Omhändertagande av skadad ryttare

Brandhamstern

Trådstartare
Eftersen den här tråden låstes innan jag han säga något så gör jag det här.

Jag är varken läkare eller ambulanssjukvårdare, men däremot så har jag utbildning i prehospitalt omhändertagande från brandmannautbildningen.

För att inte göra det mer avancerat än vad man behöver så skulle jag rekommendera att använda sig av den hederliga L-ABC.

L - står för livsfarligt läge. Man skall inte flytta den skadade mer än nödvändigt, och nödvändigt är bara om skadan kan anses förvärras om denne ligger kvar där.

A - Andning. Skapa fria luftvägar. Framstupa sidoläge av den "nya" modellen eftersom den är mer skonsam mot nacke och rygg. Saknas både andning och puls starta HLR.

B - Blödning. Stoppa stora blödningar

C - Chock. Förebygg chock, med värme och ödmjukhet.

Sen kan vi ta lite special vad som kan vara aktuellt med en skadad ryttare. Det är inte helt omöjligt att nacke och rygg kan ha blivit skadade om man åkt av ordentlig och landat olyckligt. Dessa partier är väldigt känsliga för våld, och har man fått en skada kan det räcka med att den skadade vrider huvudet i sidled för att kontakten skall dras ur eller vad man skall säga. Så se till att huvudet inte vrids i sidled. I kroppens längdriktning är det inte lika känsligt. Ett bra tips är att inte närma sig en skadad person från sidan, utan framifrån så den inte vrider huvudet för att se vem det är som kommer och pratar.

Ge ALDRIG något att dricka till en skadad person, inte ens vatten. Tyvärr väldigt vanligt att det förekommer...

Vid lättare skador, ha ingen brådska med att få den skadade på fötter igen.

Det här är vad jag kan komma på vad man kan begära av en lekman... Någon annan mer sjukvårdskunnig som har synpunkter?

Sv: Omhändertagande av skadad ryttare

det jag kankomma på är att se tillatt alla istallet deltar i en hlr kurs,finsn på röda korset gratis eller billigt har jag för mig.