Omöjligt att hitta rätt häst...

Sv: Omöjligt att hitta rätt häst...

Attans då fattade jag helt fel, när jag trodde att jag äntligen hade lärt mig.
Jag trodde att ett halvblod var tvungen att ha en fullblodsförälder (renrasigt alltså) och att alla som inte har en mamma eller pappa som är fullblod inte är halvblod utan bara en varmblodskorsning.

Men är alla som har något fullblod i släkten (även långt tillbaka) alltså halvblod då?

Varmblod och kallblod är jag helt med på, det ät bara halvblod som jag inte riktigt har koll på.
Tack för att du hjälper min virriga hjärna? (Tycker det här är lite invecklat, har hört tusen olika förklaringar)

Det är mycket enkelt: alla halvblod, utan undantag, är varmblod. I princip alla halvblod har dessutom fullblod nagonstans i stammen. men det spelar mindre roll. (även om namnet halvblod historiskt sett kommer av att halvblodshästarna har sitt ursprung i att man korsade lanthästar med fullblod).

Som sagt, man delar upp stora hästar i varmblod och kallblod. Kallbloden är exempelvis ardenner, nordsvensk brukshäst eller kallblodstravare. Varmblod är exempelvis fullblod, varmblodiga travare och halvblod.

Okej, då fattar jag.
Det var förresten den första förklaringen jag hörde på det här med halvblod, sen har jag hört en hel del andra också. Jag tycker att den här förklaringen är den enklaste (och troligtvis den rätta) men när man träffar andra som är helt övertygare om att deras version är rätt så blir man ju helt klart lite förvirrad.

Tack för hjälpen!:bow:

I Tyskland kallas hästar med fullblod i första led för halvblod, det kanske är det du har hört?

Jag vet några trevliga Tinkrar för under 30'
Det beror ju helt å hållet på vart man letar och "hur" man letar,vilken utbildning hästen har osv osv.
Stona i Sverige är dyrare av den enkla anledningen att det är inte så himla lätt å få tag i bra ston så många gånger när det kommer ut ett sto på marknaden till ett vettigt pris så är det ngn uppfödare som hugger det ganska omgående.

Aha, de e ju klart. Har en kompis från tyskland så det är nog därifrån jag fått det, helt logiskt nu ju:D

jag tkr du verkligen ska kolla efter en haflinger.
de är lätt födda & billiga i drift .
Köpte mitt sto för femton tusen :=)

Hej!

Nu vill jag inte låta uppnosig, men jag får bara fråga: varför inte travare? Min travare är precis som vilken annan häst som helst...det gäller bara att hitta rätt häst!

Lycka till

/Lisa

Man kan väl inte påstå att rasen som sådan är som "vilken annan häst som helst"?
Vad är måttstocken för "vilken annan häst som helst"?
Inte köper jag en fjording om jag som stor vuxen vill hoppa 120-130klasser framledes..
Likväl så letar jag inte ett fullblod om jag vill ut på lugna skritturer i skogen å plocka svamp eller köra familjen med häst å vagn..

finns ju jätte många sidor med bra hästar till sällskap .
blocket, allaannonser ,annonser & fullt med såna sidor , någon häst kanske skulle passa ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa Har tagit mod till mig att bli medlem i detta kunniga forum. Som nybörjare behöver man ta hjälp av andra. Jag har ett...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 417
Senast: Ponnymorsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka