Omhändertagande av skadad ryttare

Sv: Omhändertagande av skadad ryttare

Behöver man alltid göra det? undrar jag då, andas dom normalt och nån är hos dom hela tiden så kanske man kan skippa det. Fast sen ska man stabilisera nacken, kanske med något provisoriskt tills vidare, ifall de kräks så man kan ända dom på sidan.

Eller så lägger man dem försiktigt, medans nån håller i huvudet, i stabilt sidoläge.

Stabilt - Framstupa, vad är det för skillnad egentligen nån som vet?
För nån är det har jag hört.
 
Sv: Omhändertagande av skadad ryttare

Man behöver bara göra det om personen inte kan andas och då får man väl försöka göra det så försiktigt som möjligt eller ev. böja bakåt huvudet en aning med ena handen på pannan och en andra som kniper om personens näsa och sedan göra konstgjord andning.
 
Sv: Omhändertagande av skadad ryttare

Så långt som möjligt ska man aldrig flytta en skadad person alls. Är personen vid medvetandet och elelr andas så behöver man inte lägga i stabilt sidoläge.

Om man av någon anledning skulle behöva det så rådfråga personalen på SOS. De brukar hänga kvar i luren tills ambulansen kommer.

När jag läste till undersköterska fick vi lära oss att aldrig någonsin röra hjälmen. Helst ska inte ambulansperosnalen heller göra det förräns nacken är röntgad om man misstänker nackskada.
 
Sv: Omhändertagande av skadad ryttare

Den här tråden är väldigt bra!!

Det är inte lätt att veta hur man ska agera i en olycka!
Jag var med om en riktigt otäck sådan för lite mer än ett år sen och jag kan bara tacka min långa arbetsbana som undersköterska för att jag agerade så pass rationellt som jag ändå gjorde..

Nu var detta kanske en väl extrem olycka och tyvärr så slutade den inte lyckligt och därför så vet jag inte om det finns intresse i denna tråden av själva fallbeskrivningen. Svårt att skriva som en ren fallbeskrivning då det är mycket känslor med i bilden och även då detaljer behövs för att få fram varför jag agerade som jag gjorde.

Vill ni höra den så skriver jag givetvis men avvaktar era svar här först.
 
Sv: Omhändertagande av skadad ryttare

Om personen inte andas: Larma och starta sedan HLR!
Om personen andas med är medvetslös/inte helt klar: Lägg i stabilt sidoläge, det kan gå snabbt att få maginnehåll i lungorna! Är man två kan en fixera nacken och den andra vända över personen, är man själv får man göra så gott man kan och försöka hålla nacken stabil.
 
Sv: Omhändertagande av skadad ryttare

A - Andning. Skapa fria luftvägar. Framstupa sidoläge av den "nya" modellen eftersom den är mer skonsam mot nacke och rygg. Saknas både andning och puls starta HLR.

B - Blödning. Stoppa stora blödningar

C - Chock. Förebygg chock, med värme och ödmjukhet.

Skulle vilja göra en ändring här. Det "nya" är att man går efter

A - Airway (ser till att luftvägarna inte är blockerade)

B - Breathing (andningshjälpande insatser)

C - Cirkulation (blödningshjälpande insatser)

Nu var det ett tag sen jag gick min utbildning i katastrofmedicin men detta minns jag speciellt, eftersom han som hade utbildningen var mycket tydlig med att det var detta som gällde.

Annars så är det bra att vara förbered på det "värsta" innan det händer. Genom att ha uppdaterade HLR - kunskaper (riktlinjerna kring detta ändras lite då och då, om någon hade missat det gäller det numera 30 kompressioner och 2 andetag) och grundläggande kunskaper inom första hjälpen etc.

Ett bra tips är också att kolla vad klockan är när du startar ex HLR, för då kan du rapportera hur länge HLR:en pågått till ambulanspersonalen.

Sedan såg jag att det var lite frågetecken nedan angående Stabilt Sidoläge. Alla som är medvetslösa ska ligga så att deras luftvägar är frigjorda annars riskerar de kvävning.
Vid risk för nack/ryggskada kan man försiktigt hålla huvudet som inför HLR för att frigöra luftvägarna (aningen bakåtböjt). Det är om huvudet faller fram som skadan förvärras (det är bara att tänka logiskt, faller huvudet fram rörs kotorna i ryggraden ifrån varandra, medan de i en bakåtrörelse rör sig mot varandra).
(Läste här i efterhand att det kanske var lite luddigt beskrivet. Fråga om ni inte förstår :))

Ja, det var vad jag kunde komma på just nu. Jag kan väl tillägga att jag inte har någon specialistutbildning inom akutvård, utan bara skriver om det jag minns från min sjuksköterskeutbildning. Om något är ändrat eller om jag fattat något fel får gärna någon rätta mig ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Omhändertagande av skadad ryttare

Håller med föregående inlägg, vill bara poängtera att Liv går före lem. Dvs det hjälper inte hur stilla du håller en skadad person om inte ABC enl ovanstående är uppfyllda.

Först egen säkerhet

A = airway -> käklyft för att få väck tungan, kräk,slem,blod, föremål som blockerar etc.
B =breathing -> Enl HLR konceptet (mun till mun)
C= cirkulation -> hjärtkompressioner enl HLR, stor blödning, Har personen pulsar?
D= disability -> ev ryggrad/nackskada, medvetslös
E = exposure -> Håll värme, Är det inte 37 grader i luften kommer en medvetslös person bli nerkyld!

Om man ringer sos kan det vara bra att förbereda sig på följande frågor enl ETHANE

E = exact location
T = type of incindent
H = hazards (risker)
A = access (lämpligaste väg till platsen)
N = number of casualties (antal inblandade, om många uppskatta snabbt)
E = extra resourses ( bedömmer ambulansen på plats)

mvh Sara ambulans ssk
 
Sv: Omhändertagande av skadad ryttare

Om personen inte andas: Larma och starta sedan HLR!
Om personen andas med är medvetslös/inte helt klar: Lägg i stabilt sidoläge, det kan gå snabbt att få maginnehåll i lungorna! Är man två kan en fixera nacken och den andra vända över personen, är man själv får man göra så gott man kan och försöka hålla nacken stabil.

Tack för att någon tog upp det.

Andning går ALLTID före en nacke som är skadad eller liknande, vad spelar det för roll om personen dör av andnöd?? Andning går ju före eventuell skada.

När jag har lärt mig hjärt och lungräddning så fick vi lära oss MAP.
dvs
M - Medvetande
A - Andning
P - Puls

Är personen vid medvetande - talar m.m. lägg i stabilt sidoläge, ifall personen kräks så får det inte hamna i luftstrupe för då är det rätt kört om det kommer ner i lungorna.

Är personen medvetslös men andas - stabilt sidoläge.
om personen inte andas, kolla puls - om puls finns, kolla luftvägarna.
Om ej puls, påbörja HLR. dvs 5 inblås först, sen kör man 30 kompressioner -2 inblås - 30 komp, osv tills person börjar andas av sig själv eller sjukvårdare kommer, om ni är två eller flera, byt gärna av då det är jobbigt efter ett tag och glöm inte att böja huvudet bakåt så luft kommer in också - detta kan vara avgörande för liv eller död.

Om en person är skadad så glöm inte att prata med denna och inte om personen, berätta vad ni gör för att lugna å helst inte "shit va konstigt benet ligger" :cool: + man får väldigt mycket hjälp av larmcentralen vilket kan vara skönt att veta!

Sen finns det massor att göra beroende på vad som skett, benbrott, blödning, chock m.m. men det kan man läsa på på internet.

Bra tråd för övrigt!
 
Sv: Omhändertagande av skadad ryttare

*knapplån*

Vill bara förtydliga vad L-Livsfarligt läge står för idag.
Tänk på:
*Dig själv
*Den skadade
*Andra
Innan du börjar hjälpa en annan människa tänk på livsfarligt läge. Se dig omkring och kontrollera att platsen är säker.

Detta från kursmaterialet från kursen jag gick för 2 veckor sedan!
 
Sv: Omhändertagande av skadad ryttare

Vart kan man hitta dom där positionerna på kartan, det kan ju vara bra att lägga in på mobilen! :idea:
Och, hur ser det nya framstupa sidoläget ut? Hade missat att det fanns ett nytt sådant :o

Vi fick reda på vårt på den lokala brandstationen...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp