Omhändertagande av skadad ryttare

Brandhamstern

Trådstartare
Eftersen den här tråden låstes innan jag han säga något så gör jag det här.

Jag är varken läkare eller ambulanssjukvårdare, men däremot så har jag utbildning i prehospitalt omhändertagande från brandmannautbildningen.

För att inte göra det mer avancerat än vad man behöver så skulle jag rekommendera att använda sig av den hederliga L-ABC.

L - står för livsfarligt läge. Man skall inte flytta den skadade mer än nödvändigt, och nödvändigt är bara om skadan kan anses förvärras om denne ligger kvar där.

A - Andning. Skapa fria luftvägar. Framstupa sidoläge av den "nya" modellen eftersom den är mer skonsam mot nacke och rygg. Saknas både andning och puls starta HLR.

B - Blödning. Stoppa stora blödningar

C - Chock. Förebygg chock, med värme och ödmjukhet.

Sen kan vi ta lite special vad som kan vara aktuellt med en skadad ryttare. Det är inte helt omöjligt att nacke och rygg kan ha blivit skadade om man åkt av ordentlig och landat olyckligt. Dessa partier är väldigt känsliga för våld, och har man fått en skada kan det räcka med att den skadade vrider huvudet i sidled för att kontakten skall dras ur eller vad man skall säga. Så se till att huvudet inte vrids i sidled. I kroppens längdriktning är det inte lika känsligt. Ett bra tips är att inte närma sig en skadad person från sidan, utan framifrån så den inte vrider huvudet för att se vem det är som kommer och pratar.

Ge ALDRIG något att dricka till en skadad person, inte ens vatten. Tyvärr väldigt vanligt att det förekommer...

Vid lättare skador, ha ingen brådska med att få den skadade på fötter igen.

Det här är vad jag kan komma på vad man kan begära av en lekman... Någon annan mer sjukvårdskunnig som har synpunkter?

Sv: Omhändertagande av skadad ryttare

det jag kankomma på är att se tillatt alla istallet deltar i en hlr kurs,finsn på röda korset gratis eller billigt har jag för mig.

på vår arbetsplats,dvs emma hos mig så kör vi hlr o katastrofmedicin på såväl djur som människa varje månad..det drillas tills det sitter i ryhggmärgen då det är viktigt att man inte tvekar eller tänker efter utandet skall sitta!

dessutom,efter att ha haft otrevliga erfarenheter av liv eller död situationer ,såanser jag attdet ur ett psykologiskt perspektv är mkt viktigt att kunna känna att man åtminstone har föröskt-det mildrar chocken har jag märkt..båd eomd et går bra och om någon dör.

en anna sak som ärviktg att tänka påär att hjärnskador behöver inte betyda frakturer på skallbenet.

det är valigar eän man tror med whiplash skador vi dridning oc även kastskador där hjärnan kastas fram o tillbaka iskallen o yttre områdena skadas ,även om inte själva islaget var så kraftigt

det kan ge mycket svåra symptom även efter relativt lång tid så mit generellaråd,tyvärr baserat på egn erfarenhet är att så fort nacke eller huvud varit i marken,uppsök läkare..

dels för dokumentation för försäringsbolaget(ni HAR väl olycksfallsföräskring,jag hade det inte,nu är dte försent då jag är för skadad o tro mig,leva på staten ger inte merutrymme för lite lyx)

och dels därför att en läkare kan avgöra om det varit neurologisk påverkan,vilket det kan var aäven omman inte svimmat av.

dessutom är ju ryttar eosevanligt ognälliga o oftast adrenalinstinna så de känner först inte skadorna..jag har ridit med ett knäckt knä,sjag vet...

en av mina bekanta bröt ryggraden högt upp o de enda hon klagade på var att hon slagit axeln ur led.

så släpp förjösse namn inte upp folkäven omde verkar rediga utan vänta enliten stund..jag känner en man ,en riktig tuffing,som fick en hjärtattackpå hästryggen,rasade av,hjärtat gick igång igen o nej då,hanskulel mnsann inte till sjukhus..vilket med facit i hand var dumt för han dog o fick bli defribillerad ett antal ggr..nu lever han o mår bra,men envishet är kanske inte alltid så lyckad...

jag har get mina assistenter,återigen basera på erfarenhet av hur jag blir vi svår sjukdomeller skada,order att inte diskuter amed mig om jag rasar av,att hålla fast mig och at ringa sjukvården oavsett vad jag säger

och naturligtvis-kunskap är den stora olycksförebyggaren..det och att träna för säkerhet,ingen hjälm eller säkerhetsväst hjälper i världen om hästen inte ärpålitlig eller otränad på hur den skall reagera vid fara.

thina

Jag har bara ett litet tillägg baserat på egna erfarenheter, både från att själv vara skadad och hjälpa skadad ryttare.

1) Se till att de släpper den där fyrbenta saken de just har trillat av ifrån - vissa gör nämligen inte det och råkar ut för betydligt värre sekundära skador i förhållande till den de ådrog sig när de rasade av.
Själv hade jag antagligen haft ett par ärr färre på bla armarna om jag släppt hästen den gången jag förolyckades svårast.

2) Gör fullständigt klart för ryttaren att hästen är omhändertagen. Jag har sett ryttare med allvarliga benfrakturer och själv försökt kravla mig upp med en allvarlig skada, för att ta hand om hästen.
Det blir mycket lugnare om man lyckas plantera denna mening i skallen på vederbörande.

I övrigt håller jag med Brandhamstern, hederlig L-ABC.
SOS-personalen är fantastiskt duktiga på att ge hjälp per telefon:bow:

Av flera orsaker. Dels så skall magen vara så tom som möjligt om det blir aktuellt med en operation, och dels så finns det risk att det kommer upp igen och att man får det i andningsvägarna... Kroppen kan reagera konstigt när den har varit utsatt för våld...

Som en vidareförklaring så... Om man behöver sövas (operation) ska magen helst vara tom, då risken för att man får upp det som finns där i är mycket stor och kan ge stora komplikationer.

Vid akut-fall är det svårt att förutse sådant, men vid planerade operationer får patienterna alltid "svälta" en viss tid innan sövning.

apocalypsen skrev:
Jag har bara ett litet tillägg baserat på egna erfarenheter, både från att själv vara skadad och hjälpa skadad ryttare.

1) Se till att de släpper den där fyrbenta saken de just har trillat av ifrån - vissa gör nämligen inte det och råkar ut för betydligt värre sekundära skador i förhållande till den de ådrog sig när de rasade av.
Själv hade jag antagligen haft ett par ärr färre på bla armarna om jag släppt hästen den gången jag förolyckades svårast.

2) Gör fullständigt klart för ryttaren att hästen är omhändertagen. Jag har sett ryttare med allvarliga benfrakturer och själv försökt kravla mig upp med en allvarlig skada, för att ta hand om hästen.
Det blir mycket lugnare om man lyckas plantera denna mening i skallen på vederbörande.

I övrigt håller jag med Brandhamstern, hederlig L-ABC.
SOS-personalen är fantastiskt duktiga på att ge hjälp per telefon:bow:

:bow: :bow: :bow:
Mycket bra att du skrev det!
För just tänkandet om hästen går ju ofta den skadade ryttaren före än sitt eget!
Så gjorde även jag. Min första fundering gällde om hästen var OK, inte om jag var eller hur allvarligt jag själv var skadad!

Vilken bra tråd!! Borde egentligen publiceras i förbundets tidning (vad den nu heter)
:bow: :bow: :bow:

bra råd!:bow:
Men jag har lärt mig att L står för larmning, har detta ändrats till livsfarligt läge?

Horsen skrev:
bra råd!:bow:
Men jag har lärt mig att L står för larmning, har detta ändrats till livsfarligt läge?

Jag har då alltid fått veta att det står för livsfarligt läge. När man kan larma är högst individuellt...

*kn l*
Jag har också fått lära mig att hjälm och ridstövlar ska behållas på för att fixera eventuella frakturer. Hjälmen tar ambulansmännen av när de kommer med fixations-båren, och stövlarna tas (klipps?) av på sjukhuset.

L:et i L-ABC tror jag "alltid" har stått för Läge.
Sedan har vi ju Rädda-Larma-Släck som gäller vid brand (ni kanske minns Hipp-Hipps Kajen?).

Oh ja... ...ta aldrig av något. Det man kan göra är att lätta lite runt halsen så att andningen går lättare.

L:et har så länge jag har vetat stått för just "Livsfarligt läge", och innebörden är att man ALDRIG skall flytta den skadade om det inte är absolut nödvändigt. Typ om det brinner eller att denne ligger på ett starkt trafikerat järnvägsspår.

Stövlar och allt annat i klädväg som anses nödvändigt att ta bort klipps upp inne på akuten. Man får ersättning för detta på sin olycksfallsförsäkring

Apo som fortfarande sörjer ett par splirrans nya ridstövlar och ett par splirrans nya helskodda ridbyxor:cry:

Hoppas ingen tar illa upp om jag tar del av tipsen och sammanställer en liten checklista för att hänga upp i stallet? I så fall, hur tycker ni den här är? lagom mycket information?

------------------
Vid nödläge, ring 112 för ambulans, räddningstjänst, polis, nödslakt, giftinformation. Uppge kartposition XXXXX
------------------
Om olyckan är framme på ridturen, tänk på detta om det är Du som är med och kan göra första hjälpen.

Lär dig bokstavsföljden L-ABC, och dess delar;

L – Läge. Flytta aldrig den skadade om det inte är absolut nödvändigt, vilket betyder att denne bör flyttas endast om läget innebär att personen kommer skadas ännu mer om han/hon ligger kvar. Ring 112 om det behövs.

A – Andning, ge den skadade fria luftvägar, placera i framstupa sidoläge. Saknas andning och puls, påbörja Hjärt- LungRäddning.

B – Blödning, stoppa stora blödningar.

C – Chock, förebygg chock med hjälp av värme och ödmjukhet.

Har man ramlat av en häst finns risken att man skadat nacke och/eller rygg allvarligt. Var mycket varsam med dessa partier. Förebygg att personen vrider huvudet åt sidan genom att komma fram till denne rakt framifrån/bakifrån. Rör personen på huvudet i den riktningen görs inte lika stor skada som vid sidledsrörelser.
Låt ridhjälm, skyddsväst och stövlar/skor sitta kvar på den skadade.
Ge ALDRIG den skadade något att dricka, inte ens vatten.
Även om personen verkar vara lätt skadad, håll kvar denne på marken en stund. Ha ingen brådska med att få henne/honom på fötter.
Ryttare har en förmåga att oroa sig mycket för hästen de just ramlat av. Försäkra personen om att hästen är omhändertagen och mår bra för att lugna.

Kom på en rätt viktig sak som kan vara bra att ha inte bara vid ridolycka, utan även vid brand eller annan olycka på gården. Ta reda på stallets exakta kartposition (exempelvis "Strängnäs No XY 85"). Detta underlättar enormt för en eventuell ambulanshelikopter. Här i vår närhet finns många beteshagar och stall, och det är svårt för ambulanspersonalen att hitta till rätt stall snabbt när det väl gäller. Med en kartposition vet de exakt var de ska och därmed tjänar man tid!

Nästan i alla fall...

L = LIVSFARLIGT läge och inget annat.

Sen närmar man sig en skadad FRAMIFRÅN och inte bakifrån, evolutionen har inte gått så längt att vi har ögon i nacken.

Inte bara ambulanshelikopter, utlarmning av ambulans och räddningstjänst sker också med hjälp av kartrutort som består av fyra stycken siffror.

Okej, visste inte att även markbundna utryckningsfordon gick efter det systemet.
Men det måste v'äl inte/är väl inte alltid fyra siffror? vi har fyra bokstäver samt två siffror efter ett ortsnamn (inte den orten vi bor i men det är så i alla fall).

Tack för en mycket bra tråd :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka