har ett sånt kontrakt på min hund, och kan jag inte ha kvar henne blir det avlivning.

Tycker nog ni skall överväga att låta honom somna in om ni har bråttom att få iväg honom.

Hunden mår inte dåligt av att somna, dock kommer han må fruktansvärt dåligt om han än en gång bli vandringspokal.

"Uch jag vet inte hur jag skall göra"

Eftersom du är vuxen finns bara en sak att göra: TA SITT ANSVAR. Detta är tyvärr sällan lätt och leder vanligen till någon form av beslutsångest. Här på sidan får du ju råd av folk, så du får väl sammanfatta dem och sätta dig och fundera över vad du finner bäst.

Om ditt beslut innebär att avlivar hunden, flyttar hemifrån med hunden eller letar efter en SERIÖS omplacering vet bara du. Vill du omplacera, se till att det är en förmedling som verkligen KOLLAR UPP de som vill ha en hund INNAN de lämnar ut den!

Jag har i alla fall fått uppfattningen att Hundstallet är en seriös organisation: http://www.hundstallet.org/

Anneli

"Tycker nog ni skall överväga att låta honom somna in om ni har bråttom att få iväg honom.

Hunden mår inte dåligt av att somna, dock kommer han må fruktansvärt dåligt om han än en gång bli vandringspokal. "

Du har helt rätt. Att hunden måste bort SNABBT är knappast något som borgar för att det skall bli RÄTT.

Anneli

Svensk lapphund är en mycket liten ras och uppfödare jag känner är måna om sin uppfödning även EFTER försäljning.

Kolla upp vem som är uppfödare till hunden(står på registreringsbeviset) och kontakta genast hundens uppfödare, kanske de kan ordna det för hunden.

Kontakta mig om du inte finner något tel.nr till uppfödaren, så ordnar jag fram det alt. förmedlar kontakten.

jag funderar på det, men han är en så snäll och gullig hund.
Han är bara 5 år gammal och vi är hans 6:e hem.

Om vi inte hittar en omplacerare som kan ta honom så tar vi bort honom.

men alla hundar av samma ras är inte lika.
och vi tänkte att en vuxen hund skulle vara perfekt.Och det var det.
Men om jag flyttar så skulle jag ta hunden med mig.
Jag skulle gärna ha honom kvar om det inte vore för allergin som min lillsyrra har fått.

Vi har satt ut annonser och så att vi skänker bort en hund men det är ingen som nappar.
Vi har kontaktat en omplacerare men det ända honom kunde/ville göra var att sätta ut en annons, och tills vi hittar ett hem så måste vi ha honom kvar hemma hoss oss och det rekomenderade inte läkaren :(

Så vad gör man?

Skall jag låta honom slussas runt änumer eller låta honom somna in?
Han kan ju få en jätte bra ägare eller så kan han få hur många ägare till som hällst.
Vi ringde en vet. och pratade och dom tyckte det var bäst att avliva honom för hans egna skull.Det tär ju rätt bra på psyket för som om han skall slussas runt ännu mer.
Men jag gör allt för att hitta ett nytt hem åt honom

Jag tror att det är det bästa allternativet. Även om det gör ont och man mår dåligt själv. Hunden lider inte av det, bara du själv. Och i situiationer där djur är inblandade ska man ALLTID se till djurets bästa.
Och skulle ni hitta en ny ägare så skriv i kontraktet att det ska vara det sista hemmet, skulle det ske något så dom inte kan ha kvar honom så får det bli deras ansvar att ta bort honom.

jo det är det väll men det hör väll inte hit eller :confused: :smirk:
Det är inte lätt att flytta om man inte har en fast inkomst :mad:

perfekt var väl kanske inte det bästa ordet, det verkade som om ni hade en del problem. på det du skriver verkar det onekligen bäst att avliva hunden.

Var det ironiskt eller inte?

Har lite problem med att tyda alla smilegubbar eftersom olika användare använder dom till olika syften.

Men snälla nån, vad är det här för röra!
Ni skaffar valp, men lämnar tillbaka den. Då skaffar ni en vuxen hund, men nu har någon blivit allergisk och den måste bort fort som attan. Har någon av er i familjen ens tänkt till över era hundköp?

Hunden ni har nu ska inte behöva lida på grund av ert hattande hit och dit. Är inte din syster konstant astmatisk med andnöd utan bara snuvig, så är det ingen hejdundrande brådska för att bli av med hunden. Ge syrran lite allergitabletter eller låt henne ta en kortisonspruta. Det tar udden av allergin tills vidare.
Läkare är säkert bra på sitt sätt, men de är jäkligt tjabbliga när det gäller djur och allergi. Vädra, städa och ha inte hunden i sängar, sovrum eller möbler till ni bestämt vad som ska göras med den. Då borde din syster klara sig alldeles utmärkt.

Hunden ska inte behöva panik-omplaceras på grund av allergi utan ska den omplaceras får det ta den tid det tar. Sätt inte upp en massa lappar utan annonsera på seriösa ställen och ta god tid på er. Lapparna kan locka till sig en massa impulsköpare utan koll.

Kan och vill ni inte lägga ned denna extra tid på hunden, avliva den. Fråga också er själva om det är rätt att hunden ska behöva komma till ännu ett nytt hem. Kontakta uppfödaren till hunden och se om ni kan få hjälp därifrån.

Skaffar man ett djur så tar man ansvar för det, oavsett allergi eller ej.

jag tänker ju på hundens bästa i första hand.
Men det är inte lätt när man får pikar och sådant av vissa på buke.
Jag tänker alltid på djurets bästa.
Och hunden är ju människans bästa vän :crazy:

"Och skulle ni hitta en ny ägare så skriv i kontraktet att det ska vara det sista hemmet, skulle det ske något så dom inte kan ha kvar honom så får det bli deras ansvar att ta bort honom."

Sådana kontrakt tycker jag man skall vara försiktig med. Egentligen är de väl inget annat än ett sätt att lasta över på någon annan vad man inte vågar göra själv, d.v.s. avliva hunden? Dessutom finns det ju inget som säger att kontraktet följs. Helt plötsligt kan man upptäcka att hunden sålts vidare och vad gör man då? Då måste man gå till domstol och detta kostar pengar och tar tid.

Anser man att hunden skall avlivas tycker jag att man skall göra det själv.

Att annonsera att man vill SKÄNKA bort hunden tycker jag inte är lämpligt! Det är ju stor risk att någon tar den oövertänkt och så blir det ny omplacering.

Skall denna hund omplaceras tycker jag INTE att det skall göras av nuvarande ägare utan genom en SERIÖS organisation med ERFARET hundfolk.

Att kontakta rasklubb och uppfödare är också en god idé.

Blondi, har du kollat de organisationer som föreslagits i tråden samt ringt rasklubben?

Anneli

men läkaren rekomenderade det och efter att pratat med vet. så blir det nog så att vi avlivar honom för hans eget bästa.Jag vill inte att han skall bli en vandrings bokal, som någon skrev.

Det är ett svårt beslut att ta :cry:
Det svåraste jag har tagit.
Men min mor vill inte riskera att lillsyrran blir mer allergisk än vad hon är.

nja, jag tycker att det visar att man verkligen bryr sig om hundens väl och ve, och att man gör bedömningen att hunden klarar av att byta hem ytterligare en gång. i mitt fall skulle hunden avlivas, men jag tjatade och fick behålla henne om jag skrev på pappret. så nu lever hon betydligt ett lyckligare och mer harmoniskt liv än hon tidigare gjorde. men å andra sidan var hon ganska ung (2 år).

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 310
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 859
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar