Sv: Omöjlig dröm?
Ingenting är omöjligt o du kan visst hitta nåt att ha hästarna hemmavid!
Vi köpte våran första gård i kungsbacka 2006, egentligen ingen gård alls utan ett hus med garaget ombyggt till stall, 0,8hk mark. Det dög ypperligt till 2 hästar med att vi fick hyra sommarbete av grannen. Vi byggde en ligghall där och det fungerade finfint! Döm om min förvåning när vi skulle sälja 2010 (3,5mil söder om göteborg) o det knappt var något intresse alls! Jag undrade vart alla hästägare var någonstans då... Det såldes till en hundfamilj istället o garaget blev garage igen, ligghallen blev förråd... Det gick för 2,1milj, huset var toppfint från 76 -inget som behövde renoveras, ligghallen nybyggd o stallet saknade visserligen boxarna eftersom vi rev dom men det vore ju snabbt uppslängt igen. Det som många tyckte var hemskt var en 4km lång grusväg, men man var verkligen ute på landet! (vi kunde t.o.m. rida med löshäst som på island där uppe i bergen)
Själva köpte vi en större gård 5mil söder om göteborg, helt underbart läge, utom en liten landsväg som löper framför huset -men helt ärligt så märks den knappt. Det finns några enstaka rötägg som blåser i 110 förbi men de allra flesta kör nog under hastighetsbegränsningen o hälsar så glatt på oss. Själv e jag överlycklig över att slippa grusväg o vägförening! Huset är från 20talet, inget direkt att renovera men det är såklart gammalt med fula tapeter o lågt i tak. Det mesta vi behöver göra är att byta vedpanna och inom 5 år nya takpannor. För hästarnas del så öppnde vi portarna till maskinhallen och vipps så hade vi en toppfin ligghall för 8 hästar! Stallet är dock ett gammalt kostall, 1,90cm i takhöjd, med bajsränna o tegelgolv i grisboxarna. Så där har vi att göra i sommar med att ta bort höloftet/höja taket, gjuta nytt golv och bygga boxar. Tillsvidare pysslar vi med hästarna ute i ladan ist, som är öppet i nock o jättefint. Ursprunligen var gården på 27 hektar, men vi gjorde en deal med nya grannen och sålde av 16 hektar skog till honom och behöll så de 10 hektar bete och 1hektar skog. Vi fick en glad granne(det är guld) och ett billigare hem! Vi byggde t.o.m. en rejäl paddock i höstas! Vi är inte gjorda av pengar, men tjänar hyfsat, vi har inga mastodontlån -gården kostade 2,1 efter skogen var såld. Jag själv fattar inte att det inte blev någon budgivning! Här är helt underbart!!! Det var många på visningen, fyra som la utgångspriset men bara vi som blev kvar efter ynka 50papp höjning. Det verkade som om många föll på det att stallet inte var "färdigt" att flytta in i. Ingen verkade se ligghallspotential i maksinhallen! Hade stallet stått där med boxar o rätt mått i tak så hade gården inte gått under 3,5miljoner, det är jag säker på! Hade ägarna vetat det så hade dom nog hyrt in snickare o fixat det
Vi tittade på andra gårdar oxå, men som du säger de stiger i pris eller ligger precis intill järnväg/motorväg. Men så snubblade vi på vårt drömställe!
Leta söderut oxå, 40min bilväg från göteborg söderut finns massa fina gårdar! Visst får man räkna med 2-3millar beroende på skick, men det kostar ju ett hus i stan oxå... Hoppas ni snubblar över ert drömställe snart, ge inte upp hoppet!
bara för att läska/peppa lite...