Ömma muskler

J

joneya

Hur gör ni med era hästars ömma muskler?

Smörjer ni med något? (har märkt en stor skala emot att smörja, så det vore roligt att höra med bukefolket hur ni gör, och gärna även VARFÖR ni tycker som ni tycker)

Massage, bra foderstat och lagom motion lär vara A och O, men resten av det hela? Vad kan man mera göra?
Och hur motionerar ni era hästar när de är spända?

Hästen ifråga har en varm framkota och en väldigt spänd bakdel. Funderar på att motionera honom mycket för hand (väldigt lätt motion för benens skull, dessutom slipper han min vikt på ca. 65 kg).

Tacksam för tips.

M.v.h. från Joneya

Om det handlar om lokala problem, så smörjer jag. Är det däremot större partier som ömmar, bör man ju ta reda på varför. Extra B-vitamin motverkar överträningssymtom, men att hästen har ett diagonalt problem bör du nog kolla upp.

Smörjer med värmande liniment (Red Lotion, Speedway) eller Arnika gel.

Masserar och håller musklerna varma på andra sätt (täcke).

Rider hästen lång och låg i formen (min blir lätt spänd i bakdel och ländparti) då slappnar hela han av och då slappnar även musklerna i bakdelen av. Masserar efter ridning och smörjer samt på med varmt täcke. Då är musklerna mjuka och fina dagen efter.

Jag gör så för att min equiatriker rekomendera det och jag själv märkte en stor skillnad mot när jag inte gjorde det.

Jag är mycket för att prova olika tips jag får, tycker jag att provet utföll bra så fortsätter jag. Annars låter jag bli!

Det är iofs väldigt sällan mina hästar är ömma i musklerna...

Spända muskler i bakdelen ser jag till att min akupunktör behandlar så snart det är möjligt. Det är SVÅRT att få loss spännningar i de stora bakdelsmusklerna, det enda som hjälpte på mitt sto när hon hade problem var just akupunkturen. Massage, kinesologi, kiropraktik, liniment och allt annat som provades (innan jag hittatde akupunktören) gav bara tillfälligt resultat, problemet återkom `ganska snart efter behandling. Däremot försvann problemet HELT efter EN ENDA akupunkturbehandling och har inte återkommit sen dess! :)

Att linimenta gör inte så himla stor skillnad, då linimentet inte verkar ens en bråkdel av de stora bakdelsmusklernas tjocklek...
Men tills de blir behandlade ser jag till att göra vad jag kan i form av att hålla musklerna varma, stretcha och massera litegrann.

Diagonalt problem? Du tänkte på ett framben och hela bakdelen?

Vanligtvis är det höger fram han är dålig på (ojämn eller halt), nu är det däremot vänster fram som är det varma.

Jag har egentligen inte råd med häst, har fått prioritera som attans denna månad (kompisens häst, tar hand om honom efter en liten paniksituation (han kom tillbaka från en köpare medans säljaren (min kompis) var på väg att flytta till ett tillfälligt jobb söderut)). Denna månad har jag fått prioritera skoning, inköp av foder och regntäcke (han var öm i ryggen när han anlände, så jag kände att det var viktigt att han slapp gå kall). Min tanke är att försöka ha råd att ta honom till veterinären (men jag kommer få spara ett bra tag, och ägarna till hästen tycker att det är totalt slöseri med pengarna (kan tillägga att han varit halt till och från under 3 år i deras ägo)).
Jag gör så gott jag kan med vad jag har för tillfället. Det känns som att så länge jag inte rider honom överdrivet aktivt (som tidigare ägarna gjort trots att han visat hälta) och tar hänsyn till hans dagliga form så är det inte djurplågeri (hältan är väldigt otydlig i trav först, ibland är han ren, så det bör inte ge någon gigantisk värk så länge han slipper ridas rejält (skrittas lite av en lätt liten tjej och leds av mig för att han inte ska stå still i hagen hela dagarna)).

Han har varit relativt ren under min tid, tills nu då en bekant prövade longera honom i trav (på ägarinnans order), nu är han varm i ena frambenet och spänd i bakdelen (efter ca. 10 minuters longering på mediokert underlag, inte djupt/mjukt och inte vidare hårt).

har på arnika efter träningar och sånt..
och just nu så har jag på arnika på hans bakknän för equiteraputen sa det

Ponnyn får ju ffa en foderstat som ska täcka upp hennes behov så att hon orkar med det jag ber henne om. Ser även till så att hon får extra b-vitaminer och Tokosel.

Än så länge har hon inte varit öm men haft lite spänningar över kors och länd när hon vuxit med baken först samtidigt som hon haft ont i ischias.

Försöker vara noggrann med att motionera på olika sätt med olika underlag, mkt promenera i skogen för då måste hon ju lyfta ordentligt på fötterna och se sig för och det ger en bra genomströmning i hela kroppen.

Och så mkt skritt då :)

Om hästen har en tendens till att spänna sig skulle jag jobba mkt med avslappning och försöka hålla den varm, med ett lättare täcke och ordentligt med grovfoder så att den iaf inte spänner sig för att den fryser och/eller är hungrig.

Lagom kravlöst så man inte skapar spänningar, det går ju att leka fram arbetet.

Äldre valacken har haft problem med stumma/ömma muskler i rygg och bakdel efter atthan kom hem från den "fina" behandlingen hos sin fodervärd. :crazy:

Blir han knackig och öm ringer jag equiterapeuten direkt! Då får han akupunktur, första gången fick han ultraljud oxå.

I övrigt stretchar och masserar jag i förebyggande syfter och är noga med att rida honom i lägre form så han kommer upp med ryggen ordentligt i början/slutet av varje pass.

Men har det gått så långt att han ömmar är det bara att ringa equiterapeuten tyvärr, tycker inte att linement o likannde har ngn större effekt tyvärr.

Öm är han inte ännu, bara när man masserar musklerna.

Equiterapeft är väl en av de få saker som jag faktiskt har tillgång till oavsett min ekonomi, eftersom ena ägaren är equietrapeft (en av anledningarna till att hästen inte kommit till veterinären däremot, då denne påstår att veterinärer är så okunniga att det är slöseri med pengar att ta sig dit).
Equiterapeuften ska komma och raspa honom inom en snar framtid också.
Däremot tycker jag inte om denna typ av behandling, då hästen ifråga lider som attans av att behandlas (har behandlats regelbundet och sammankopplar det fortfarande med värk istället för välgörande). Hästen sparkar vid stretching för att han är öm, han går runt vid massage för att han får ont (vem som helst vet hur massage på rätt punkter känns, det gör ont som attans, och hästen förstår inte ens att det onda ska kunna gå över tack vare detta).
Är det något knepigt med min häst som inte förstår att det gör skillnad? Mannen ifråga lär ut hästmassage på en av Sveriges massageinstitut, så det torde inte vara något fel på hans kompetens.

Jag vill i alla fall bara hitta möjliga vägar att få honom att må bättre. Equin ska få klämma på honom, men jag tar gärna all annan typ av hjälp jag kan eftersom hästen hatar detta med rejäl massage och kiropraktik.

Hur tidigt tycker ni att man ska täcka? Jag har täckat regniga dagar och så har jag satt en gräns att vid minusgrader ska han ha täcke, men än så länge är det alltid 7-10 grader mitt på dagen.).

Om han är öm i musklerna på rygg ocxh bakdel tycker jag du kan täcka varje dag nu, för att hålla honom varm. Beror förstås på hur varmt täcket är men jag uppfattade ditt mer som ett regntäcke utan tjockt foder?

Du verkar ha ett svårt uppdrag med en häst som varit dålig så länge, men försöka kan man! :)

Om hästen fått massage och stretching men inte blivit bättre och inte heller verkar uppskatta behandlingen skulle jag prova något annat, om jag var du. Hur är det med kotorna i ryggen - ligger de rätt? De kan dra i musklerna så att de blir spända. Om massagen får musklerna att slappna av kanske det gör mer ont i kotorna? Lika med strethingen? En tanke bara. Om du har råd med en kiropraktor kanske det kan vara värt att pröva? Även en eqiterapeut kanske kan göra felbedömingar eller missa, även om han har sett över sådana här saker?

Jag skulle inte rida om jag var du, utan promenera med hästen så att den får sträcka ut rygg och bakmuskler ordentligt (om den inte är halt förstås - förslag för frambenet kommer nedan). Även tömkörning/longering i lugn trav i låg form gör att ryggen sträcks ut och bakbenen kan mjukas upp. Min egen häst blir mjukare av att galoppera än att trava - lugn galopp i låg form om han klarar det? Räkna med att det tar tid, om han varit dålig så länge innan du fått honom. Hav tålamod......

Frambenet är jag mer fundersam på - öm över kotan och halt? Inflammation, tänker jag, om det är varmt och funnits med ett tag. Veterinärbesök är nog tyvärr aktuellt, om det inte ger med sig. Inflammationen (om det är en sådan) måste få läka ut - kanske är den det första som måste lösas i det här komplexa problemet. Promenad är det enda jag skulle rekommendera i motionsväg iallafall, så länge du inte vet. Kanke har hästen försökt bära upp sig mer på bakdelen för att avlasta sitt framben och har ont därför?

Lycka till!

Oj..då är han nog ganska illa däran. Vår valack står blickstilla då han får nålar, verkar uppskatta det. Har din häst fått akupunktur oxå? Du nämner bara massagen och stretchingen.

Jag har regntäcke ute (lätt fodrat), inget täcke i stallet ännu. Dock alltid täcke till/från träning då han är varm och alltid svettäcke om han fortfarande är varm då han går in i boxen.

Han har behandlats av equiterapeft som även kan kiropraktik, akupunktur och så är han även ultraljudsbehandlad. Har inte varit med vid nålakupunkturen, däremot vid massageakupunktur.

Yes *inte* :crazy:
Får höra att han gått ute hela natten utan täcke, och fodret har de inte fått på kvällen heller! Någon i stallet har troligen varit ute och festat och glömt att vi har hästar som vill in! *suck* Som det är nu får han alla fodertillskott på kvällen, så om det blir krångel med kvällsfodringen (som det blivit 2 ggr. hittills på 2 veckor) så får han helt enkelt inte i sig allt han behöver.

Menmen. Ska täcka honom hädanefter för musklernas skull (har ett svagt minne om att "smärtgränsen" låg på 11 grader om hästen har normalpäls, så jag har nog varit lite för feg med att täcka). Täcket jag har just nu är ett simpelt tunnt regntäcke med ett tunnt fleecefoder, så det är nog lagom varmt.

Equietarepeften kan även kiropraktik, så han har rättat till hästen emellanåt. Bland annat har han haft sneda höfter och en låsning i någon nackkota. Men eftersom han rättar till det om och om igen så kan man inte mer äna tt tvivla på mannens kompetens.

Hästen har en väldigt känslig mage också (han får inte kolik, däremot är han väldigt öm i magen nästan för jämnan (märks vid massage)).
Precis som du säger kan en equetarepft göra felbedömningar. Funderar faktiskt på att boka en tid med en annan equiterapeft vi har här i trakten. Det kanske kostar lite, men det vore bra att få ett andra expertutlåtande.

Det är ett "gammalt" varmblod (10-11 år tror jag det är), så "lugn" galopp existerar inte i hans gångarter. Han har en rätt stadig och väldigt lugn galopp, men den är älgig på något vis, inte vidare avslappnad direkt, påminner mera om en gunghäst om man ser honom från marken.

