Ömmar innan träning..

Lindon

Trådstartare
Mitt varmblod hade en sorts mer eller mindre långledighet nu på höstvinterkanten (ca. 6v). När jag skulle sätta igång honom igen började han bråka och leva rövare. Hade ut vet. som klämde igenom hela hästen samt raspade ner hans tänder som visade sig vara jäättelånga. Tizi hade/har öm rygg, inte just där sadeln sitter utan längre bak. Orsaken visste hon inte utan rekommenderade mig att bygga upp ryggmusklerna från början:
*v. 1-2 köra markarbete (longering o tömkörning) 3-4 ggr, succesivt utöka tiden. Bara skritt.
*v. 3-4 samma sak men 5-6ggr. Skritt+trav

Sen börja rida smått igen...Tömkört har jag gjort mest eftersom jag vet att longering nöter på hästen, dessutom tycker han det är skittrist. Det har funkat bra. Idag märkte jag när jag skulle sätta på sadeln att han visade väldigt mycket aggressivitet!:eek: Tog av sadeln och kände igenom hästens rygg. Sjönk liksom undan då man tryckte lite. Men satte trots försiktigt på sadeln (fel?), spände lite i gången, gav mig ut och promenerade samt longerade honom med inspänningstyglar (rekommenderat av vet)Gick bra. Höll på sammanlagt i 30 min. När jag kom tillbaka till stallet klämde jag igenom ryggen igen, men INGEN reaktion!

Är det då så att han är för kall när han är i hagen? Han har nu (det har varit -10-15) vintertäcke på sig. Det är ett ganska gammalt, fick med det när jag köpte honom, vet inte hur tjockt fodrat det är. Men han brukar kännas varm när han kommer in..Inne i stallet har han inte förr haft något på sig,men nu sista dagarna fleecetäcke.

Vad kan jag göra mer?funderar på massör, men måste vänta tills efter julen (tyvärr lusfattig för tillfället:crazy: ) Ska jag täcka honom mer? Liniment på ryggen var inte så bra, fick jag lära mig av nån här.
 
Sv: Ömmar innan träning..

Låt mig gissa, men den värsta ömheten har antagligen funnits förträdesvis i vänster sida om länden.

Detta är något man värmer ur, om man tar det lite försiktigt. Däremot för att bli helt kvitt problemet, skulle jag nog ha låtit någon duktig på rygg underöka saken pararellt med lite massage i ryggen.

Det som sker nästa gång är att samma symtom uppstår, men kan som sagt värmas ur.
 
Sv: Ömmar innan träning..

Nu kommer jag som världens olyckskorp och kraxar om att min häst har KS (kissing spines) igen. Men alla förslag mottags väl och du kanske kan ha nytta av ngt tips iaf :eek:.

Han har haft ont/ömmar bakom sadeln. Han är väldigt känslig för kyla. Han ömmar inte efter ridning/jobb men lite före (även nu när han i stort sett är frisk).

Mitt tips är att åka in till en hästklinik och göra en ordentlig utredning om du inte vet vad som orsakade detta. (kan ha läst slarvigt...) Om han fortsätter att gå med det kan han få andra tråkigheter, typ. kotledsinflammation eller andra spänningar. Arnika är bra att ha på ryggen, fungerar för min häst iaf :idea:
 
Sv: Ömmar innan träning..

jo jag vet!:eek: men saken är den att i denna lilla pissby i finland vet jag inte var det finns nån sån klinik! kanske i h:fors, vilket är ca 450km härifrån. :confused: Jag undrar om hans "fång" hälta i somras hade något att göra med detta. Han blev halt i bakhovarna, vet. sa direkt fång och satte in medicin. Alla andra veterinärer jag talat med sa att de inte trodde på fång..skit! när man talar med veterinärer här är de helt okunniga. En sa t.ex. "äter hästen o dricker?" jag svarade JA, han sa "nå då e han frisk" hmmm vilken dåre som helst fattar väl att hästen ändå kan vara sjuk!:mad:
 
Sv: Ömmar innan träning..

Men gud :crazy: Då förstår jag att det är svårt... Man brukar ju säga att det ena drar med sig det andra, spec. mellan rygg och ben. Usch vad tråkigt.
 
Sv: Ömmar innan träning..

Fick reda på idag att närmaste klinik är närmare än jag trodde! *puh* Testade en ny metod idag..satte lite liniment på baken/ryggen + filt innan jag sadlade honom. Hade haft vintertäcke i hagen, men tänkte att jag ska försöka värma upp musklerna hans lite extra...han reagerade faktiskt mindre när sadeln skulle på sen!

En annan fråga: fick ju som sagt rådet att longera/tömköra honom i början. I skritt går det bra. Men är nu på 3:e veckan o ska börja trava lite...går inte alls. Bockar å galopperar iväg. Fick honom till slut att trava lite idag. Beror det på att det tar ont i ryggen?är det lättare för honom att galoppera bort från smärtan?funderar om jag ska fortsätta att tömköra i skritt några veckor än och se senare. Förr har man nämligen kunnat longera utan problem. Nu blir han smått galen när man säger "trav". Vad tror ni?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 232
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·
Hästvård Behöver lite tips och idéer från er. Har ett femårigt halvblod som i slutet av aug klev in en stor sten i höger fram sko. Jag fick...
Svar
15
· Visningar
2 995
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp