M
Myran00
Vad göra åt ömfotad avelsmärr med fullblodshovar, är det bara att slå på skor eller vad skulle ni göra? Min dam har vad man brukar kalla typiska fullblodshovar, mao låga trakter, tendens att flyta ut och tunna sulor. I övrigt bra kvalitet och inga sprickor eller problem med röta. Har haft mycket problem med tappskor och stentramp (dock hittills aldrig ngn böld) under vinterperioden även när hon varit skodd, löstes då med sulor runt om. Nu är hon dräktig och har gått barfota sen i maj vilket har gått bra fram tills nu med undantag av ett stentramp i början av betesperioden. Har även kunnat rida lite smått på grusvägar i början på hösten. Nu helt avställd. Så till problemet, var häromdagen ordentligt halt på ett framben vilket dock släppte så fort en sten kratsats ur hoven men är klart ömfotad. Misstänker att leran mjukat upp fötterna så pass att hon blir ännu känsligare än vanligt. Så vad gör man? Går i rejält tilltagen skogshage i lugn flock och vilar annars helt. Klarar hon att fortsätta att gå oskodd eller borde jag slå på skor? Stentrampshältorna har tidigare släppt på ett par dagar med hjälp av gipsomslag och plåtsula men skulle helst se att jag kunde fortsätta ha henne oskodd, hovarna ser annars ut att må bra av att vara barfota. Synpunkter mottages gärna.