Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite som han ville och jag satte inga direkta krav på honom. Nu när jag har blivit lite äldre mot vad jag var när jag fick honom (är 23år idag) så vill jag ställa högre krav på honom i ridningen. Han har alltid gått i griserpass (pga oerfarenhet från mig) istället för i ren tölt. Han har fin skritt, trav och galopp, bästa gångarten är hans trav. Han är dock framtung och har ingen riktig gnista. Jag har fått honom kollad av veterinär som säger att han är frisk men obalanserad. Jag har tränat för instruktör minst 1 gång/månad och hon beskriver honom som en känslig men trög häst. Och jag bara går och väntar på att det ska hända något. Men jag känner att vi inte kommer längre och jag kan inte trots all träning jag lägger ner få honom att gå mycket bättre. Han vill helt enkelt inte. Ibland när jag rider ut och han har lite bättre bjudning så kan det på 100m tölt (griserpass) bli 5meter ren tölt. Det känns tråkigt 90% av gångerna jag rider. Men sen är det dem där 10% som gör att jag inte vill ge upp. Helt plötsligt (typ 1ggn var 3dje månad) så kan han bli pigg, glad och gå fram av sig själv (tom ta en liten sken tur och försöka sig på några bocksprång). För att motivera honom så har jag testat att tömköra, hoppa, rida i terräng, klättra, rejsa, rida med sällskap ja det känns inte som att det finns något mer att prova... och inget får honom motiverad, han tycker verkligen att allt detta är tråkigt. Den enda gången han är glad och positiv är när jag tar fram maten. Vad hade ni gjort med denna hästen? Jag kan tillägga att jag varit inne på att sälja honom, men hur vet jag att han blir gladare av det? Jag älskar denna häst och hade aldrig förlåtit mig själv om han hade kommit till någon som inte tar väl hand om honom. Samtidigt tycker jag att det är för mycket pengar för för lite glädje, och att pensionera en 16-åring känns inte heller helt rätt. Han är verkligen världens coolaste häst.