Omöjlig att lasta?

J

_Jojjoanna_

Jag är skötare på ett halvblods sto som är helt omöjlig att lasta.

Ägaren har försökt med att genom under lång tid bara tagit det lugnt. Ställt transporten i hagen och bara under jätte lång tid gått fram lugnt till transporten, gett mat i transporten osv. Efter en sommar stog hon i transporten.
Då kom nästa problem. Stänga luckan. Ägaren försökte långsamt och lät det ta tid. Men efter att ha tränat detta lite vägrade hästen åter att gå in i transporten.

Ägaren har också varit tvungen att åka och har då "lyft" in hästen med hjälp av starka karlar.

Jag har även försökt att gå lugnt fram till en transport men hon är rädd.

I sommaras tömde vi hela stallet och tvättade med högtryckstvätt. Efter detta innan spånet kommit in skulle jag bara ta in henne för att borsta henne. (det regnade ute). Men hon vägrade gå in i spiltan.
Vet sen innan att hon har svårt med trånga utrymmen tex. vattenspilta.
Det tog mig tre dagar och mycket mutande för att hon skulle våga gå in i spiltan.

De gånger hon har rest har hon kommit ut och varit helt täckt av svett.

Det är inte nu nödvändigt att kunna lasta hästen men om något händer och hon verkligen inte går att lasta.

Hon har fått lugnande innnan lastning, men detta ger ingen effekt.

Nån som har någon erfarenhet av detta eller vet vad man skulle kunna göra?
Tacksam för alla svar

Sv: Omöjlig att lasta?

Ta ut en Nh tränare som är duktig.Det var väldigt dumt att lyfta in hästen!Jag förstår att den inte vill gå in igen.De är födda med klaustrofobi, och tvingar man in dem kan det bara sluta på ett sätt!
Oftast hjälper det inte att bara stå och vänta ut den.Man kan jobba med tryck och eftergift om du har hört talas om det?Man lägger ett tryck i grimman för att hästen ska gå framåt,när man ser att hästen är på väg att ta ett steg fram så släpper du efter direkt och då har hästen fått en bekräftelse på att det var det du ville.När den är på rampen gör du ingenting,går den av så låt den göra det men lägg sedan ett nytt tryck för att få ett gensvar.
Lycka till:bump:

Har ni provat med att lasta henne på lastbil?
Vissa hästar gillar inte att åka i släp. Sedan brukar de flesta vara lättare att lasta på lastbil och även åka bättre då.

Tack för tipsen.
Vet att det absolut inte var bra att lyfta in hästen. Det var länge sen så jag var inte me på den tiden eller vad man ska säga.

Jag har inte heller varit med och lastat henne. Men jag har skött och ridit henne rätt mkt.
Det jag har märkt är att när hon blir rädd blockerar hon i huvudet. Det är svårt att förklara hur, men hon blir helt tom.

Det har varit mkt problem med denna hästen, hon har gått länge på lösdrift som ung och reds inte in fören hon var typ 8-9 sen har hon stått nått år.
Märker att det är svårt att påverka henne. Hon har "dålig koll" på vad människorna e och kan springa rätt över.

Det är möjligt att det kanske funkar med lastbil, det är värt ett försök i alla fall!

tackar...

Du skriver att hästen blir "blockerad" när hon blir rädd, så blir min också. I detta statium går det inte att kommunicera med hästen över huvudtaget, när ni lasttränar måste ni få henne att tänka.
Tycker som tidigare talare att ni borde ta hjälp av någon bra tränare som kan hantera situationen och lär hästen acceptera transporten steg för steg. I övrigt så verkar det ju vara en ideé att träna på hanteringen över lag.

lycka till! :bump:

Vad har ni för typ av transport? Hästar som är rädda för transporten brukar vara lättare att vänja vid step-up transporter. Delst för att de inte behöver gå på en läm, men även för att bakdörren inte kommer underifrån, utan från sidan, det är oftast en mer bekant situation för hästen. Den ska vara ljus, så bred det går att göra den, och ju högre i tak, desto lättare blir det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 272
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 079
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 221
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30