Omhändertagande av skadad ryttare

Sv: Omhändertagande av skadad ryttare

Vart kan man hitta dom där positionerna på kartan, det kan ju vara bra att lägga in på mobilen! :idea:
Och, hur ser det nya framstupa sidoläget ut? Hade missat att det fanns ett nytt sådant :o

om ni e intesserade av STABILT SIDOLÄGE som det heter nu för tiden så googla bara på ordet så får ni upp massa av infö + bilder på hur det ska utföras.
jag kan även rekomendera röda korset och sls(svenska sim och livräddar förbundet) utbildningar för hlr mm, det är en billig försäkring att gå en sådan kurs man känner sig ofta mycket tryggare i skarpt läge om man har lite kunskap i ryggen.

ha en trevlig helg!

Tigertofflan och Álin: Jag vet inte exakt, pappa roddar i det där ;) Men jag antar att man borde få tag på de via kommunen, Lantmäteriet eller liknande :confused:

Tidigare fick man dem av Telia när man tecknade telefonabonnemang. Men jag vet inte hur det fungerar med dagens avreglerade telefonmarknad.

I dagsläget går det bra att säga namnet på den fastighet man befinner sig på, till och med gårdsnamnet går att söka på i SOS Alarms kartstöd. Men är det ett vanligt namn som exempelvis "Lillgården" får man upp rätt många träffar, och då tar det tid att ta reda på vilken som gäller.

Men räcker det inte att säga postadressen? Jag menar, vårt stall har ju inte samma postadress som det som ligger 100 meter upp för vägen?

Det går idag bra att söka på det mesta. Tidigare fick man ha fem man som höll på att detaljstudera kartan på stationen innan man kom iväg för att ens veta om man skulle svänga höger eller vänster när man åkte ut ur vagnhallen. Nu får man oftast koordinaterna som SOS Alarm har sökt rätt på i sitt kartstöd... Givetvis får man namnet på stället också eftersom det oftast är skyltat till dessa.

Om man ringer från en fast telefon (t.ex. stalltelefonen) så kan de se var man ringer ifrån och koppla det till kartfunktionen (på något sätt). Läste i tidningen häromdagen att de ska samordna sitt system med mobiloperatörernas system, så man även ska kunna lokalisera en mobiltelefon. Antingen exakt position (om det finns flera master i närheten kan man lokalisera med exakt) eller inom vilken yta mobiltelefonen befinner sig, samt vilken mast som samtalet gått igenom. Det tycker jag verkar super, för om man är ute i skogen så har man kanske inte så bra aning om exakt vart man befinner sig (ni har väl sett teliareklamen).

...fast angående att låta hjälmen sitta...
Enligt en "försäkrings-tjej" som föreläste i vårt stall, ska man knäppa upp hakremmen på hjälmen.

Det hade tydligen hänt att en tjej efter att de ramlat av låg och blir blåare och blåare i väntan på ambulans, de som larmade hade inte knäppt upp hakbandet och trodde att hon höll på att dö av skadorna i fallet, men när ambulansen kom visade det sig att hon höll på att kvävas av hjälmen. :crazy:

Fairey skrev:
...fast angående att låta hjälmen sitta...
Enligt en "försäkrings-tjej" som föreläste i vårt stall, ska man knäppa upp hakremmen på hjälmen.

Det hade tydligen hänt att en tjej efter att de ramlat av låg och blir blåare och blåare i väntan på ambulans, de som larmade hade inte knäppt upp hakbandet och trodde att hon höll på att dö av skadorna i fallet, men när ambulansen kom visade det sig att hon höll på att kvävas av hjälmen. :crazy:

Är det nödvändigt för att skapa fria luftvägar så är det en mycket bra idé att knäppa upp hjälmen. Man bör dock fixera nacken så att den inte rör på sig då.

Det är väldigt svårt att ge en "universallösning" eftersom olyckor sällan är likadana. Det jag har skrivit i den här tråden får ses som en vägledning, sen får man utifrån kunskap och eventuell erfarenhet improvisera för att lösa situationen på ett så bra sätt som möjligt.

*knapplån*

Vilken suverän tråd!!! Den här borde man läsa igenom MINST ett par gånger/år som repetition!!!

:bow:

Knapplån...

När jag gick idrott och hälsa A förra året fick vi lära oss L-ABC m.m.
Då lärde de också ut det där om att man inte ska ge något att dricka men DOCK kunda man få fukta läpparna på den olycksdrabbade om det tog lång tid innan ambulansen kom eller något sånt. Ni som vet, stämmer det?

Bra tråd förresten... det borde vara lag på att alla går en livräddnings kurs var femte år i alla fall...

Om du ska fukta läpparna på en skadad bör du kolla det med SOS-operatören. De brukar kunna ge bra råd för sådant. Ibland är nämligen inte ens det tillrådligt.

Men även jag tycker att den här tråden är superduper:bow:
Jag har själv en rätt bra L-ABC-utbildning i grunden och på de två första utbildningarna jag gick i mitt nuvarande jobb så ingick HLR.
Men man glömmer när man inte gör det så ofta:cool:

*Putteliputt*

Hittade en gammal tråd som fallit i glömska. Men inte längre. :)
Fyll på med mer, kanske riktiga fallbeskrivningar, och vad ni gjorde då?

Jag vill puffa igen för att tala om för ryttaren att hästen är ok!!
I mitt fall hade det varit bättre att säga att han stod i transporten och käkade morötter med skötaren, än att berätta att det hade gått bra trots att han legat stilla på rygg länge och de hade trott att han brutit ryggen...
Jag borde även hållts nere på marken och tvingats att vänta på ambulans.
Nu gick det bra ändå, med bruten handled, uppskrapat ansikte och förmodligen en mindre hjärnskakning. Men jag kunde lika gärna haft bruten nacke. JAg betedde mig allt annat än rationellt och krävde en massa saker som de lät mig göra. När någon mindre smart person nämnersom jag skrev tidigare - at hästen mådde bra, fast han legat på rygg osv osv. Så slet jag mig loss, och sprang rätt ut på tävlingsplatsen för att leta efter hästen. Jag hann LÅNGT innan sambon hann ikapp mig och berättade att han stod i transporten och mådde fint.
Skadade ryttare tänker sällan rationellt, än mindre på sig själva.
Håller med om att ALLA som håller på med ridning och likn. borde gå en första hjälpen kurs minst vartannat år...
Var rädda om varandra!!

Av flera orsaker. Dels så skall magen vara så tom som möjligt om det blir aktuellt med en operation, och dels så finns det risk att det kommer upp igen och att man får det i andningsvägarna... Kroppen kan reagera konstigt när den har varit utsatt för våld...

För en ev operation spelar det mindre roll. Måste man söva akut, kan magsäcken alltid tömmas med en sond på op bordet. Om personen är vaken och tex har en fraktur på en nackkota, kan skadan däremot förvärras om h*n börjar må illa av vattnet och vill kräkas. Rent reflexmässigt försöker en vaken person att vrida på huvudet eller försöka sätta sig upp. Om inte nacken är ordentligt fixerad, kan frakturen luxera, eller fragment kan röra sig och trycka på nerver med förlamnings -eller bortfallssymptom som följd. Det andra skälet är om personen sätter i halsen, börjar hosta och rör på nacken, med risk att för att skadan förvärras på samma sätt.

Satt här och funderade på hur man lägger någon i framstupa sidoläge om man inte får flytta på dem? Ja, så att man inte förvärrar ev nackskada menar jag.

/Söderböna

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka