Ömma muskler

Elin_B

Trådstartare
Min ponny hade precis blivit av med sin ryggont (i musklerna längs ryggraden) då han nyligen började ömma igen. Denna gång är det en bit bakom sadeln det ömmar.

Han har börjat bygga en hel del muskler och ser rundare ut. Dock har han två "kuddar" långt bak på länden, men på "ryggsidan" av korset. Det är alltså en liten bit bakom sadeln och två muskler där som han ömmar om man palperar. Han svankar och höjer huvudet. Då man känner på dom är dom stela, precis som muskelknutor i ryggen eller då man har ryslig träningsvärk.

Har i tre dagar masserat in linement före och efter träning och nu ömmar han inte lika mycket och de känns lite uppmjukade.

Jag undrar om någon vet vad som orsakar dessa spänningar. Är det något med hur jag rider, formen på honom etc?

Sv: Ömma muskler

min häst hade sånna "kuddar" vid länden förut...massören sa att dom kan få sånna om sadeln inte passar.
slutade med sadeln och nu har dom försvunnet med mycke massage o så.

men sadeln är ju helt ny och inpassad av inprovare...? den BORDE ligga bra...

vet inte..men de va så de va med min häst..men de behöver ju inte vara samma.
de kan ju bli fel även om man provat ut sadeln så.

Min häst hade också problem med sin rygg. Hon hade en låsning i ryggen, vilket gjorde att musklerna krampade. Hon fick muskelavslappnande och bedövande injicerat i ryggen för att musklerna skulle bli rörliga igen. Sedan krävs det ju också att en kiropraktor "knäcker" det hela rätt. Vet inte om det är vad din häst har, men det kanske vore värt att kolla upp?

jo, vi har ngt litet företag på anläggningen med massörer som samarbetar med kiropraktor, tandläkare, veterinär mm. tänkte låta dom kolla på det...

jag har sett din häst vi rider i samma ridhus, han ser jätte trevlig ut. nu är jag ingen expert men vad hade ni för sadel innan den nya? fick han dessa bullar av den sadeln med? om så är fallet kan det ju ta tid för honom att ändra om sig till den nya sadeln. en tanke :) alltså jobba på ett annat mer avslappnat sätt.

trevligt :D vem är du? innan gick han på ridskola och hade en allroundsadel, som jag har kvar och hoppar med, då inprovaren tyckte den låg bra. I dressyr red jag med en passier som inte låg spec bra, då hade han snarare ont längs med länden...

Har också tänkt så, men det är svårt att få honom att komma igenom i ryggen. Ngn som har ngt tips?

Jag hade två sadelmakare och en hästmassör ute för att kolla ryggen och sadeln åt min häst, för jag tyckte inte att det kändes bra och hon var "taktlös" och drev stundtals ojämnt med bakbenen.
INGEN av dessa upptäckte att det främre järnet i sadeln var av och att den därför var sned...
Det upptäcktes först när jag, trots att sadeln enligt dem låg bra, hade köpt en ny och skulle sälja den gamla... Och då upptäcktes det inte på det första stället jag lämande sadeln till, utan först på det andra stället!
Kan nämna att hästen är så mycket bättre nu, efter ett år av arbete. Hon var fem år när vi bytte sadeln, och hade då enligt en.... hmmm....ska vi säga... mindre kompetent....:devil: veterinär ett avlivningshot hängande över sig.
Så det kan vara stora fel på en sadel utan att det upptäcks, fast det var så enkelt som att böja den fram i bommen och känna att den var av.
Järnet hade antagligen varit av redan när vi köpte sadeln eller strax efter, då ändarna var så slitna.

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 415
Senast: mackan
·
Hästvård Hejsan! första gången här så vet inte riktigt hur det går till eller om jag gör rätt just nu. har kollat en del på det nya programmet...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 004
Senast: Jojo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 273
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar