Omotiverat klappande?

Sv: Omotiverat klappande?

Hu vad jag blir trött på sånt "vetabäst" folk som har läst litegrann om belöning och rangordning och ledarskap och tror att allt man gör måste analyseras minituöst! :mad:
Jag tror INTE att en häst, som väl har ett IQ på typ 5, kan resonera "jaha här står jag och ser sur ut och hon klappar mig, vad bra, bäst jag ser sur ut jämt då så blir jag klappad". Det är ett nästan skrattretande resonemang.

Sen ett exempel: jag har en ponny som kom till mig med ryktet att han var svårskodd, förra ägaren t o m hörde av sig o var orolig och undrade hur det hade gått att sko. Han har inte varit ett DUGG svårskodd hos mig. Nämnde det för hovslagaren som nu har skott honom 2 ggr och han sa "vänlighet föder vänlighet vet du" och menade att min ponny känner sig älskad och lugn för att jag står och gosar under skoningen och gör det till en positiv upplevelse. Tänk om jag hade resonerat som så att "jag ska minsann inte gosa för då tror han att jag belönar honom för att vara svårskodd." GUD VA KORKAT.

Jag tycker att man kommer långt med hovisens devis att "vänlighet föder vänlighet", med människor OCH djur.

Kan tillägga att surhet föder också surhet....det kanske var hästens problem.......:devil:

Så stå på dig du, om du känner för att ge en häst en uppmuntrande klapp så gör det (med reservation för ilskna hästar som hugger efter ev. klappare).

Jag tycker att man kommer långt med hovisens devis att "vänlighet föder vänlighet", med människor OCH djur.

Kan tillägga att surhet föder också surhet....det kanske var hästens problem.......:devil:

Så stå på dig du, om du känner för att ge en häst en uppmuntrande klapp så gör det (med reservation för ilskna hästar som hugger efter ev. klappare).

Tack! Det är så jag resonerar också :)

Hu vad jag blir trött på sånt "vetabäst" folk som har läst litegrann om belöning och rangordning och ledarskap och tror att allt man gör måste analyseras minituöst! :mad:
Jag tror INTE att en häst, som väl har ett IQ på typ 5, kan resonera "jaha här står jag och ser sur ut och hon klappar mig, vad bra, bäst jag ser sur ut jämt då så blir jag klappad". Det är ett nästan skrattretande resonemang.

:bow: :bow: :bow:

Säger du Lägg av för helvete till ett argt barn, eller tar du reda på anledningen och agerar därefter?

Det där är extremt individuellt från tillfälle till tillfälle! Hade ungen varit arg efter ex. sin skoldag då kan man undra men "MAMMA MAMMA JAG VILL HA DEN DÄR SAKEN! MAMMA MAMMA AAAH! JAG VILL JAG VILL JAG VILL" då du skulle man nog få höra på en och annan.

Sen ett exempel: jag har en ponny som kom till mig med ryktet att han var svårskodd, förra ägaren t o m hörde av sig o var orolig och undrade hur det hade gått att sko. Han har inte varit ett DUGG svårskodd hos mig. Nämnde det för hovslagaren som nu har skott honom 2 ggr och han sa "vänlighet föder vänlighet vet du" och menade att min ponny känner sig älskad och lugn för att jag står och gosar under skoningen och gör det till en positiv upplevelse. Tänk om jag hade resonerat som så att "jag ska minsann inte gosa för då tror han att jag belönar honom för att vara svårskodd." GUD VA KORKAT.

Har man ett klart ledarskap så behöver man inte analysera minutiöst för man får inte problem med varje liten småsak man ska göra med hästen. Positiv och negativ förstärkning i form av beröm och bestraffning i lagom portioner anpassade efter situation är en nödvändighet för att nå detta ledarskap och behålla det. Precis som mellan hästar.

Jag måste bara lufta en fundering som jag har grunnat på ett tag.

För ett tag sedan var jag medryttare på ett sto som var mycket speciell i humöret. Hon var nästan aldrig positiv, nämligen. Jag är rätt mjuk av mig och tog mig tid att prata med och klappa henne de dagar jag var hos henne - för att kanske få henne att känna sig mer positivt inställd till mig, antar jag.

En dag var jag och ägaren i stallet på samma dag, och jag skulle tömköra pållan. När hon stod med öronen bakåt och surade på när hon var iordninggjord, strök jag henne på halsen för att kanske få upp hennes humör lite. Ägaren näst intill bannade mig och tyckte att jag "belönade" henne för hennes dåliga humör genom att stryka henne på halsen när hon hade öronen bakåt.

Resonerade stoet att hon fick beröm för sitt sura humör? Är det omotiverat och onödigt att klappa en häst som står och surar? Ska man låta en surande häst vara? Dela med er av era tankar :bow:

om det vore sant att man kan klappa en häst för mycket, så skulle mina hästar vara ihjälklappade vid detta laget :rofl:
-jag klappar när jag fodrar på morgonen, när jag leder dem till hagen, när jag luchfodrar i hagen, när jag tar in dem, efter varje moment innan ridning tex.- sadling-tränsning-borstning m.m., när jag rider, efter jag ridit, när jag byter täcke och när jag kvällsfodrar... *phuu*:p listan kan bli längre..

sen ska klart negativt beteende korrigeras, men dit hör inte tjurighet..

klart att du ska klappa henne, ett sto, ömhet och omtanke hjälper :)
för både tjuriga flickor och envetna pojkar..
alla hästar är ju olika, men jag tror att en häst som får mycket ömhet och beröm är en lyckligare häst än en som går får ha ett robotliknande liv oavsett användnings område..

hästar har också känslor naturligtvis, kanske inte som vi, de kommunicerar ju annorlunda.. jag har tittat på två av mina valacker i hagen hur de gör för att visa sin omtanke, putsar varann, det kallar jag närhet iallafall..
testa att klia henne hårt på manken, endel hästar älskar det!!
bjuder du till så bjuder hästen till :)

ps! hälsa ägaren att hon kanske ska skaffa en rolig bil eller nåt istället som hon kan leka med.. :d

Tycker då det är grav skillnad på ett exempel som drogs upp här ovan "Skulle du klappa en hund som morrar & visar tänderna" Tycker det är två helt olika saker, en häst som är sur ständigt behöver en klapp såvida hästen inte hugger och slickar öronen och hotar mot en. Det bästa är att stryka en häst på nosryggen upp till pannluggen, det ska tydligen betyda "vi är vänner" hästar tolkar det så, enligt många böcker och filmer man sett ur ex. unghästhantering så det lär fungera ganska bra med vuxna hästar också.

Hade hästen huggit och hotat mig hade jag definitivt inte klappat hästen.

min häst som bet mig rätt i axeln så jag blödde, jag tog hans mule och bet tillbaka. Sen dess har han aldrig bitit mig, vi är världens bästa kompisar. Tro de eller ej. ;)

Förstår helt klart din poäng Maja, men det får mig att fundera på hur jag skulle ha gjort med stoet eftersom hon jämt var sur. Eller rättelse; De få gånger hon var glad var på väg ut till hagen, när vi var klara med varandra för dagen.

Den här hästen var ju inte arg på mig som människa, utan verkade bara vara sur i största allmänhet. Det var m.a.o dumt att försöka få henne på bättre humör genom klappar? Jag och ägaren delade inte hästhanteringsfilosofi, kan hästen ha blivit konfunderad av så olik behandling?

Ja, det är inte lätt med tjuriga hästar. Köpte faktiskt en häst trots att den när jag tittade på den var så där grinig. Den hade bra stam, korrekt exteriör och var billig. Det visade sig att han hade magnesium brist, med regnskållor och efter uppdosering av magnesium så blev han normal. Annars så har jag vänt i dörren om jag tittat på hästar som haft sådant tjurigt beteende. Det passar inte mig.

Hälsning Maja

jag har fått lära mig att hästar som ser sura ut ibland kan känna sig otrygga i situationen. det gäller ju att vara väldigt van och uppmärksan för om hästen surar just för att den är ranglåg eller för att den vill a ledarskap, men i båda fallen ser inte hästen en som en trygg ledare...

jag har ett exempel: min gamla ponny är ranglåg. han surade aldrig med sin förra hagkompis, som var en självklar ledare och väldigt trygg. den nya hagkompisen är också ledare i hagen, men han har inte lika bra självförtroende som den förra, utan bekräftar då och då sitt ledarskap med våld (inte att han skadar min ponny, men han surnar till och hotar honom). med den nya hagkompisen surar min ponny hela tiden, trots att han inte försöker ta ifrån honom ledarskapet, utan för att han försöker skydda sig.

Ett annat exempel är en privatponny som stod i spilta på min ridskola för en herrans massa år sedan. Alltid sur, men stannade man och pratade med henne och kliade henne i manen så mjuknade hon, antagligen surade hon för att det sprang folk bakom hennes rumpa hela dagarna och för att olika okända människor kom in med maten jämt.

Att bestraffa en häst som surar kan väl leda till en ännu otryggare häst, vilket gör den nu surare?

Om man får lägga sig i diskussionen lite, så kan jag berätta en lite rolig sak:)

För ungefär 2 årsedan, praktiserade jag på n ridskola, där dom hade en STOR riktig tjurskalle, som passade in på den klassiska beskrivningen: (Från typ hästrädda menar jag nu:)) "Bits fram och sparkas bak". SÅ han fick man försöka få tag på i boxen, och sen ställe upp i spolspiltan för att pyssla om:) Det roliga med denna häst, var att de sa att han inte alls tyckte om att bli borstad/omskött/klappad på.. Fasen heller tänkte jg, som är en riktig mysmänniska, så jag tog borsten å började borsta.. Visst, han var grinig å höjde ett bakben, titade surt på mig.. Men jag fortsatte borsta, nåt drag, sen så brydde han sig inget mer, då klappade jag honom, jättemkt, jäklans, den hästen blev stormförtjust i berömmet.. han stod sedan med spetsade öron, och jag klappade, tillslut borstade jag hela hästen utan ett öra bakåt, och han förstod nog, att det var rätt skönt det där med borstning, bara man slapp virveln.. hua:D Men han var tillslut mysig att sköta om, även om han var extremt kittlig på vissa ställen:)

Det jag vill säga är, att jag tycker du gjorde rätt, för jag tror inte hästen uppfattade det som en belöning till sitt kinkiga humör, utan en häst som får beröm, blir oftast en gladare häst:) Så jag tycker du ska klappa på, och kämpa vidare:) för jag tror att hon kanske kan vara lite osäker? Jag menar, om ägaren säger att hon inte ska klappas typ, då kan du ju tänka dig hur kul hästen tycker att det är? förmodligen får hästen skäll, om hon är tjurig antar jag? Av ägaren alltså.. Men om den inte får beröm, hur vet den då när den gör rätt?

Mitt motto är, du kan bestraffa, såklart, om den gör fel, men den måste ha minst lika mkt beröm, om inte 20 ggr mer:) Jag lovar, du får en positiv häst:)

Jäklans vad långt det blev, men jag har en förkärlek för problemhästar/svårflirtde hästar osv:D

Om man får lägga sig i diskussionen lite, så kan jag berätta en lite rolig sak:)

För ungefär 2 årsedan, praktiserade jag på n ridskola, där dom hade en STOR riktig tjurskalle, som passade in på den klassiska beskrivningen: (Från typ hästrädda menar jag nu:)) "Bits fram och sparkas bak". SÅ han fick man försöka få tag på i boxen, och sen ställe upp i spolspiltan för att pyssla om:) Det roliga med denna häst, var att de sa att han inte alls tyckte om att bli borstad/omskött/klappad på.. Fasen heller tänkte jg, som är en riktig mysmänniska, så jag tog borsten å började borsta.. Visst, han var grinig å höjde ett bakben, titade surt på mig.. Men jag fortsatte borsta, nåt drag, sen så brydde han sig inget mer, då klappade jag honom, jättemkt, jäklans, den hästen blev stormförtjust i berömmet.. han stod sedan med spetsade öron, och jag klappade, tillslut borstade jag hela hästen utan ett öra bakåt, och han förstod nog, att det var rätt skönt det där med borstning, bara man slapp virveln.. hua:D Men han var tillslut mysig att sköta om, även om han var extremt kittlig på vissa ställen:)

Det jag vill säga är, att jag tycker du gjorde rätt, för jag tror inte hästen uppfattade det som en belöning till sitt kinkiga humör, utan en häst som får beröm, blir oftast en gladare häst:) Så jag tycker du ska klappa på, och kämpa vidare:) för jag tror att hon kanske kan vara lite osäker? Jag menar, om ägaren säger att hon inte ska klappas typ, då kan du ju tänka dig hur kul hästen tycker att det är? förmodligen får hästen skäll, om hon är tjurig antar jag? Av ägaren alltså.. Men om den inte får beröm, hur vet den då när den gör rätt?

Mitt motto är, du kan bestraffa, såklart, om den gör fel, men den måste ha minst lika mkt beröm, om inte 20 ggr mer:) Jag lovar, du får en positiv häst:)

Jäklans vad långt det blev, men jag har en förkärlek för problemhästar/svårflirtde hästar osv:D
Har också en förmåga att fastna för hästar som inte är riktigt som andra. Det är litet utmaning och ger så mycket tillbaka när man når fram.

Har också en förmåga att fastna för hästar som inte är riktigt som andra. Det är litet utmaning och ger så mycket tillbaka när man når fram.

Aa, det är verkligen så:) Jag önskar man hade mer pengar å råd, så man kanske tom kunde börja hjälpa andra med deras hästar:) :o Har liksom en förmåga att fastna för dessa, dessutom "tycker jag om" svårlastade hästar, är så lugn i mig själv, så jag brukar ha en förmåga att lyckas rätt snabbt:) Tycker det är grymt kul, å man får sååå mkt tillbaka!

Det är min dröm att kunna ha ett stall och hjälpa till med hästar som hat det svårt, eller bara behöver lita på en människa igen, osv:)

och helt plötsligt så fastnar alla för den speciella typen av häst. XD

Vad vill jag säga med detta? Jo - att det i bland kan löna sig att "förvåna" hästen, bryta sina egna vanor och beteenden för att hästen ska bryta sina...

Ja :idea: Det funkar ofta.
För vad väntade sig hästen innan? Jo, sur grinig person som inte alls är kul att vara med. Känns otryggt och hästen känner behov av att försvara sin integritet, ta det säkra före det osäkra och vara på sin vakt.

Det är alltid delade meningar om hur man beter sig mot tjuriga hästar, för mig handlar det om just den enskilda situationen, varför hästen är tjurig.
Har en liten dam i stallet som ofta försöker se sur ut, det kan ju resultera i godis eller att man lyckas skrämma någon... Fast om man kikar på henne i smyg så är öronen minsann framåt, hon håller helt enkelt uppe den fasaden, dock kan hon bli väldigt skarp när det inte passar/hon anser sig fel behandlad/det gör ont. Men det syns tydligt när det är allvar och när det är fasad. Är det allvar skäller amn på henne men när det är fasad är det roligare att joööra/småprata med henne som till ett litet barn man vill ska skratta, jätteglad röst och rufsa henne i friseren, då kan hon inte hålla minen och öronen åker framåt :D

och helt plötsligt så fastnar alla för den speciella typen av häst. XD
Vet inte om det var menat åt mig också men faktum är att det är ganska spännande att "reda ut" en missförstådd eller stökig häst. För den skull ska jag ju inte påstå att det på något sätt är den romantiska puss och kram taktiken som är lösningen på problemen. Tyvärr är det oftast ganska tuffa tag och det kan ta tid. Har däremot slutat att försöka hantera andras bortskämda hästar till att bli människosäkra.Bortkastat när ägarna själva är befriade från ledarskap och själva inte är "hästsäkra".

Aa, det är verkligen så:) Jag önskar man hade mer pengar å råd, så man kanske tom kunde börja hjälpa andra med deras hästar:) :o Har liksom en förmåga att fastna för dessa, dessutom "tycker jag om" svårlastade hästar, är så lugn i mig själv, så jag brukar ha en förmåga att lyckas rätt snabbt:) Tycker det är grymt kul, å man får sååå mkt tillbaka!

Det är min dröm att kunna ha ett stall och hjälpa till med hästar som hat det svårt, eller bara behöver lita på en människa igen, osv:)
Tyvärr så handlar det lika ofta om att man som människa ska kunna lita på hästen. Många hästar är grymt bortskämda och har inte ett uns respekt för sin ägare så verkligheten är inte vacker många gånger.

Har man ett klart ledarskap så behöver man inte analysera minutiöst för man får inte problem med varje liten småsak man ska göra med hästen. Positiv och negativ förstärkning i form av beröm och bestraffning i lagom portioner anpassade efter situation är en nödvändighet för att nå detta ledarskap och behålla det. Precis som mellan hästar.

Absolut men det som jag menar är att folk som TS hästägare har inte fattat det. Man har typ läst en artikel om ledarskap och belöning osv och så har man någon sorts konstig uppfattning om att det handlar om logiskt analyserande och petande, när det handlar om att upprätta en stämning mellan sig själv och hästen som handlar om ömsesidig respekt, och sen upprätthålla den stämningen.

Vet inte om det var menat åt mig också men faktum är att det är ganska spännande att "reda ut" en missförstådd eller stökig häst. För den skull ska jag ju inte påstå att det på något sätt är den romantiska puss och kram taktiken som är lösningen på problemen. Tyvärr är det oftast ganska tuffa tag och det kan ta tid. Har däremot slutat att försöka hantera andras bortskämda hästar till att bli människosäkra.Bortkastat när ägarna själva är befriade från ledarskap och själva inte är "hästsäkra".

Jo tack jag vet vad det diskuteras om, har själv tagit hand om två vanskötta hästar varav den jag har kvar i dag varit misshandlad, 2½ år har gått.. det finns fortfarande jobb kvar. Det är väl ganska uppenbart att alla fastnar för speciella hästar, bara det att vi anser att "speciell" är olika från individ till individ.

Liknande trådar

Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 836
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 007
Senast: Efwa
·
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 268
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30