Omplacera eller avliva?

Madde_padde

Trådstartare
Ni som tycker det är fruktansvärt att ens fundera på att avliva kan sluta läsa....

Jag har en 3 årig tik, mycket stressad för stunden vilket resulterar i att hon inte går ihop med min gammel tik 8 år, hon kissar inne vid stress, har fullt upp med att vänta på posten när den kommer så hon kan döda den. Lika så ute vid promenader så villl hon jaga bilar cyklar bita efter folk som går förbi osv. Går inte att ha med i stallet för hon blir så himla stressad när man fodrar.

<Det ha fungerat bra fram till augusti förra året, hon har varit med mig och sprungit i skogen och sådär men så blev jag mycket sjuk och tappade ledarskapet då blev allt mycket mycket värre... Sedan dryga månaden har hon bott hos min mamma just för att hundarna inte går ihop längre men så ringde hon idag och berättade att hon bitit granngubben i benet, mamma hade inte tänkt sig för utan släppt ut hunden först när hon öppnade dörren och där var han.....

hur gör man?! Hon är en trevlig hund, MEN det är mycket jobb med henne, och frågan är hur man hittar någon serils som klarar av det? Jag har haft henne ute på annons tyvärr gjorde jag misstaget att lägga med enn bild på henne (hon är mycket mycket söt) och jag fick en drös svar av barnfamiljer som inte hade någon erfarenhet av hundar men nu känner att de skulle vilja ha en ..... och lite sånnt där. Visst kan det funka bra men om inte? Och hur mycke turer ska hon gå igenom när är de bättre att faktiskt låta dem somna in? Det är en jack russell fin stam osv... Jag har fött upp henne själv och blir mörkrädd när man såg vad de var för folk som var intresserade av valparna, när vi väl hittade seriösa bra folk (vad vi trodde) så har det slutat med att två av hundarna är omplacerade minst en gång... en avlivad för att hon bet ihjäl familjens katt trots att jag vid upprepade tillfällen sagt att de har jakt stam och att jag inte rekomenderar att lämna katt och hund själva hemme..

Hur gör man?! :cry: Själklart skulle jag hellst av allt ha henne kvar tillsammans med mamman ¨(8åringen) men som de verkar nu är det ingen lösning :(

Sv: Omplacera eller avliva?

Jag måste ju fråga, gör du någonting med hunden i dagsläget?

För mig låter det som en understimulerad, odräglig terrier som behöver lite sysselsättning och klara ramar för hur livet ska se ut. Men du verkar ju samtidigt medveten om vad rasen kräver.

Känns som när jag läst ditt inlägg att hon antingen ha noll respekt(i nuläget), dåligt uppfostrad eller helt enkelt understimulerad.... Sedan vill jag inte sitta och dra några som helst förhastade slutsatser eftersom jag varken känner dig eller din hund mer än det du skrivit.
Sedan var jag lite nyfiken på att du skriver hon är en trevlig hund, men med alla dessa problem känner jag att hon kanske är något mindre trevlig, skulle gärna vilja att du uttrycker det trevliga i hunden så man får en klarare bild av det hela:)(kanske är trevlig för den som förstår sig på henne, kan med en sådan hund?)

Eftersom hon biter "oprovocerat" skulle jag nog hellre avliva!

Jag tycker att det låter som frustrationsbitande som kommer av ren understimulans. Understimulans=du får oönskade beteenden som ett brev på posten. Det är dessutom en terrier, jag vet inte om jag tar lätt på sådant, men är lite less på att man skriker "avliva" så fort hunden tar till tänderna.

Men samtidigt så skriver ägaren att det e mycket jobb med hunden. Så det gäller då verkligen att hitta rätt person som e villig att lägga ner det jobb som hunden kräver. Och det e inte det lättaste.

En, rent ut sagt, död hund lider inte. Det e vi människor som lider av saknad för djuret. Förstår inte riktigt hysterin med att rädd till varje pris.

TS, svårt att råda till det ena eller det andra. Som du sälj säger e det svårt att veta om någon e seriös eller ej. Och känner du att du inte kan hitta någon där det stämmer till 110% e det kanske bäst att avliva. Tufft beslut:(

hur gör man?! Hon är en trevlig hund, MEN det är mycket jobb med henne, och frågan är hur man hittar någon serils som klarar av det?
Du som seriös uppfödare torde väl veta att man omplacerar sin hund genom rasklubben bäst??

