T
TrollarX
Jag sköter en nordis o kör en shettis, de går mest i hagen fast jag o en till brukar köra o rida några gånger i veckan. Det finns mest grusväg runt och då vi rider/kör brukar hästarna bli ömma i hovarna (vill gå på gräskanten) fast vi inte travar/galopperar.
Vad kan man göra då?
Sko vill vi helst undvika (för dyrt) har hört om gummiboots men det är ju lite krångel med sådana oxå. Har även läst om att med rätt verkning kan hästen få bättre/starkare hovar, stämmer det? Hästarna har gått barfota rätt länge runt en 3 år och de har verkats på vanligt vis. Kan själva verkningen göra så mycket? Hovslagaren som kommer o verkar tror inte alls på detta och av metoden (som enl han är att verka ofta/hårt) blir hästens hovar bara sämre!
Jag skulle gärna villja veta mer om detta!
Ja jag såg ju nu att jag borde lagt detta i tråden om just barfota/hovar ...
Vad kan man göra då?
Sko vill vi helst undvika (för dyrt) har hört om gummiboots men det är ju lite krångel med sådana oxå. Har även läst om att med rätt verkning kan hästen få bättre/starkare hovar, stämmer det? Hästarna har gått barfota rätt länge runt en 3 år och de har verkats på vanligt vis. Kan själva verkningen göra så mycket? Hovslagaren som kommer o verkar tror inte alls på detta och av metoden (som enl han är att verka ofta/hårt) blir hästens hovar bara sämre!
Jag skulle gärna villja veta mer om detta!
Ja jag såg ju nu att jag borde lagt detta i tråden om just barfota/hovar ...
Senast ändrad av en moderator: