lillaphu
Trådstartare
Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i bakdelen, kände puls i alla fyra hovarna men inget annat. Hovslagaren som var planerad att komma kom ut tog av skorna samt verkande fötterna då det var väldigt långa och veterinären tyckte det skulle fixas. Kylde benen och 5 minuter efter det var pulsen borta men vingligheten och stelheten fanns där. Veterinären trodde inte fång men kunde inte utesluta heller så vi behandlade det som så. Han fick Metacam och 4 timmar senare rörde han sig som vanligt igen. I samråd med veterinär beslutade vi att han kunde gå ute några timmar vilket gick väldigt bra dagen efter. Men sen kom bakslaget i och med att han är barfota. Nu är han halt runt om men värst fram och kan verkligen inte röra sig utan avlastar benen i omgångar. Men igår när veterinären var här observerades det att hans vänstra bakknä knäpper och han är rejält svullen. Satte på honom "joggingskor" under undersökningen och då går han utan större besvär och vi kunde då observera en rejäl lårkaka bak. Veterinären trodde det var grundorsaken till hans vingliga gång och stelhet att han dragit omkull.
Men nu står jag i valet och kvalet hur jag ska lösa det faktum att han inte har skor då jag fått order om motion för att få bort svullnaden. Jag kan inte använda joggingskor på honom mer än det lilla jag gjort då de inte passar hans fötter. Vågar jag slå på framskor på honom tror ni? Bak verkar han inte lika bekymrad gällande att vara ömfotad och det är ju bak problemet sitter. Men fram beter han sig just nu som om det är fång när han rör sig. Jag blir ju nojig om det ändå är fång och sätta på skorna, men varken hovslagare eller veterinär tror det. I dagsläget kan jag inte röra honom normalt för att få bort svullnaden så det är lite pest eller kolera.
Hur hade ni gjort?
Men nu står jag i valet och kvalet hur jag ska lösa det faktum att han inte har skor då jag fått order om motion för att få bort svullnaden. Jag kan inte använda joggingskor på honom mer än det lilla jag gjort då de inte passar hans fötter. Vågar jag slå på framskor på honom tror ni? Bak verkar han inte lika bekymrad gällande att vara ömfotad och det är ju bak problemet sitter. Men fram beter han sig just nu som om det är fång när han rör sig. Jag blir ju nojig om det ändå är fång och sätta på skorna, men varken hovslagare eller veterinär tror det. I dagsläget kan jag inte röra honom normalt för att få bort svullnaden så det är lite pest eller kolera.
Hur hade ni gjort?