Kanske kan din häst gå barfota, kanske inte. Jag tycker gott man kan pröva sig fram. Bara man är nogsamm och känner av om det ömmar på hästen.
En häst har alltid gått barfota i vårt stall. Som ung hade hon boots, nu som lite mer mogen (om man får säga så om damer) utan boots. Hon går ofta på asfalt framför vagn. Jag upplever att sten och ojämnheter och vassa kanter är värre än hårt med slätt underlag för den individen.
Min häst provade jag utan skor. Hon ömmade oavsett underlag. Kanske skulle hon ömma mindre med annan hovslagare? Det vet jag inte. Jag satte på skor och jag är nöjd med att ha skor på hästen.
Skönt med skor, då vet man att hästen inte har ont, om man är nybörjare på att känna/kunna sådana saker. Utöver det så är det skönt att kunna sätta på broddar på skorna vintertid, då det ofta är ren isgata hos oss vissa partier.
Det är inte omöjligt att din häst kan gå utan skor, men det är mer vanligt än man tror att hästarna påverkas negativt av att gå utan skor. Det underlag som vi rider på idag, vägar, på volten/sand, stigar, asfalt etc kan vara mycket smärtsamt för hästen. MEN vissa hästar är så på och tycker det är så kul att ridas ut, att det inte alltid märks.
I ditt fall, från ursprungsinlägget, så hade jag undvikt att rida. Kanske hade jag promenerat och lärt känna hästen från marken. Det är inte kul att jobba med smärta. Det måste ju vara som att springa med hälsporre typ, att ha ömma hovar.
Alla får vara nybörjare och novis. Jag tycker ts har haft en beundransvärd inställning till de svar som trillat in.