Ömfotad häst...

J

Jippo

Har nu dragit av skorna på hästen för långvila och hon har inte varit oskodd på 7 år. Hur länge brukar det ömfotade sitta i?! Hon kan ju hjälpligt gå ute i hagen, springer ingenting men tar sig fram :crazy: och när haon ska in får jag gå över gräsmattan för grusgången är uteslutet. Jag drog av skorna i onsdags, när borde man kunna se att hon inte har så ont längre? Vad är "normalt"?

När vi plockade av ponnyn skorna, som hade varit på i ett år ungefär gick han bra efter 1-1½ vecka ungefär. Men om din häst varit skodd i sju år kanske det tar längre tid?!

kram Frida

Ca 5 dagar var en av mina en liten aning öm sist när skorna skulle av ett tag. (men hon rejsade i hagen ändå vilket inte gjorde saken bättre direkt)
Och den hästen hade då varit skodd innan i ca 1 år bara.

Jag tröttnade!
Efter 4 veckor var hovarn så nerslitna så hon tog sig knappt ut till hagen så då blev det skor på framfötterna igen! :bump:

Ja, eller sätter på "galoscher"....det finns även spray man kan spraya på som "härdare"(jag brukar spruta på sånt när mina går lopp barfota)men då krävs ju att sulan inte är totalt nersliten

Hade ingen aning om att det fanns sån spray :confused: Var får man tag på sån?

Jag brukar köpa när jag är på Solvalla (L&L) annars finns det på en del travshopar(inte på alla)
Det KAN vara svårt att få tag på, men du kan ju ringa runt och fråga...det finns olika märken och jag kommer inte ihåg vad det heter som jag brukar använda..(kan kolla ute i stallet om jag har nån burk kvar)

Man kan inte säga hur lång tid det kan ta innan de blir oömma i sina hovar. Det är inte bara att ta av skorna och sedan låta hovarna vara, så enkelt är det inte tyvärr. Efter att man tagit av skorna så måste man påbörja att verka hoven så att den får bästa chans att fungera som barfotahov under den tiden hästen går barfota. Sedan måste man titta och fundera över varför hästen ömmar. Av ett annat rörelsemönste, att hoven inte blivit verkad så hästen verkar sig själv, att sulan är tunn, att hovarna är långa, att trakterna eller strålen ömmar p.g.a felvinkling eller str till resterande hov.. Som du ser så finns det många orsaker och det måste man åtgärda. Rekomenderar dig att läsa de översatta barfotasidor som finns för hästens bästa.

För att få själva hoven och sulan hårdare och starkare så kan man några dagar i veckan ställa hovarna i jodopaxbad. Utspädd jodopax är susen för svaga hovar, varför vet jag inte men hårda och starka blir de, kanske beroende på att man tar död på alla bakterioer som kan orsaka svamp, röta, separationer m.m. så att hover läker ihop.

MVH/

Hade hovslagaren här som tog av skorna, och han skulle komma förbi om nån vecka och kolla så allt var okej. Han verkade iordning hovarna då, och skulle vi få problem innan han kommer hit igen så var det bara att ringa. Så jag känner mig rätt okej med det faktiskt.

Har aldrig hört talas om jodopaxbad, men om det inte blivit minsta bättre i mitten på veckan får jag väl överväga vad jag ska göra.

Hej!
Min häst är ömfotad,det vet jag .Nu ska vi ta av skorna och låta henne vara utan skor hela sommaren.Hon har ganska taskiga hovar sen hon var ung och det har hållit i sig.
Jag ska köpa Old Mac,s och ha dom när jag rider tänkte ,vet inte om det går vi får väl se.

Ibland kan det ta flera veckor innan ömfotheten släpper..Men när väl hovarna anpassat sig och hornproduktionen i framförallt sulan kommit igång brukar besvären oftast släppa. Kortare barfotagång än 4-5 veckor är ganska meningslöst...på så kort tid hinner man knappast få igång hornproduktionen nämvärt...Så det är väl bara att vänta. Bästa tiden för barfotagång brukar vara vid betessläpp...då är marken mjuk och ganska skonsam för ovana barfötter.

Min förra häst gick oskodd över sommaren då hon gick på bete. Då gick hon bara på gräs.
Men ändå blev hon så dålig av det. Hon var så ömfotad att när jag tog hem henne så kunde hon nästan inte gå normalt för hon hade spänningar i hela kroppen!! Veterinären hade rekomenderat att vi skulle ta av henne skorna innan betet men equiterapeuten som jag anlitade efter sommarbetet sa att en häst som alltid gått med skor kan ha svårt att gå oskodd. Hästen går och spänner sig hela tiden vilket gör att hela kroppen påverkas negativt. Jag satte på henne skor igen och efter ca 3 veckor var hon en helt annan häst!

Påpekas bör att många hästar kan gå barfota och det är bra om de kan göra det men man ska inte ta för givet att alla hästar kan gå barfota!

Lycka till med din häst!

Ge hästen 2 veckor... är den fortfarande riktigt öm är det bara att slänga på skor igen , tänk dej själv att vara tvungen att knata omkring utan skor på en grus gång, gör det ont är det ett h-e och det är väl inte vad du önskar din vän?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 516
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V