Ömfotad unghäst...

L

lenaloo

Hej alla!
Jag är i valet och kvalet om jag ska sko min unghäst eller inte. Försökt få tag i en hovis,men det var ju inte det enklaste i dessa semestertider! Min häst är 2 och har haft dåligt omskötta hovar, från katastrof när jag köpte henne i vintras tills bättre nu. Men hon ömmar... Inte så värst i hagen, men på promenad gör hon det. Till saken hör att hovarna går sönder, fast jag försöker fila till och hålla efter så spricker kanter och så. Förra ägaren hade verkligen ingen koll på hovarna alls och lät de växa för långa.

Min fråga nu är: Skulle ni sko eller köra med boots? Jag har boaboots hemma för min andra häst är barfotakuse. Hon behöver inte ha dem i nuläget och vi lånade dessa idag på promenaden, då haltade hon inget alls. Åh, confused.... :confused: Hon kan ju inte gå runt i boots hela dagarna väl? Tacksam för svar!:bow:

Sv: Ömfotad unghäst...

Min häst var 3 skulle fylla 4 när jag fick henne, hon har varit barfota nästan hela tiden. Hon var väldigt ömfotad när vi var ute och gick. Med lite träning så lärde hon sig att gå i diken och kanten av vägen, där det inte är så mycket sten.

Hon fick skor på sig ett par år. Men dom togs av. Och min hovslagare tycker absolut inte jag ska ha skor på henne. (skogsmulle häst)

Bara ett litet tips om kanterna där :)

Hoppas det ordnar sig.

:)

Jag känner spontant att om hästen ömmar så ska hon ha skor.

En tvååring bör ju gå på bete så här års och klarar den inte att vara barfota då är det nog avarliga problem.

Jag hade tagit ut en hovis och låtit denne vecka hästen ordentligt. Sen så hade jag faktiskt låtit bli att ta hästen på promenader och haft den barfota. Sen till hösten när man arbetar dom lite mer hade jag övervägt att sko hästen fram:)

Din häst ömmar ( om en inte så värst i hagen) och den ömmar mycket på vägar och blir oöm med boots.

Tycker du har det självklara svaret i tråden. För din häst skull och för att minimera stora problem i framtiden som lär komma fort när hästar går och har ont och spänner sig i hela sina kroppar pga hovömhet så borde hästen fått skor redan. Kanske att du även behöver sula för att göra det extra bekvämt under en period. Boots är ju inget alternativ eftersom hästen ömmar även i hagen och det inte är lämpligt att ha boots dygnet runt.

Sen så är det ju oftast så att om hovarna spricker sönder så är de inte skötta på rätt vis och inte verkade korrekt och man bör även se över magstatusen när en häst är så pass ömfotad som din verkar vara.

Frågan är ju om den slutar vara hovöm eller om sulömheten kommer sitta kvar även om den blir verkad korrekt och har hel magstatus.

Har sett och ser så många stela hästar med rörelsestörningar och ömmande kroppar just pga hovömhet. Bakhovsömhet är mycket svårare att se men det är väldigt vanligt det med så jag skulle sko hästen runt om och ge den en chans att få slappna av i sin kropp så den är hel och frisk tills det är dags för inridning.

Ja, det är väl ungefär som jag har tänkt, att sko runt om för att hon ska kunna slappna av. Hon slappnar av mer när hon har boots på sig, men det kan hon som sagt inte ha hela tiden. Anledningen till att hon inte är skodd än beror på att hon varit i stot sett ohanterad tills jag köpte henne i vintras. Ville inte utsätta henne för skoning då hon haft fullt sjå att lära sig lyfta på fötter och tillåta det. Bara jobbigt att alla har semester nu när man äntligen kan hantera henne normalt. Hoppas att jag snart får tag i människan som ska sko henne.

Låt henne gå kvar på mjukt underlag och ge gärna extra magnesium och E-vitamin för musklerna så länge, det brukar hjälpa trötta ömma och spända muskler. Om du inte får tag i den du tänkt så kanske någon annan kan sko nu första gången, bättre att få på skor fort än att vänta längre än nödvändigt.

jag antar att hästen är i den åldern som du vill börja göra saker med den, tömköra, löshoppa, vänja vid sadel o tyngt mm.. En häst som går o spänner sig får skador, jag skulle inte vilja sitta med en tvååring med ledinflammationer!! Dessutom kan ju hästen tycka att arbete är nåt negativt då de alltid gör ont! De dära sulorna du har hade jag använt vid arbete. Skulle hästen få väldigt ont även i hagen så skulle jag defenitivt diskutera med hovslagaren vad som skall göras! De är dock VÄLDIGT hårt i markerna nu, iaf i norra skärgården där jag bor, de har inte regnat på evigheter, tom träden håller på att dö nu :S Så hästarna tycker att de är obehagligt hårt i backen!

och för att minska ner att hovarna går sönder så tillsätt fukt, finns en tråd om torra hovar. Vår unghäst markerar också nu och det beror delvis på att hovarna är torra och slits mer än vanligt. (Dock så markerar han bara på grusvägen till och från stallet.)

Man kan väl sko nu och sko av vid senare tillfälle, när det blivit mjukare i marken igen, om det verkar vettigt.

Skor bits inte...

Jag har en 2-åring som fick skor för första gången för ca 2 månader sedan, på inrådan av hovis och ET.
Hon var otroligt ömfotad och spänd i hela bakpartiet och upp i ryggen. Dessutom problem med röta.

Efter skoning har jag fått en helt annan häst. Nu bjuder hon framåt och har fått mycket bättre gångarter. Hon rör sig obehindrat och rötan är bättre. Det är först efteråt som jag verkligen inser hur öm och hur ont hon måste ha haft :crazy:

Min lilla dam skoddes vid 1 års ålder då hon inte ens klarade av att gå från boxen och 10 meter över en grusväg ut till hagen.
Ömmade även när hon gick i hagen, och ut och gå på asfaltsväg var inte heller nån höjdare!
Så jag hade inget val annat än att sko.

Ömmar hästen så, så hade jag valt att sko!

Ja, det blir till att sk, helt klart. Igår hade jag boots både fram och bak på promenaden. Hon älskar ju att få komma med ut när gammelhästen rids! Ringt till 4 hovslagare, det är semester och upptaget överallt. Lutar åt att jag får köra henne till min gamla hovis i en stad ca 7 mil från oss. Men då vet jag iallafall att det blir bra gjort! Gott om skojare i dessa trakter har jag hört.

Skodde min förra unghäst innan han var 2, han var också fruktansvart ömfotad. Ska läsa den där tråden om torra hovar :) Tack för alla tips!

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Amha
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 033
Senast: Boj
·
Hästvård Jo jag funderar lite kring min unghäst, han är 2,5 år gammal D-ponnystorlek. Han har blivit väldigt öm i fötterna när vi går grusvägar...
2
Svar
27
· Visningar
4 094
Senast: B070715
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring