Sv: Omöjligt att hitta rätt häst...
Det är mycket enkelt: alla halvblod, utan undantag, är varmblod. I princip alla halvblod har dessutom fullblod nagonstans i stammen. men det spelar mindre roll. (även om namnet halvblod historiskt sett kommer av att halvblodshästarna har sitt ursprung i att man korsade lanthästar med fullblod).
Som sagt, man delar upp stora hästar i varmblod och kallblod. Kallbloden är exempelvis ardenner, nordsvensk brukshäst eller kallblodstravare. Varmblod är exempelvis fullblod, varmblodiga travare och halvblod.
Attans då fattade jag helt fel, när jag trodde att jag äntligen hade lärt mig.
Jag trodde att ett halvblod var tvungen att ha en fullblodsförälder (renrasigt alltså) och att alla som inte har en mamma eller pappa som är fullblod inte är halvblod utan bara en varmblodskorsning.
Men är alla som har något fullblod i släkten (även långt tillbaka) alltså halvblod då?
Varmblod och kallblod är jag helt med på, det ät bara halvblod som jag inte riktigt har koll på.
Tack för att du hjälper min virriga hjärna? (Tycker det här är lite invecklat, har hört tusen olika förklaringar)
Det är mycket enkelt: alla halvblod, utan undantag, är varmblod. I princip alla halvblod har dessutom fullblod nagonstans i stammen. men det spelar mindre roll. (även om namnet halvblod historiskt sett kommer av att halvblodshästarna har sitt ursprung i att man korsade lanthästar med fullblod).
Som sagt, man delar upp stora hästar i varmblod och kallblod. Kallbloden är exempelvis ardenner, nordsvensk brukshäst eller kallblodstravare. Varmblod är exempelvis fullblod, varmblodiga travare och halvblod.