Omotiverad häst...

Eliseeh

Trådstartare
Jag har ett litet rid/hästproblem, som jag undrar om någon här kan hjälpa mig med :) Det är nämligen så att jag har världens duktigaste hopphäst! Men hon har bara inte insett det än... Hon är lite senare tagen på hoppfronten, men har världens påskjut och kapacitet! Litet tittig men det jobbar vi med, då vi hoppar småbanor/klasser så går allt som en dans. Hon bjuder mot hindret och tycker det är buskul! Men sen genast då man har lite höjd på hindret (+1m) så tycker hon det är jobbigt. Hon bjuder inte mot hindret och saktar in och "jävlas". Jag har hållit mig på lagom höjder nu ett bra tag, och försöker gå upp smått i klasserna hela tiden för att hon skall hinna med. Men hon gillar verkligen inte den iden, och jag tycker det är synd för både min och hästens skull om vi måste hoppa 80 cm hela vårt liv... Man kan ju ta i beaktande att hon är ett sto med egna åsikter, men vill inte tvinga henne tycka det är kul att hoppa! Vi varierar alltid vår träning med en massa uteritter och dressyr :) Och nej, hon har inte ont någonstans...
 
Sv: Omotiverad häst...

Det är väl bara att hoppa lågt och göra mycket stärkande gymnastikövningar etc ett tag till. Och då och då utmana med lite höjd; t.ex. med övningen "fem-och-en-halvan" där det högre hindret presenteras på ett sådant sätt att hästen alltid kommer på rätt avstånd så det blir enkelt och trevligt för den.
 
Sv: Omotiverad häst...

om man inte vet varför hon inte vill hoppa högre är det svårt att hjälpa med lösningen på problemet. Jag skulle prova att löshoppa henne några gånger för att se hur hon tar sig an ett litet högre hinder när hon är van vid konceptet löshoppning.

Och sen så skulle jag be någon annan hoppryttare hoppa hästen någon gång. T.ex. höra med min tränare om hen kan sitta upp och ta några språng vid ett kommande träningstillfälle.

En annan sak kan vara att prova att inte hoppa på ett tag, kanske ge hästen några v. (min 3) med att vila helt under sommaren. Att den får koppla av mentalt och bara vara häst. Du skriver att den är sent tagen men inte hur länge ni har hopptränat. Ibland är det lite vila som krävs för att hästen ska smälta intrycken och komma igen med förnyat intresse och motivation.

om det känns som att hon har världens påskjut och kapacitet på låga hinder så kan det vara så att hon är otroligt försiktig och överhoppar sig. Då blir det jädrigt högt hon "måste" hoppa för att komma över 1,10. Om det är så så kan mycket cavaletti arbete och övningar som hjälper hästen få "ögon under hovarna" vara till en hjälp så hon förstår att hon inte måste hoppa 1,50 för att komma över ett hinder som faktiskt bara är 1,10. Tänk upphöjda bommar, cavaletti serier på olika avstånd, travserier där varannan bom är upphöjd och varannan är på marken etc.
 
Sv: Omotiverad häst...

Det är väl bara att hoppa lågt och göra mycket stärkande gymnastikövningar etc ett tag till. Och då och då utmana med lite höjd; t.ex. med övningen "fem-och-en-halvan" där det högre hindret presenteras på ett sådant sätt att hästen alltid kommer på rätt avstånd så det blir enkelt och trevligt för den.

Skulle skriva det samma! :D
Just "5½an" är ett bra sätt att "hoppa upp" dom på, just för som du säger att man kommer alltid rätt och det blir positivt för hästen som också får bättre själv förtroende och styrkan att hoppa lite högre.

Min egen häst "lider" av lite samma sak, PLUS att jag också tycker att det börjar bli högt när det kommer upp på 120cm+ typ, det är såååå länge sen jag hoppade dom höjderna så vi håller oss runt 1 m, men vår hopptränare pushar oss lite ibland för bådas självförtroende :p
 
Sv: Omotiverad häst...

Hur ofta rids hästen? Finns motivatione för att den ska gå som mycket som den gör? Jag har fått dra ner på ridningenpå min ena pga bristande motivation hos henne.
 
Sv: Omotiverad häst...

Ska sticka ut hakan lite... Höjder på runt 1m är inte högt! Om din häst börjar stanna på de höjderna så har den kanske ( tyvärr) inte kapaciteten trots allt och heller inte modet! Även om den har en god teknik på lägre höjder så verkar den ju tycka att det tex är för jobbigt "att ta i" eller så har den dåliga erfarenheter av språng på "normal" höjd. Med lång erfarenhet av lektionshästar som just ofta har varit med om "obehagliga" språng kan jag säga att det inte är ovanligt! Det kan räcka med ett ryck i munnen eller en ryttare som tappar balansen för att hästen ska koppla ihop hoppning med obehag - och helt enkelt "sluta hoppa" även fast den har bra teknik.