Jag har fött upp och sålt JRT sedan 1999 och har faktiskt lyckats få väldigt bra valpköpare till mina. Endast en valp har blivit omplacerad för att hemmet var fel för hunden, och det var en familj på landet som hade hästar och var väldigt aktiva människor. Resten har hamnat hos väldigt bra människor. Någon har blivit omplacerad, men då har det handlat om skilsmässa och ändrade familjeförhållanden och i samtliga fall har jag hjälpt till att omplacera hundarna. Hade jag haft den historiken som uppfödare som du verkar ha hade jag verkligen tagit mig en funderare på vad det var för avelsarbete jag sysslade med...

Vill du omplacera tiken så att den hamnar i ett seriöst hem vänder du dig till rasklubben i första hand. Finns det ingen hjälp att få där kan du använda dig av alternativa ställen. Sen är det ju bara avlivning som gäller. En hund ska inte behöva lida för att människorna som är ansvarig för den inte klarar av att ge den vad den behöver!

Eftersom hon biter "oprovocerat" skulle jag nog hellre avliva!

Men du har ju en JRT, vet du inte hur låg bittröskel terriers har..??

TS. Detta är ju inget nytt fenomen, en frustrerad terrier som bits. Det handlar inte om att rädda till varje pris, det handlar om att hunden borde få en chans att landa. Du skriver själv att hunden är stressad, varför? Du borde förstå att den behöver något att göra för att få utlopp för all sin energi.

Jag har omplacerat en hund som betedde sig liknande. Stressad, otroligt låg bittröskel, reserverad osv. En hund som helt enkelt inte längre passade familjen när vi fick barn. Fram tills dess hade det fungerat då jag la all min tid på hundarna, men med ett spädbarn hemma kände jag bara att jag inte kunde ha henne kvar.
Men det gick att hitta ett hem även till henne. Hon hamnade hos en singeltjej som levde ett väldigt lugnt liv med få och nära vänner där hunden kände alla som kom och gick genom dörren osv så då blev det inga problem. Hon trivs jättebra med hunden.
Men då var jag verkligen TYDLIG med att berätta vad det var för typ av hund jag omplacerade och hon fick komma och träffa henne flera gånger innan för att verkligen se hur hunden fungerade i olika situationer. Vi promenerade i stan, gick på stranden, tränade osv.

Så det går. Men var tydlig med hur hunden är och försök inte att linda in det, prata bort det eller ursäkta det.

Jag har omplacerat en hund som betedde sig liknande. Stressad, otroligt låg bittröskel, reserverad osv. En hund som helt enkelt inte längre passade familjen när vi fick barn. Fram tills dess hade det fungerat då jag la all min tid på hundarna, men med ett spädbarn hemma kände jag bara att jag inte kunde ha henne kvar.
Men det gick att hitta ett hem även till henne. Hon hamnade hos en singeltjej som levde ett väldigt lugnt liv med få och nära vänner där hunden kände alla som kom och gick genom dörren osv så då blev det inga problem. Hon trivs jättebra med hunden.
Men då var jag verkligen TYDLIG med att berätta vad det var för typ av hund jag omplacerade och hon fick komma och träffa henne flera gånger innan för att verkligen se hur hunden fungerade i olika situationer. Vi promenerade i stan, gick på stranden, tränade osv.

Så det går. Men var tydlig med hur hunden är och försök inte att linda in det, prata bort det eller ursäkta det.

Håller med dig, tydlighet och ärligheten är viktigast när man ska placera ut en sådan hund. Vad kul att du hittade ett bra hem till din hund..:bow::bow:

Men du har ju en JRT, vet du inte hur låg bittröskel terriers har..??

TS. Detta är ju inget nytt fenomen, en frustrerad terrier som bits. Det handlar inte om att rädda till varje pris, det handlar om att hunden borde få en chans att landa. Du skriver själv att hunden är stressad, varför? Du borde förstå att den behöver något att göra för att få utlopp för all sin energi.

*håller med*

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 968
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej allihopa! Pga ändrade familjeförhållanden så känner jag tyvärr inte att jag kan ha kvar min hund på 1,5 år. Har jag kvar honom får...
Svar
16
· Visningar
3 880
Senast: Coop
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 856
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter