Omega 3 eller vad

T

Tarzzan

till katt blev jag tipsad om av veterinären att ge min katt då hans bakklor inte är så vackra.
MEN jag kommer inte ihåg vad tillskottet hette.
Det är gjort för hund och vad jag kommer ihåg så stod det Dr. ......:(
Vad kan det vara för namn efter Dr.?

eller har ni något annat tips på vad jag skall ge katten?

Sv: Omega 3 eller vad

Håller med Haukur, vad ger du för foder? Det är inte speciellt bra alls att exprimentera med just Omega 3!

Håller med Haukur, vad ger du för foder? Det är inte speciellt bra alls att exprimentera med just Omega 3!

Fast det är ju på veterinärens inrådan. Vad är det förresten som skulle kunna bli fel när man experimenterar med Omega 3?

Att ge Omega 3 som kosttillskott för katt på veterinärs inrådan är i mina ögon inte att "exprimentera".

Mina äter Omega 3 i omgångar, för päls och hud. Vad är det som han hända då, enligt dig?

Edit; Sol hann före. Två personer, samma tanke. ;)

Tillsätter man för mycket omega 3 i jämfört med vad man får i sig av omega 6 (som skall hållas i en jämn balans) kan man dels få försämrat immunförsvar men det värsta är att man kan drabbas av blodförtunning.

Jag jobbar ju med foder, vi har ett bra exempel på en som använde vårt foder till sin hund med rätta balansen mellan omega 3 och omega 6, men skulle promt tillsätta omega 3 fast vi inte rekomenderar detta. Hunden älskade att bada och en dag så skar sig den här hunden i vattnet. Benet blev lindat och hunden kördes till veterinär, när de var framme hade hunden förblödit.

Ska man tillsätta omega 3 måste man även tillsätta omega 6!
Sen vet jag inte precis vilken mängd han överkonsumerade med, men jag vet att båda ni två är duktiga på det här så det var ju självklart inte riktat till er, men man kan väl inte varnas nog.

Jag litar självklart på veterinärer, men det som skrämmer mig är att veterinärer inte kommer att utbildas i foderlära (det finns bara som valbar kurs). Kost som är så viktigt?

Senast ändrad:

Sen vill jag bara tillägga att detta var ett par år sedan, det känns som folk vet mer, och att butikerna som säljer har blivit duktigare på att medela sånt. Sen självklart leverantörerna av just fiskoljor har sett sånt.

Det är oftast inga som helst problem att tillsätta Omega 3 eftersom de flesta foder innehåller väldigt höga halter Omega 6 i relation till halten Omega 3. F ö så har väl ingen optimal kvot fastställts (vetenskapligt) och det är antagligen så att den optimala kvoten för en frisk katt kan vara en helt annan än den för en katt med tex. fullt utblossade hudproblem eller artrit.

Då har vi lärt oss olika, men det sista håller jag självklart med dig om, det är olika mängd i olika foder såklart med tanke på vad de ska användas till.

Han får blötfoder från Friskies,Coops kattmat,Mjau och Whiskas:D
Gott och blandat så att säga*ler*
Är det bra eller dåligt?

Kan tillägga att vet sa att jag kunde gå till en hällsokostaffär och köpa omega 3 för det är samma till människa och djur.

Så du vågar tvärsäkert påstå att hunden förblödde pga för mycket omega3???
Vad har du för utbildning respektive vetenskapligt underlag till ditt påstående?
PL

Fetare?
Vad skulle jag ge i sådanna fall som var fetare??

Veterinärer utbildas i foderlära (valbart) av torrfoderföretagen. På samma sätt som återförsäljare av torrfoder utbildas av torrfoderföretagen.

Enligt mig är inget av det någon "oberoende källa". Problemet är bara att de allra flesta litar stenhårt på veterinärer/återförsäljare och inte kan bilda sig en egen uppfattning.

Fetthalten på MJAUs burkmat är iofs bra, så mer av MJAU mindre av de andra? Om du vill ge fiskolja kan du ge olja för människor också, det är inte farligt. Däremot följer det med dosering anpassad för katt om du köper olja för katt/hund.

man kan väll ge en msk varje dag i kattmaten av den sort vi människar tar?
Mjau är den maten han gillar minst*skratt*
Mycket sås vill han ha:-)

Ja, den där såsen är för mig en gåta...

Jag har ingen aning om hur mycket av "människooljan" man kan ge katten. Oljorna kan ju innehålla olika mycket Omega 3. Tror att doseringen av oljan för djur brukar vara ½-1 tsk olja till en katt på 3 kg.

Självklart har jag hört detta på utbildning av veterinär som studerat och jobbat med foder i många år, det är inget jag bara hittar på för att det är kul. Men självklart, ingen veterinär säger samma som den andra - om något.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 542
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 335
Senast: monster1
·
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 036
Senast: kolja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30