En annan fundering är om hästen på de lägre höjderna "hoppar på fart"? Dvs från anridningspunkten ökar tempot ända in till avsprång? Då handlar det om att skola om hästen, för sådana hästar stannar ofta när hindren höjs. De "tror" att det krävs fart för att våga hoppa - de är inte "hoppglada" som många tror.. Vid omskolning handlar det om att lära hästen en annan teknik, att hoppa med styrka istället, och då krävs både mera dressyrarbete och teknikövningar. Studs, och ovan omtalade 5,5:a är bra men även att räkna galoppsprång och tex få in 7 språng mellan två hinder/bommar, där det egentligen ska vara 5 eller 6 språng är nyttigt. Travhoppning med hjälpbom är absolut att rekommendera! I markarbetet ska jobbas med samling, man brukar säga att en "1m-häst" bör gå i LB/LA form. Jag vill bara verkligen uppmana till att inte experimentera ensam med sådan träning - en bra instruktör är nödvändig! Mycket kan gå snett...
Under omskolningsperioden kan hästen mycket väl tappa självförtroendet under ett tag så hoppning på låga höjder 50-80cm är viktigt. Kan det vara så att din häst just befinner sig i ett sånt här övergångsstadie?

Ytterligare en aspekt är att "huvudet kan ha tagit slut" - dvs att hästen behöver vila psykiskt från hoppning. Om en häst börjar stanna omotiverat kan det vara en indikation på att utbildningen går för fort. Då kan det rent av vara riktigt fel att envisas med att "träna bort olaten" för det kan göra problemet ännu större! Då är det vila från hoppning som gäller! Återigen - be om råd från en erfaren tränare!
 
Sv: Omotiverad häst...

En annan sak kan vara att prova att inte hoppa på ett tag, kanske ge hästen några v. (min 3) med att vila helt under sommaren. Att den får koppla av mentalt och bara vara häst. Du skriver att den är sent tagen men inte hur länge ni har hopptränat. Ibland är det lite vila som krävs för att hästen ska smälta intrycken och komma igen med förnyat intresse och motivation.

om det känns som att hon har världens påskjut och kapacitet på låga hinder så kan det vara så att hon är otroligt försiktig och överhoppar sig. Då blir det jädrigt högt hon "måste" hoppa för att komma över 1,10. Om det är så så kan mycket cavaletti arbete och övningar som hjälper hästen få "ögon under hovarna" vara till en hjälp så hon förstår att hon inte måste hoppa 1,50 för att komma över ett hinder som faktiskt bara är 1,10. Tänk upphöjda bommar, cavaletti serier på olika avstånd, travserier där varannan bom är upphöjd och varannan är på marken etc.

Hade en sån häst innan, som överhoppade sig grymt som unghäst, och det tog ett bra tag innan hon blev bekväm med sina stora språng och att hoppa på 1-1,10 för det var som en GP bana för henne.
Hörde ofta "åhhh och oj, och Ahhh" på tävlingar :grin:
Så kanske spektakulärt ut ibland men onekligen jobbigt för hästen...

Men hon blev bättre med åldern och rutinen, ska inte pressa för fort!
 
Sv: Omotiverad häst...

Tack för alla jätte bra tips :) Har funderat lite över det ni sagt, en del stämmer faktiskt ganska bra in... Skulle faktiskt inte förvåna mig om hon är "inhoppad" fel. Dock tycker hon det är jätte kul att löshoppa och hoppar allt, alla höjder alla hinder. Så då man sitter på henne känns det mest som att man är ett "störnings moment" som mest sitter och försöker styra och bromsa. Hon bjuder ju trots allt väldigt mycket på hindrena och tycker om att springa fort fort! Det där med "omskloning" skulle ju inte vara en dum idé? Jag tänker nu låta henne vila ett tag från hoppningen, köra mycket markarbete och kanske någon gång hoppa små och låg teknikbanor. Värma upp ordentligt före och se till att hon alltid lyssnar och är lugn. Med hjälp av tränare såklart ;) Låter det som en bra plan? Tror jag slänger in lite mer löshoppning också (studs, kombinationer osv) så hon får jobba lite högre och tycka hoppning är kul :)

Sen att 1m inte är högt, "citerat av Cha9" så håller jag med om. Är bara matte som är feg och tycker att allt över 1,10 är högt :)
 
Sv: Omotiverad häst...

bara en tanke... det är inte så att du som ryttare spänner dig lite när hindren blir över metern och att hästen tolkar det som att du inte vill?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 449
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 397
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Jag har ett problem med min 9 åriga ponny valack. Jag har ägt honom i 3 år. Vi tävlar hoppning just nu upp till 100cm och placerar oss...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp