Ömma hovar

Cyllene

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av att hästen har extremt ömma hovar? För tillfället går hon inte sko - det gör jätteont när hovslagaren försöker slå på skorna.

Hon är 6 år nu. Hennes hovar har strulat sen hon var liten. De är hårda och fina av bra kvalitet men hon har väldigt tunna sulor (konstaterat vid röntgen flertal gånger). Hon har haft många hålväggar och är opererad en gång.

I höstas var hon halt i 8 veckor. Smärtan lokaliserad till hoven (visitertång) men inte till specifikt ställe, hon var helt enkelt öm i hela hoven. Röntgad utan att hitta något. Efter två månader skodde hon om med tjocka sulor och blev bättre.

Men nu går hon alltså inte ens att sko. Det ser ut att göra ont i hela henne när hovslagaren ska slå med hammaren.

Ska till klinik och ge lungnande och slå på skon men så här kan man ju inte ha det! :(

/C

Sv: Ömma hovar

JAAAAAAAA!!! Äntligen! Min häst går inte att sko heller. Hovslagaren kommer inte i närheten av honom... Han sparkar! Däremot får jag raspa o "verka" honom så om det fungerar med skor som går att limma på vore det underbart! men hur får man bort dom sen då? :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Låter ju som om hon har någon form av inflammation i hovarna. Är hovarna/hovbenen röntgade ? Har hon blivet insatt på något antiinflammatoriskt någon gång ? Kanske bättre idé att göra en ordentlig utredning på henne när ni är på kliniken.

Jag hoppas verkligen ni hittar limbara skor till din häst.
Att ge henne lugnande så att ni kan plåga på skorna låter i mina öron nästan som djurplågeri.
Det lär vara hemskt obehagligt för henne så fort det lugnande släpper; ett lugnande medel i blodet gör ju inte att hovarna gör mindre ont när medlet tappar sin verkan! Förstår om du måste göra något, men det låter inte mera humant att sko på henne om det gör ont för henne, än att ha henne barfota. Båda gör tydligen ont. Limbara skor alternativt boots skulle vara mitt råd; eller i allra värsta fall avlivning (eftersom din häst förtjänar ett BRA liv; inte ett i ständiga plågor på grund av dåliga hovar som aldrig blir bättre).

Finns en limbar sko som heter Wictory skon. den är framtagen just för att kunna limmas, och Revenue har sprungit med den på fötterna.

MEN... Limmet är EXTREMT giftigt, precis som plastmassan hovslagaren använder vid plastning av spricker osv osv. Handskar och ögon/munskydd behövs. Men saken är den att om det är så pass giftigt... Hur bra är det för hoven då? Och hästen överhuvudtaget?

Tillverkaren av Wictory skon sa till mig att problemet är just att få fram ett giftfritt lim. Tills dess slår man på skon som är av plast!
Värt att tänka på innan man klistrar på skor...

/Cj

Har du provat med boots?
Det skulle jag göra innan jag ger lugnande till en häst som har för ont i hovarna för att skos på vanligt sätt. Om du inte tror att det sitter i psyket nu så att hon tror att hon har ont...

Jodå hon är utredd och röntgad och det finns inget fel på hovarna. Eller iallafall FANNS inte förr.

Men hon ska såklart utredas helt när vi väl är på kliniken. Har hon så ont som hon visar så måste jag ju göra något drastiskt...

Har du testat "gympadojjor"? Finns många olika på den svenska marknaden i dag.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 605
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 386
Senast: Miingla
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka