Omöjligt köra in igen?

eneleh

Trådstartare
Har en kallblodstravare som var travhäst fram till tolv års ålder. Såldes därefter som ridhäst varefter jag köpte honom. Han är nu 17 år. Jag red och körde även ganska mkt och hoppades kunna tävla i körning, när det hände en olycka och han blev rädd för nåt och sprang in i skogen med vagnen. Den gick sönder och han sprang hem med tömmarna släpandes efter sig.... Köpte sedan en ny vagn och prövade att gå lite med honom med den på i paddocken. Det gick bra i början, men sen blev han rädd och slet sig, sprang runt några varv innan han sprang genom grinden och in i stallet med vagnen efter sig, där han fastnade.Det var ca två år sen nu.Har inte satt på nån vagn efter det... Har tolkat på vintern och provat att ha lite allt möjligt släpande efter honom, men han har varit ganska rädd. Provade igår igen med att fästa träbommar i selen och blev mkt förvånad då han inte verkade bry sig speciellt mkt. Undrar nu om det kan finnas någon möjlighet att han kan köras igen? Är det någon som vet någon som kan hjälpa till med sådant? Jag tycker det känns som om det inte borde vara omöjligt eftersom han har varit travhäst så länge. Eller har han kanske blivit knäckt av det som hänt honom?

Sv: Omöjligt köra in igen?

Det beror ju på hästens psyke om det går att "släcka ut" en sådan rädsla, och hur djupt den satt sig!
Har du pengar att lägga ut kan du ju lämna hästen för inkörning, men vare sig du lämnar bort honom eller gör det själv, så börja helt från början. Tömkör osv.
Jag skulle se till att alltid släpa något som låter, om det så bara är när jag går till och från hagen.
Verkar det som om han är rädd för det som sitter fast, eller för att han sitter fast i det som sitter bakom, eller för att det låter konstigt bakom?
har du möjlighet att rida med någon som kör, så att han får vänja sig med ljudet av vagn?
Några saker jag kom att tänka på, men det finns många här som verkligen har det praktiska kunnandet, jag har det mest i teorin.
Lycka till!
Lotta

Jag brukar rida ganska ofta med andra som kör, och det bryr han sig inte alls om. Tömkör gör jag en hel del, och det är inga problem. Vet inte riktigt vad det är han är rädd för. Trodde det var ljudet först, men sen så brydde han sig inte speciellt mkt om bommarna jag släpade efter honom. Jag tror att han blir rädd när han är instängd mellan två skaklar och det är något som låter bakom honom, som han inte ser (bommarna var ju bara på sidorna). Men det är svårt att veta.... Har nog inte råd att lämna iväg honom på inkörning, tyvärr...

Hej!

Dom som kan köra in hästar har stalldörren stängd samt ser till att hästen absolut inte kan slita sig eller sticka???
Man har många medhjälpare med samt förbereder hästen noga innan nästa steg!

Men om du kan ta hjälp av kunniga personer med stor erfarenhet som kan vara med och många medhjälpare kan det gå att köra in honom igen.
Läs gärna Anders Erikssons häften!

Mvh Lisa

det är ju därför man ALDRIG ska sätta fast en vagn helt...utan låta 2 personer(en på varje sida) hålla vagnen intill hästen speciellt på denna häst många många många gånger så den blir van för händer det nåt är det bara att lyfta upp vagnen snabbt eller ja stå var så springer hästen ur den så han lixom får förtroendet för vagnen igen så han förtår att den följer inte efter honom igen(sen får du ju såklart se till att han inte skenar igen för då sitter den ju lixom fast om du e ute och kör)...
svårt att hindre en häst från att skena om den blir rädd lixom MEN man måste oxå nån gång inse om hästen går att köra eller inte gillar den det? är människan trygg som sitter i är det värt det lixom...

så mitt tips spänn aldrig för vagnen/träpinnarna du sa att han drog o allt sånt innan han är riktigt riktigt van igen...ja tror detta kommer ta många år att få han förtroende tillbaka...
men det kan även gå snabbt med rätt träning....ja skulle nog skickat hästen till en duktig människa eller sj'lv tagit kurser tillsaammans med hästen så att du oxå kan lära dig att köra säkert och så bra som möjligt för din häst.

eneleh skrev:
Jag brukar rida ganska ofta med andra som kör, och det bryr han sig inte alls om. Tömkör gör jag en hel del, och det är inga problem. Vet inte riktigt vad det är han är rädd för. Trodde det var ljudet först, men sen så brydde han sig inte speciellt mkt om bommarna jag släpade efter honom. Jag tror att han blir rädd när han är instängd mellan två skaklar och det är något som låter bakom honom, som han inte ser (bommarna var ju bara på sidorna). Men det är svårt att veta.... Har nog inte råd att lämna iväg honom på inkörning, tyvärr...

jag tror han e rädd för känslan att det sitter något fast som när han springer aldrig lossnar förrän det stoppar till och gör ont....det har hänt 2 gåmnger så han vet känslan.

han e ju inkörd så allt sånt kan han men har tappat förtroendet. du måste få han att lite på dig igen att inget kommer hända han behöver inte bli rädd för sakeer i skogen och han ska inte skena och gör han dert ska det inte gå rakt in i skogen..

och som sagt ha stalldörren ständ...och ordentlig inhägnad + ej fastspända vagnar + duktiga människor så ska de nog fixa sig.

vart bor du?

Det var ochså så vi gjorde när vi satte på vagnen andra gången. Satte alltså inte på den på en gång, utan gick ett tag med den och bara höll i den utan att spänna fast den. Hade även flera gånger innan gått med vagnar bakom honom utan att spänna fast. Och vi var flera stycken! Då han verkade så lugn bestämmde jag för att vi kunde pröva att sätta fast den. Även det gick bra ett tag, men sedan fick han panik och slet sig. Han är otroligt stark så det är inte så lätt att hålla honom när han blir rädd. Då vi vid det tillfället hade delvis en järngrind till paddocken kunde jag inte tänka mig att han skulle springa igenom/hoppa över och springa in i stallet. När det gäller träbommarna så hade jag knytit fast dom med balsnören, på så sätt att dom skulle lossna om något skulle hända. Även dom drog vi ett tag utan att sätta fast dom innan vi till sist gjorde det.
Jag bor i Haninge.

Senast ändrad:

okej men då gjorde du ju rätt då iaf bra=)
men ja tänker då att denna hästen som blivit rädd behöver minst dubbelt så lång tid på sig för att accsepptera vagnen och det igen så du kommer antagligen va tvugen att gå med vagnen/släpan ej fastsittande många gånger så att han till slut inte ens blinkar när du sätter på den.

då kan du börja fundera lite smått på att sätta fast den....men minst ett halvår får du nog räkna med att du inte kan sätta fast den på iaf....träna detta kanske 2gånger per vecka med mkt tömmkörning och om du e själv kan du ju bara träna inbackning/lyfta vagnen över ryggen gå över skaklarna m.m du kan även om du binder hästen ute ha vagnen stå brevid och när du lämnar vagnen leder du hästen i ena handen och vagnen i andra(krävs lite träning)

så gör jag me min unghäst och då får han va me och fattar att vagnen är inget som äter upp honom när den rullar.

sen får du kanske öka på svårigjetet att trava kanske när den ej sitter fast människorna på var sida springer med och håller vagnen då får du rörelse samtidigt men kan endå släppa vagnen om nåt händer.

du sa att han va svår att hålla har du träns på han? använd både repgrimma med grimmslaft och led med + träns + tömmar för den som ev tömmkör bakom...
är han mkt jobbig så fäst ett kedjegrimmskaft i tränset....genom bettringarna och tillbaka under hakan och sen ihop så det bildas en triangel fattar du?.
då kan du förmodligen hålla honom om nåt händer för ja tror det är viktigt att han inte kan springa iväg för då lär han sig att han kan springa iväg från de jobbiga och ja då lär han sig aldrig rätt..

du kunde kanske anlita en stor o stark gubbe som kan hålla annars vi tjejer e ju lite för små o svaga ibland hehe....
lycka till o fråga på bara om du vill ha mer hjälp.

Jodå, träns har jag på, men han är som sagt väldigt stark.... Ja, det är väl bara att fortsätta träna, måste bara hitta en vagn att träna med.... Jo, jag har förstått att jag hade lite för bråttom då, men det är tyvärr inget jag kan göra något åt nu...

okej men tills du har en vagn så träna med stockar/skaklar som du drar brevid behöver inte va 2st alltid...och lixom låter han gå emot så det inte är att han nuddar skaklarna som gör att ahn blir rädd...

första gången han blev rädd körde du då o satt i vagnen eller ledde du`med vagnen fast?....gick de bra o köra innan det hände?

prövade härom dagen att gå med han bredvid en vagn. Var lte rädd i början, men vande sig efter ett tag, så det går framåt...

Nä, jag hade hoppat ur vagnen för att försöka vända då det hade ramlat ett träd över vägen, när han blev rädd för något och slet sig. det var inga problem alls att köra innan det.

Det är därför man aldrig ska hoppa ur vagnen eller vara ensam vid körturer...

Okej... men det var av säkerhetsskäl jag gick ur vagnen.... Stog alltså framme vid hästens huvud och höll i honom och försökte vända på så sätt när han blev rädd för något och slet sig. Ska nog ge upp det här nu och endast ha honom som ridhäst. Tack för tipsen i alla fall!

jo men det hon menade var nog att det alltid ska vara med en medhjälpare som gör det(ställer sig framför) och den som kör sitter kvar i vagnen iaf i början eller som med din häst som verkade stressad lätt.
för händer det nåt sitter en människa kvar och kan förhoppningsvis stoppa hästen.

jag tyker inte du ska ge upp men ta hjälp av nån riktigt kunnig i din omgivning som kan hjälpa dig,

lycka till

17år nu är det för sent för att tävla i trav iaf. men om du jätte gärna vill köra han hemma också endå så kan du börja träna upp han så han inte är rädd är han fortfarande rädd efter än lång tid nära vagnen ska du nog bara rida han och kanske skaffa en annan häst till trav körningen

Nä, till trav hade jag väl inte tänkt använda honom till.... utan bara köra lite hemma för skojs skull.... Men när jag tänker efter så vet jag inte om jag över huvud taget kommer våga köra honom igen.... Så jag vet inte om det är någon mening att ge sig in på det...

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 854
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka