Ömfotad avelsmärr

M

Myran00

Vad göra åt ömfotad avelsmärr med fullblodshovar, är det bara att slå på skor eller vad skulle ni göra? Min dam har vad man brukar kalla typiska fullblodshovar, mao låga trakter, tendens att flyta ut och tunna sulor. I övrigt bra kvalitet och inga sprickor eller problem med röta. Har haft mycket problem med tappskor och stentramp (dock hittills aldrig ngn böld) under vinterperioden även när hon varit skodd, löstes då med sulor runt om. Nu är hon dräktig och har gått barfota sen i maj vilket har gått bra fram tills nu med undantag av ett stentramp i början av betesperioden. Har även kunnat rida lite smått på grusvägar i början på hösten. Nu helt avställd. Så till problemet, var häromdagen ordentligt halt på ett framben vilket dock släppte så fort en sten kratsats ur hoven men är klart ömfotad. Misstänker att leran mjukat upp fötterna så pass att hon blir ännu känsligare än vanligt. Så vad gör man? Går i rejält tilltagen skogshage i lugn flock och vilar annars helt. Klarar hon att fortsätta att gå oskodd eller borde jag slå på skor? Stentrampshältorna har tidigare släppt på ett par dagar med hjälp av gipsomslag och plåtsula men skulle helst se att jag kunde fortsätta ha henne oskodd, hovarna ser annars ut att må bra av att vara barfota. Synpunkter mottages gärna.

Sv: Ömfotad avelsmärr

Är hästen så ömmfotad så att den inte klarar sig i hagen utan så hade jag skott hästen.
Å andra sidan hade jag inte avlat på en sådan häst fler gånger:angel:.

Alla hästar i mitt stall kan gå barfota utom den som hade en fullblodsmor med platta hovar med understuckna trakter och tunna sulor. Nu är hans hovar mkt bättre än mammas men han har tunna sulor och mår bäst med skor.

Nu kan ju väderomständigheterna göra att hästen blir öm i hovarna, och då känns det ju som man måste hantera utifrån det möjligen genom att sko.

Har ett sto som var otroligt öm när hon gick med sitt första föl, hon skoddes upp. Hon skulle ändå sättas igång för ridning efter avvänjning och på så sätt kunde hon även ridas under tiden också.

Nu har hon gått oskodd sedan sommaren 2006 utan problem, så det behöver inte vara bestående utan pga situation, markförhållande etc.

Tack boj, tror att väderomständigheterna har stor roll i det hela. Kan det vara vettigt att sko henne i en eller två perioder nu och sen plocka av inför fölning och låta henne gå barfota sen, som sagt har det fungerat utmärkt fram tills nu.

Senast ändrad av en moderator:

Är hästen så ömmfotad så att den inte klarar sig i hagen utan så hade jag skott hästen.

Alla hästar i mitt stall kan gå barfota utom den som hade en fullblodsmor med platta hovar med understuckna trakter och tunna sulor. Nu är hans hovar mkt bättre än mammas men han har tunna sulor och mår bäst med skor.

--------------------------------------------------------------------------------

Då får vi nog plocka ur många ston ur avel.. Har inte heller sagt att hon inte kan gå i hagen, det gör hon alldeles utmärkt och rör sig som vanligt i alla gångarter. Däremot är hon ömfotad, men det först nu efter några månaders konstant lerbad. Som sagt så reds hon i oktober-november på grusvägar utan problem. Frågan gäller snarare hur jag ska klara vintern, tror inte det ska vara några problem så fort det torkar upp lite.

Den här blöta hösten har ju inte gjort underverk med hovarna, fryser det sen på någon dag så blir jublar de säkert inte.

Men är hon öm runt om då? Kanske räcker det med att sko fram, eller?

En plattfotad häst skulle jag ärligt talat inte ha oskodd. Dom får otroligt lätt stengallor och hovbölder, och vill det sig illa är frakturer på hovbenet inte ovanligt på sådana hästar. Nu är ju hästen dessutom tung, extra mycket att bära på, så jag förstår inte varför du egentligen skodde av hästen ? Plattfotade hästar har oftast tunn sula och svaga väggar, så barfotagång är alltid inte så lämpligt.

Jag har haft en mycket plattfotad häst, han är numera tack och lov inte det och innan var det inte alls ovanligt med små blödningar etc i sulan.

Med hjälp av vår hovis är han idag högst normal i hoven, så det kan löna sig att se över verkning och kanske ändra något där. Oavsett så hjälper inte det TS häst nu, utan som sagt jag håller med du. Nödvändig hjälp för att stoet inte ska vara obekväm.

En plattfotad häst skulle jag ärligt talat inte ha oskodd. Dom får otroligt lätt stengallor och hovbölder, och vill det sig illa är frakturer på hovbenet inte ovanligt på sådana hästar. Nu är ju hästen dessutom tung, extra mycket att bära på, så jag förstår inte varför du egentligen skodde av hästen ? Plattfotade hästar har oftast tunn sula och svaga väggar, så barfotagång är alltid inte så lämpligt.

Nu är plattfot ett begrepp som jag börjat använda utan att riktigt veta vad det innebär, säkert dumt, så jag kan inte säga säkert att det är det hon har. Däremot är en vanlig kommentar från hovslagare att hon har "typiska fullblodshovar" med tunna sulor som främsta svaghet, i övrigt bra hovkvalitet och har aldrig haft en spricka, problem med röta eller en böld. Skorna plockades av i samråd med såväl veterinär som hovslagare så det känns som ett välgrundat beslut. Har aldrig haft en böld i sitt liv, däremot vad hovslagaren kallar "blåmärken" efter att hon vintertid trampat på stenar. Tilläggas bör att jag var dum nog att lägga på snösulor förra vintern vilket inte gjorde saken bättre. Som sagt tror jag ömheten nu beror mest på vädret, är ingen häst med "dåliga hovar", och kommer att ringa hovslagare i dag för att rådfråga expertisen. I övrigt tackar jag för synpunkterna.

köp boots till hästen!

annars måste du ju sko. finns liksom inte så många alternativ..

Understuckna trakter finns det ingen häst som föds med, dessa placerar vi hästägare där genom felaktigt utförda samt för långa intervaller mellan skoningar och verkningar. ;)

Vårat sto drog vi av skorna på när hon skulle föla 05 men bara en vecka efter de så började fötterna pja på henne. Det var en stor å rejäl (tung) häst så d evar bara att sko henne igen så då gick hon skodd. denna dräktigheten höll hennes hovar så hon gick utan.

Jag skulle sko, har ett travarsto som brukar bli ömfotad bak. Hon går som avelssto sen 3 år tillbaka.

Hellre sko än att de går & har ont, tungt har de ändå lixom ;)

Understuckna trakter finns det ingen häst som föds med, dessa placerar vi hästägare där genom felaktigt utförda samt för långa intervaller mellan skoningar och verkningar. ;)

Fullblodsmärren fick jag när hon var 9år och då stog hon still i en hage barfota och kunde inte gå.
Hon hade bra hovkvalite men allt var så nedrans tunnt. Att fixa till trakterna gick inte för hon växte så sakta,omskoning var 10-12 vecka, ta av skorna dra lite med raspen och spika på igen.

Sonen däremot har inte understuckna trakter men blir lätt lång i tån så nog har det med arv att göra.

Nu menar jag inget specifikt sto men, det avlas på aldeles för många ston med skithovar.
Jag har haft flera hästar med dåliga hovar och det är skitjobbigt när det bara smular sig och det knappt går att spika dit en ny sko. Att inte kunna träna och planera för hästen är skolös och halt.

Båda mina ston i avel har mkt bra hovar och nya fullblodet hade nog till och med gått att rida lite oskodd om man velat.

Jodå, visst föda hästar med understuckna trakter då plattfothet oftast är en ärftlig sak.

Jag har ett fullblodssto som var ungefär som ditt, förra vintern då hon var dräktig skodde vi hela tiden. På inrådan av min hovslagare tog vi dock bort bakskorna strax innan fölning, funkade mkt bra. Efter fölning tog vi bort framskorna, funkade hur bra som helst.
Grejen är den att hovarna går sönder ganska mycket tills det som sömmarna varit i har växt bort. Bak är hon finare än någonsin och hon är nu dräktig igen.
Så visst går det att ha dem oskodda.

Fast plattfot och understuckna trakter är inte samma sak. Understucken är en trakt när den slutar för långt fram i hoven, det har inget med höjden på den att göra. En häst med understucken trakt är automatiskt för lång i tån, hela hovkapseln behöver flyttas tillbaka vilket endast låter sig göras med täta verkningsintervaller.

Kolla på nyfödda fölisar, finns inte en enda som inte har sina trakter i rätt position från början.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 838
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Tennessee
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 880
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag har haft mitt fullblod i många år och hennes hovkvalitet har gått lite upp och ner, just nu är det väldigt dåligt. Hon har väl de...
2
Svar
24
· Visningar
3 261
Senast: AstaKask
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar