Ömma bakknän?

A

Alma

Har en häst som är 5 år! Gick 4 årschampionatet förra året och fick därefter vila, sattes sedan sakta igång och tävlades upp till 120 en kort tid i sommras. Sedan fick hon borrelia samt Erlichia som vi behandlade! Hon har nu varit igång i ca 2,5 månad. Hon är inte halt och har aldrig varit halt. Röntgades som 3 åring u.a.
Och i lördags hade vi en massör ute som masserade henne, hon märkte då att min häst blev väldigt sur och irriterad när hon rörde hennes bakknän. Jag provade själv igår och hon blir riktigt sur, viftar med svansen och öronen bak och sparkar.
Ska kontakta veterinären i morgon men hade varit intressant att höra om någon annan varit med om något liknande!?

Sv: Ömma bakknän?

Hade också ute massör för ett par månader sen och fick stark reaktion vid ena bakknät och något mildare reaktion på det andra. Beställde tid på klinik då beteendet inte gav sig på några dagar.
Böjprov på kliniken gav reaktion på alla ben - mest i framknän och högt bak :eek: Blodprov togs, vilket visade positiva titrar för anaplasma (Ehrlichios). Tog ett parprov för säkerhets skull och det visade kraftigt stigande titrar, så antibiotikabehandling sattes in.
Hästen är fortfarande halt en vecka efter avslutad behandling och nu står hon på fenylbutazon i 10 dagar - hoppas att det släpper sen... :cry: Annars är det bara att fortsätta leta...

Vart någonstans känner man om man ska känna på bakknäna på hästen?

Remmis: Trodde först det också emn jag har försökt kittla henne och det är bara precis över bakknäna!

Usch då det låter ju inte alls roligt! Jag pratade med veterinären igår så hon kommer ut nästa vecka. Hoppas på det bästa, kan ju vara Ehrlichiosen som inte gett med sig kanske, det kan ju visa sig på många konstiga sätt. När vi märkte det i sommras var hon bara trött och hängig. Tack för ditt svar! Får väl ha is i magen och vänta på veterinären!

förlåt... men :rofl::rofl: försökt att kittla sin häst...:rofl::rofl:

Bäst att kanske boka tid på klinik?

Nu har veterinären varit ute! Vilket gick bra hon är inte halt varken vid böjprov eller longeringsprov, hon är ju ett sto så hon har väl en fix idé att där får vi inte ta på henne! Veterinären som även utför kiropraktik hittade däremot att hon satt lite fast i höften så det ska fixas till nu! För övrigt tyckte hon att det var en mycket frisk och välmusklad häst! :laugh:

Det är vanligt att de är lite känsliga när man ska känna på bakknäna, verkar vara ett allmänt känsligt område :p Jag hade en valack som däremot hade riktiga problem med båda knäna en period. Innan hade han alltid tyckt det var obehagligt när man kände där, men när problemen kom så välta han nästan omkull för att komma undan obehaget.

Miloni:
Har försökt illustrera en bild här, den kanske funkar. Om du känner vid detta området så känner du tydligt en led. får man lite hjälp av någon kunnig kan man lära sig känna det inre, mellersta samt yttre ledbandet också. Det kräver lite träning, men är bra att kunna tycker jag.
bakkn.jpg

Ja jag såg nu att det blev lite långt ner :D Men många tror ju att det är ända uppe i ljumsken man ska känna, det trodde jag länge innan en veterinär hjälpte mig och jag stod som ett fån :angel:

Veterinären jag använder röntgar hemma om så behövs! Men hon tyckte inte det fanns någon som helst anledning till detta!

Har hört att unghästar/hästar som börjat träna hårdare än de är vana vid lätt får träningsvärk vid baknäna och att det kan vara bra att stretcha och linimenta om man jobbat hårt, men tror även det är troligt att det är ett "kittligt ställe".
Min häst (också sto:p) uppskattar inte alls "lätt pillande" där, speciellt om man har kalla händer, men har inga problem med det om man tar i lite.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 003
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?