Omöjligt att rida denna häst i form?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
*Hade absolut ingen aning om vart jag skulle lägga tråden, men provar här*

Rider rätt ofta en häst som har "lite mindre vanlig och inte helt korrekt" exteriör (om man uttrycker sig snällt :D)
Hon är i nuläget utbildad till knapp/precis LC nivå i dressyr men hoppar som en gudinna.
Anledningen till att hon är så lågt utbildad i dressyr sägs vara att hon helt enkelt inte har de exteriöra förutsättningarna för att kunna gå i form. På ren svenska: Hon är ett sånt exteriört felbygge att hon inte fysiskt möjligt skulle kunna gå i form.
Hästen i fråga är typ "papperslös" men antagligen ett lettiskt halvblod av okänd ålder, om det spelar någon roll för sammanhanget.

Men kan en häst verkligen vara så "felbyggd" att denne inte kan gå i form? Eller handlar det bara om slarvig inridning?
Vad tror ni?

Bild på hästen i fråga:
166090_355375711252434_1868969082_n.jpg
 
Sv: Omöjligt att rida denna häst i form?

Man kan säga att hon inte direkt har fördelarna på sin sida, men jag skulle inte kalla det omöjligt faktiskt. Däremot är det nog omöjligt om ryttaren i sig intalar sig att det inte går, det är ju framförallt mycket mer jobb med en häst som inte har det lätt för sig och det är jobbigt för ryttaren så som för hästen. Det är ju som andra raser, en frieser som har lång rygg överbyggd bak och svanhalshållning, den har ju inte lätt för sig för fem öre och krävs mycket jobb, men det är klart det går att få den att arbeta i form, efter mycket om och men ;) Så som jag ser det
 
Sv: Omöjligt att rida denna häst i form?

Alltså, det kommer ju aldrig bli någon dressyrhäst, men det är du nog medveten om :D Men jag skulle inte säga att det är omöjligt. Jag har sett "värre" exemplar som har lyckats. :) Men jag tror att du får hitta just DEN hästens form. När är hon balanserad, när är hon lösgjord osv. Jag red ett tag en ponny med ganska förskräcklig exteriör ("kort rygg" var en underdrift och man skulle kunna anklaga stackaren för att vara byggd i nedförsbacke :D ) det bästa tipset jag fick av tränare var att glömma allt jag kan om dressyr och rida mer på känsla. Hur får jag hästen avslappnad, lösgjord och balanserad? Sedan om huvudet behöver vara på "fel ställe" eller om det krävs ett halvårs arbete på böjda spår för att komma dit kvittar. Så exprimentera på :) (Och en duktig tränare med ett öppet sinne hjälper såklart).

Det kan också vara värt att komma ihåg att det är väldigt jobbigt för en "felbyggd" häst som aldrig har gått i form att gå i form. Så jag skulle satsa på att börja med väldigt korta inslag där du jobbar specifikt med det, så hon inte börjar förknippa dressyr = jobbigt för det kommer inte hjälpa. Lycka till :)
 
Sv: Omöjligt att rida denna häst i form?

slarvig inridning förstår jag inte riktigt i sammanhanget, för alla hästar kan gå i form med rätt ridning oavsett inridning.

däremot har ju hästen inte direkt förutsättningarna för sig rent hållbarhetsmässigt eftersom den är så tung i fronten och överbyggd bak, med frampartiet och bogen samt frambenens läge. så väldigt väldigt kunnig ridning frågar du mig, om den ska tas upp i dressyrarbete utan att exteriören i sig, om den ovanpå det, rids det minsta fel, så löper den risk att gå sönder.

rent krasst hållbarhetsmässigt så håller hästen bättre i sin exteriör om den rids lite fel men inte i dressyrform (tänk typ ridskolehästridning), jmf med om den rids fel men i "dressyrform". så det faktumet måste man vara uppmärksam på.

tycker Lillagoajag svarat ypperligt i sammanhanget.
 
Sv: Omöjligt att rida denna häst i form?

Alltså, det kommer ju aldrig bli någon dressyrhäst, men det är du nog medveten om :D Men jag skulle inte säga att det är omöjligt. Jag har sett "värre" exemplar som har lyckats. :) Men jag tror att du får hitta just DEN hästens form. När är hon balanserad, när är hon lösgjord osv. Jag red ett tag en ponny med ganska förskräcklig exteriör ("kort rygg" var en underdrift och man skulle kunna anklaga stackaren för att vara byggd i nedförsbacke :D ) det bästa tipset jag fick av tränare var att glömma allt jag kan om dressyr och rida mer på känsla. Hur får jag hästen avslappnad, lösgjord och balanserad? Sedan om huvudet behöver vara på "fel ställe" eller om det krävs ett halvårs arbete på böjda spår för att komma dit kvittar. Så exprimentera på :) (Och en duktig tränare med ett öppet sinne hjälper såklart).

Det kan också vara värt att komma ihåg att det är väldigt jobbigt för en "felbyggd" häst som aldrig har gått i form att gå i form. Så jag skulle satsa på att börja med väldigt korta inslag där du jobbar specifikt med det, så hon inte börjar förknippa dressyr = jobbigt för det kommer inte hjälpa. Lycka till :)

Håller med!

Alla hästar har en form, även om det kanske inte är den som ger högst betyg på dressyrtävlingsbanan.

Tänk på att dressyrridningen är till för hästen, det är bara om man siktar på höga tävlingsklasser man behöver en häst som tvärtom är anpassad till dressyren. :)
 
Sv: Omöjligt att rida denna häst i form?

Min ponny har inte exteriören på sin sida och det syns. När hon kom till mig kunde hon inte gå i form i någon gångart, men nu skulle vi utan problem kunna tävla LB dressyr :D Det kommer ta tid att bygga upp styrkan, eftersom det blir mycket jobbigare för hästen att arbeta rätt när den är byggd "fel" eller hur man ska säga.. Men det går, man får vara envis och ha tålamod! :)

Det är ju alltid bra att ta hjälp av tränare, man kan få tips på övningar osv. Tänk på att det viktigaste är att hästen jobbar med bakbenen och ryggen, och inte att det böjer på huvudet!
 
Sv: Omöjligt att rida denna häst i form?

Desto viktigare att hästens rids i en bra och balanserad form när den har mindre fördelaktig exteriör. För hållbarhetens skull.
 
Sv: Omöjligt att rida denna häst i form?

Alla hästar kan gå i form, dvs bära sig själva på ett bra sätt. Hur lätt de har för det är en annan sak, min häst är inte i närheten så konstigt byggd som ridskolehästen, men lång rygg och formen kommer inte automatiskt för henne då det är jobbigt att korta sig och trampa under med bakbenen. Men med ordentlig lösgörning och lite söta ord så går det ^_^.
 
Sv: Omöjligt att rida denna häst i form?

Jag tycker inte att hon ser så fasansfullt fel byggd ut!

Tycker däremot att hon ser felriden ut.

En häst som går på bogarna och är byggda lite i nerförsbacke kan men tiden utveckla lite underhals som hon har och manken sjunker ner i bogmuskelaturen.
Bogen/ frambenen sitter ändast fast i muskler på hästen och kan sjunka/ höjas med ridningen.
En häst som får arbeta rätt kommer att få en bättre hållning, så funkar det ;)

Jag hade arbetat henne utan ryttare, longering eller tömkörning eller lös med milda inspänningar.
Alltid se till så att man rider hästen framåt med driv i bakbenen.
Mycket tempoväxlingar och halter, även ryggningar om hon kan det. Allt för att aktivera bakbenen och lätta framtill.

Även om en högre dressyrform inte är det som är hennes slutmål så kan alla hästar arbeta i en låg rund form med bärighet och lösgjordhet :)

Tänk på att
Dressyren är till för hästen det är inte hästen som är till för dressyren ;)
 
Sv: Omöjligt att rida denna häst i form?

*Hade absolut ingen aning om vart jag skulle lägga tråden, men provar här*

Rider rätt ofta en häst som har "lite mindre vanlig och inte helt korrekt" exteriör (om man uttrycker sig snällt :D)
Hon är i nuläget utbildad till knapp/precis LC nivå i dressyr men hoppar som en gudinna.
Anledningen till att hon är så lågt utbildad i dressyr sägs vara att hon helt enkelt inte har de exteriöra förutsättningarna för att kunna gå i form. På ren svenska: Hon är ett sånt exteriört felbygge att hon inte fysiskt möjligt skulle kunna gå i form.
Hästen i fråga är typ "papperslös" men antagligen ett lettiskt halvblod av okänd ålder, om det spelar någon roll för sammanhanget.

Men kan en häst verkligen vara så "felbyggd" att denne inte kan gå i form? Eller handlar det bara om slarvig inridning?
Vad tror ni?

Bild på hästen i fråga:
166090_355375711252434_1868969082_n.jpg



Exteriört felbygge tycker jag absolut inte att den är - lite trist med en ridskola som ser på sina lektionshästar på det viset...

Den är ju omusklad och framtung. Men jag kan inte se varför det skulle vara några problem att rida den på ett vettigt sätt? Remontform kan alla hästar gå i, och för lätt klass behöver du inte så mycket mer. Så länge den hittar takt och balans, och går att lösgöra så är det väl inga problem.

Det låter i så fall tråkigare med en ridskola som låter den flänga runt på hopplektioner (?) utan att också bygga upp den fysiskt.
 
Sv: Omöjligt att rida denna häst i form?

Kortet är ju taget lite i nerförsbacke tycker jag? Tycker inte hästen ser heltokig ut, även om den inte är optimalt byggd, den är för hög bak.


Håller med lillagoajag om att det gäller att hitta rätt form för just den hästen :)
 
Sv: Omöjligt att rida denna häst i form?

Anledningen till att hon är så lågt utbildad i dressyr sägs vara att hon helt enkelt inte har de exteriöra förutsättningarna för att kunna gå i form. På ren svenska: Hon är ett sånt exteriört felbygge att hon inte fysiskt möjligt skulle kunna gå i form.
Skitsnack tycker jag. Den hästen kan man absolut rida i rätt form, inget konstigt med den annat än att den antagligen aldrig har burit sig på rätt sätt och därför blivit så framtung och hängig med dålig hållning. Rätt ryttare som kan få fram hästens bästa sidor och få hästen glad och framåt så den tar för sig mera.

Lätt är det dock säkert inte, men det går absolut med rätt ryttare och rätt ridning och träning. Sen blir den väl inte någon GP häst men det är långt ifrån alla som blir ändå.
 
Sv: Omöjligt att rida denna häst i form?

Vad menar du med 'form' TS?

Alla hästar kan vrida sitt bäcken så att bakbenen tar mer vikt, och använda sin överlinje rätt. Vad får dig att tro att inte denna hästen kan det? Om du ser begränsningarna kommer ni aldrig lyckas med en rättvis träning - börja med din egen inställning först.
 
Sv: Omöjligt att rida denna häst i form?

Läste du TS första inlägg? Hon ifrågasatte att det var så.

KL. TS: Du har rätt - dressyra/markarbeta på utifrån hästens egna förutsättningar. LC form till att börja med - som du själv bedömde - och inte för mycket påskjut.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp