Dumt att sko unghäst???

Sv: Dumt att sko unghäst???

Dumheter! Säger som andra kloka i tråden, behöver hästen skos så ska den skos, allt annat är djurplågeri. Att öht rekommendera silver och/eller påstå att 90% av alla hästar har strålröta avslöjar hur otroligt okunnig du är, visa den statistiken!

Friska strålar är alltså ovanliga, och det händer faktiskt att man ser "friska" strålar på skodda hovar, är det för att skon skyddar? Nej naturligtvis inte. Som jag sa innan, en skodd hov är förmodligen en död hov, då inte dens hjärta fungerar. Och i en hov brist på blod, där vill inte ens bakterier leva.. Om man tar av denna hästs sko så kommer den förmodligen få massor av röta i strålen då den har detta i kroppen. Man tror att hoven skyddar, men den döljer bara. Smärtan och sjukdommarna kommer ej för att man tar av skona, men det är då vi ser dem.
:rofl::rofl:

Ja vad säger man:D

Tänk att många skodda tävlingshästar kan tävla GP upp till hög ålder o t o m hoppa över sotra hinder på de "döda" hovarna.

Strålen på bilden ser overloaded ut- svullen för att den mest går på enbart tå o stråle.

tänk vad lättpåverkade kan bli sålda;)

Vill bara förtydliga att jag försöker berätta om mina erfarenheter om boots och skoning av unghäst. Känns det som att hästen behöver skor så sko för skjutton. Det finns inget egenvärde anser jag i att vänta med skor om det verkar som hästen behöver det. Men man kan fundera över de alternativ som finns om man själv vill!

Som jag sa innan, en skodd hov är förmodligen en död hov, då inte dens hjärta fungerar. Och i en hov brist på blod, där vill inte ens bakterier leva..

Vänta nu först rekomenderar du att behandla stålröta med bakteriedödande medel sedan hittar man detta på hemsidan du länkar till.

Om nu bakterier inte vill leva i en hov som har skor så skulle ju inga hästar med skor ha röta eller andra hovsjukdomar där bakerier är inblandade eller?
Ändå har enligt dej 90% av alla hästar röta men betydligt fler än 10% har skor på sina hästar i sverge.

Jag just nu - :confused:

Jo flappskor är ett bra alternativ om du värkligen måste sko. Men 90% av alla Sveriges hästar har ändå strålröta vilket leder till att hästen blir öm. Strålrötan beror på för mkt socker i maten (även gräset) och behöver behandlas inifrån. Att sko en häst så tidigt är inget bra alternativ då det kan orsaka stor skada när den bli äldre. Rötan går att behandla med blåspray, äppelcidervinäger, jodopax, joniserat silvervatten mm. En frisk stråle har ingen mittfåra utan ska se ut som en trampdyna.

Menar du att 90% av alla Sveriges hästar har strålröta? Finns det forskning på/belägg för att det kommer av sockret i fodret? Väldigt intressant!

Såg att det fanns en länk högre upp i tråden, ska kolla på den.

Senast ändrad:

Jo flappskor är ett bra alternativ om du värkligen måste sko. Men 90% av alla Sveriges hästar har ändå strålröta vilket leder till att hästen blir öm. Strålrötan beror på för mkt socker i maten (även gräset) och behöver behandlas inifrån. Att sko en häst så tidigt är inget bra alternativ då det kan orsaka stor skada när den bli äldre. Rötan går att behandla med blåspray, äppelcidervinäger, jodopax, joniserat silvervatten mm. En frisk stråle har ingen mittfåra utan ska se ut som en trampdyna.

Det är helt otroligt att om du verkligen är så okunnig att du själv tror på vad du skriver.
Man kan inte bara skapa en teori ut ur tomma luften och sedan ta det för sanning. Det krävs att teorierna bevisas först också innan det klassas som vetenskap.

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 385
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: mily
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 093
Hästvård Jag har ägt min häst i bara ett par veckor. Han var skodd fram när jag köpte honom och hade gått skodd fram i två år. Innan dess gick...
2
Svar
24
· Visningar
3 313
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring