Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ömma hovar kan absolut vara varma. Är din häst skodd? Annars är det nog så att den har blivit väldigt ömfotad om den går barfota. Sko den och se om det hjälper.
Balder tror vi har ömma hovar. Kände på hovarna idag och de är jämnvarma alla fyra. Under och runtom hela hoven. Kan ömma hovar vara varma eller är det bara att tacka och ta emot fång-stämpeln?
Hej, än en gång kära du. Menar du att en häst som är barfota ska vara lika varm i alla fyra hovarna samtididigt för att det skall vara en bra blodcirkulation i hovarna på en häst utan skor???En barfotahov är nästan alltid varm om du inte redan visste det.. Anledningen är för att dom får i gång blodcirkulationen då dom får chansen att vara utan skor.
Hej, än en gång kära du. Menar du att en häst som är barfota ska vara lika varm i alla fyra hovarna samtididigt för att det skall vara en bra blodcirkulation i hovarna på en häst utan skor???
Om din häst är oskodd så är det inte alls ovanligt att hovarna är varm. Det är dom nästan hela tiden på en häst som gå barfota, just därför att dom har bättre blodcirkulation i hovarna då det inte finns några skor på dom.
Hovarna= pluralis, Nästan hela tiden= mer än 80%, Bättre blodcirkulaton i samtliga hovar samtidigt= överbelastat hjärta och hjärtmuskel med försämrad cirkulation i övriga kroppens organ.
Detta min vän kan och har lett till dödlig utgång på mer än en oskodd häst enligt obduktions protokoll.
Menar du att det är dit vi skall sträva utifrån god hästhållning??
Nej det menar jag inte. Men en barfota hov är i regel oftare varm än en häst med skor. Det är det jag försöker säga, och det tror jag själv att du är medveten om. Jag menar inte kokheta hovar utan ljummen.
Hej, då jag har både skodda samt oskodda hovar i stallet så gjorde jag ett litet experiment förra vinter när det va mkt snö. Tog in dom från hagarna och ställde upp alla direkt på stallgången efter att alla hovarna knackades ren i sulorna från snö. Sedan fick dom stå där tills hovarna hade blivit torra.
Min tanke va att dom som va barfota skulle torka snabbare än dom som va skodda men den forskningen sket sig då alla torkade lika fort, dock med en felmarginal på ca 30 sekunder med det tycker jag är försummbart då det va dom skodda hovarna som torkade snabbast. För att nu denna forskning skulle vara trovärdig så hade alla hästarna varit ute exakt lika länge och på exakt samma underlag. Denna forskning gjordes om fem ggr under exakt samma förutsättningar under denna vinter men ngt förändrat forskningsresultat lyckades aldrig uppnås, varför förstår jag inte.
Hej, visst går det. Hästar ljuger aldrig och svarar alltid ärligt så länge man är mottaglig för det ärliga svaret istället för att konstant försöka vara oärlig mot sig själv.Jag skulle önska att det gick att fråga hästen när hovarna känns varma om den ömmar, men det går ju tyvärr inte.
Balder tror vi har ömma hovar. Kände på hovarna idag och de är jämnvarma alla fyra. Under och runtom hela hoven. Kan ömma hovar vara varma eller är det bara att tacka och ta emot fång-stämpeln?
Jag ska kolla lite närmare under vilka omständigheter mina hästar har varma hovar. Om det är efter en dag i hagen, ridturen, grusvägen etc. Det ända jag har hört och märkt av är att mina hästar är oftare varm (ljummen) nu när dom inte har skor. Hon som verkar mina hästar sa att det var pga blodcirkulationen som dom oftare är varmare än dom som är skodd. Men jag ska definitivt undersöka