Han är inte öm i något ben när man rör, markerar däremot i trav på höger fram (bitvis är det ojämnt långa steg, bitvis är det minimal hälta), däremot så är han nu varm i vänster fram. Kan bero på att han markerade pyttelite på höger fram när han longerades i fredags och därmed överbelastade det andra frambenet för att rädda höger fram.
Bakdelens spänning kan mycket väl bero på longeringen, hästen gick väldigt spänt (var inte riktigt med på noterna, så han blåste upp sig rejält i traven för att visa tjejen som longerade att han minsann inte var att leka med :angel: ), tror han överbelastade bakdelen lite genom att ta i så hemskt med dessa muskler.

Jag har tänkt som dig, veterniär och lugna promenader om man inte vet annat. Det känns lite svårt att stå här och ha en ägarinna som tycker att jag ska rida honom i skritt och trav för att han inte ska behöva stå still (min tanke är inte heller att han ska stå still, men jag tycker inte att benen ska belastas som han är nu).

Ska höra efter vad hältutredning på klinik kostar, så är det bara att spara ihop pengar. Jag har velat ta honom till veterinären hela tiden, men tyvärr har jag inga som helst pengar just nu.
Behöver raspas och behandlas av equiterapeft som det är nu, och helst vill jag göra detta ordentligt (inte gratis via någon ägare som jag inte riktigt känner är seriös med hästar).

Intressant att nämna är kanske att hovslagaren tyckte att han höll hovarna som en häst som har haft en sen/gaffelbens-skada, så det kanske är något såpass allvarligt som aldrig läkt helt? Men om det är något sådant får man veta det på en klinik antar jag, så jag får sikta på att ta honom till veterinären.

Tack för tipsen och den trevliga tonen. Det är så lätt hänt att det blir otrevliga toner som "då ska man inte ha häst" eller "djurplågeri" och sådant i trådar av denna typ. Bra att några motstår att uttrycka sina okonstruktiva tankar.

Det låter som om det är min equitreapeut och häst du har, :Dfast det är det nog inte. :)
Min equiterapeut gör jämt samma grejer på mitt travarsto och hittar alltid samma "fel". Fast nån större bättring blir det inte, tills det nu var en annan equiterapeut som kollade genom henne och hittade fel på helt andra ställen. Och som det såg ut i senaste starten så verkar det ha gett lite resultat.
Min häst uppskattar heller inte massage särkilt mycket, hon är spänd i länden och ryggen, vilket härleder från (enligt den senaste equiterapeuten) hovleden höger fram (har ni kollat den på din häst? Ett svårt ställe att upptäcka fel på) och från vänster bakknä (alltså ett diagonalt problem) Så om din häst har haft ont i en framkota en längre tid så är det högst troligt att han har överbelastat det diagonala bakknät också och därmed är öm i ländmusklerna.

Det är nog en bra idé att låta en annan equiterapeut kolla din häst, och tala inte om så grundligt vad du tror att det är för fel utan låt terapeuten hitta dom själv.

Den hälturedning min häst gick igenom hos en veterinär för 1½ år sedan gick på ca 2800:- och då behandlades två leder med något som var dyrare än tuppkam och det var värt det.

Lycka till!

MVH Eem

Den här equiterapeften tror att hästen har haft en spricka i ett hovben (höger fram) och att denna skada aldrig läkt ordentligt. Han har som du säger problem med bakknän, och speciellt vänster bak. Innan longeringen vad han helt OK i muskler och ben, men efter lite longering i trav så är han helt plötsligt superspänd igen. Knepigt det där.

Ska pröva att täcka och så ska jag undersöka vad veterinären kan tänkas kosta, så får jag skrapa ihop pengar och se om jag hittar någon som kan köra mig och häst dit (har inga nära bekanta med körkort och hästsläp).

Klart man inte säger något till en ny equiterapeft. Dels är jag inte helt säker på att jag uppfattat den tidigare equiterapeftens funderingar kring hästen (bitvis vill han slakta hästen och svär och gormar och säger att han aldrig kommer att bli bra), dels så vill man se vad folk kan få fram på egen hand. Inte ge några "ledande frågor" så får man det mest självständiga svaret.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 681
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 601
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar