Yes *inte*
Får höra att han gått ute hela natten utan täcke, och fodret har de inte fått på kvällen heller! Någon i stallet har troligen varit ute och festat och glömt att vi har hästar som vill in! *suck* Som det är nu får han alla fodertillskott på kvällen, så om det blir krångel med kvällsfodringen (som det blivit 2 ggr. hittills på 2 veckor) så får han helt enkelt inte i sig allt han behöver.
Menmen. Ska täcka honom hädanefter för musklernas skull (har ett svagt minne om att "smärtgränsen" låg på 11 grader om hästen har normalpäls, så jag har nog varit lite för feg med att täcka). Täcket jag har just nu är ett simpelt tunnt regntäcke med ett tunnt fleecefoder, så det är nog lagom varmt.
Equietarepeften kan även kiropraktik, så han har rättat till hästen emellanåt. Bland annat har han haft sneda höfter och en låsning i någon nackkota. Men eftersom han rättar till det om och om igen så kan man inte mer äna tt tvivla på mannens kompetens.
Hästen har en väldigt känslig mage också (han får inte kolik, däremot är han väldigt öm i magen nästan för jämnan (märks vid massage)).
Precis som du säger kan en equetarepft göra felbedömningar. Funderar faktiskt på att boka en tid med en annan equiterapeft vi har här i trakten. Det kanske kostar lite, men det vore bra att få ett andra expertutlåtande.
Det är ett "gammalt" varmblod (10-11 år tror jag det är), så "lugn" galopp existerar inte i hans gångarter. Han har en rätt stadig och väldigt lugn galopp, men den är älgig på något vis, inte vidare avslappnad direkt, påminner mera om en gunghäst om man ser honom från marken.
Han är inte öm i något ben när man rör, markerar däremot i trav på höger fram (bitvis är det ojämnt långa steg, bitvis är det minimal hälta), däremot så är han nu varm i vänster fram. Kan bero på att han markerade pyttelite på höger fram när han longerades i fredags och därmed överbelastade det andra frambenet för att rädda höger fram.
Bakdelens spänning kan mycket väl bero på longeringen, hästen gick väldigt spänt (var inte riktigt med på noterna, så han blåste upp sig rejält i traven för att visa tjejen som longerade att han minsann inte var att leka med
), tror han överbelastade bakdelen lite genom att ta i så hemskt med dessa muskler.
Jag har tänkt som dig, veterniär och lugna promenader om man inte vet annat. Det känns lite svårt att stå här och ha en ägarinna som tycker att jag ska rida honom i skritt och trav för att han inte ska behöva stå still (min tanke är inte heller att han ska stå still, men jag tycker inte att benen ska belastas som han är nu).
Ska höra efter vad hältutredning på klinik kostar, så är det bara att spara ihop pengar. Jag har velat ta honom till veterinären hela tiden, men tyvärr har jag inga som helst pengar just nu.
Behöver raspas och behandlas av equiterapeft som det är nu, och helst vill jag göra detta ordentligt (inte gratis via någon ägare som jag inte riktigt känner är seriös med hästar).
Intressant att nämna är kanske att hovslagaren tyckte att han höll hovarna som en häst som har haft en sen/gaffelbens-skada, så det kanske är något såpass allvarligt som aldrig läkt helt? Men om det är något sådant får man veta det på en klinik antar jag, så jag får sikta på att ta honom till veterinären.
Tack för tipsen och den trevliga tonen. Det är så lätt hänt att det blir otrevliga toner som "då ska man inte ha häst" eller "djurplågeri" och sådant i trådar av denna typ. Bra att några motstår att uttrycka sina okonstruktiva tankar.