Ombyggnad av ladugård till stall - synpunkter?

C

cafu

Håller på och bygger om gamla ladugården till stall härhemma. Den har stått utan djur sedan 60-talet, så det är en del att göra!

Här kommer lite bilder under arbetets gång. Kom gärna med synpunkter, det är så många saker man inte tänker på. Självklart kommer alla bygg- och djurskyddsnormer att uppfyllas. I stallet blir det boxar, ett litet prång med vatten och diskbänk och stallgång. Sel- och sadelkammare blir i en annan, uppvärmd byggnad. Lite opraktiskt kanske men utrymmet räckte inte till.

På sikt kommer hästarna förhoppningsvis att gå på lösdrift och bara tas in i stallet vid skötsel och vid behov av individuell utfodring.

Gamla hästspiltorna!
Sommaren06072.jpg

Efter att vi rivit spiltorna och börjat bygga upp kornas lösdriftshall
Diverseaugusti005.jpg

Gamla kobindslena, här någonstans kommer väggen upp mellan kornas lösdriftshall och häststallet
Hstbrukskogskrning16-17september009.jpg

Gamla grisboxarna, här blir 2 nya hästboxar (efter att all inredning rivits, taket höjts, nytt golv gjutits och väggarna rivits och murats upp på nytt)
Hstbrukskogskrning16-17september011.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ombyggnad av ladugård till stall - synpunkter?

Vilket roligt projekt ni håller på med, det blir nog jätte fint. Glöm inte att fylla på med fler bilder under arbetets gång/L

Hur löser ni problemet med takhöjden? Allttså hur höjer ni taket.

Vi har nämligen en lagårdbyggnad mycket lik er och takhöjden är alldeles för låg för häst. Jag har funderat på om man bara kan ta bort de stora stockarna som är i taket och ha öppet upp till nock, frågan är ju om hela byggnaden rasar ihop då???

/Lizzie

Hej!

Vi river det och bygger upp ett nytt bjälklag (ville först också ha öppet till nock, men då blir det för kallt eftersom vi inte kommer att ha någon uppvärmning utöver den kroppsvärme som hästarna avger). Men då är det förstås viktigt att man har koll på hur byggnaden är konstruerad och stödjer upp under rivningen så att det inte rasar. Vi säkrade med ett spännband vid ett tillfälle under rivningen och det var tur det för ni vi tog bort en del så sträcktes det ut till max!

Min sambo är i byggbranschen så han har koll på sådant där som tur är, är ni inte själva kunniga ta gärna hjälp av någon som är det så ingen olycka händer!

Hur löser ni problemet med takhöjden? Allttså hur höjer ni taket.

Vi har nämligen en lagårdbyggnad mycket lik er och takhöjden är alldeles för låg för häst. Jag har funderat på om man bara kan ta bort de stora stockarna som är i taket och ha öppet upp till nock, frågan är ju om hela byggnaden rasar ihop då???

/Lizzie

I många ladugårdar finns det fler balkar en bit upp så det går bra att riva mellantaket. men som sagt det är bra att kolla upp ordntligt så att det inte rasar... Vi ar precis gjort det i vårat stall som vi bygger om, sist det stod hästar där var för 10 år sedan, behöver säga att ganska många måt är för små? :smirk:

Bye the way.. går det inte att ta bort taket kan man sätta upp stål vajer som håller ihop ovanför gamla mellan taket :)

Hej!

Vi river det och bygger upp ett nytt bjälklag (ville först också ha öppet till nock, men då blir det för kallt eftersom vi inte kommer att ha någon uppvärmning utöver den kroppsvärme som hästarna avger). Men då är det förstås viktigt att man har koll på hur byggnaden är konstruerad och stödjer upp under rivningen så att det inte rasar. Vi säkrade med ett spännband vid ett tillfälle under rivningen och det var tur det för ni vi tog bort en del så sträcktes det ut till max!

Min sambo är i byggbranschen så han har koll på sådant där som tur är, är ni inte själva kunniga ta gärna hjälp av någon som är det så ingen olycka händer!

Uppe på höloftet går det ju tjocka bjälkar härsan och tvärsan upp mot taket. Det vi inte vet är ju om de tjocka bjälkarna som höloftstaket ligger på stöttar upp lagårdsväggarna.

Hade tänkter återvinna takbjälkarna. Det är samma typ av stockar som själva väggen består av, tänkte ta takstockarna och lägga ovanpå de gamla vägstockarna och på så sätt höjja väggen och sedan lägga på nya takbjälkar. Hoppas du förstår hur jag menar ;-)

Dock är det ju trist om vi tar ner takstockarna och väggarna faller innåt, men vi tror inte det eftersom det är fullt med andra takbjälkar uppe på höloftet. Dessutom så är det en mellanvägg mitt i byggnaden som delar av själva lagårdsdelen med hönshus och foderrum.

I nuläget har vi byggt stall i logen brevid lagården. Har öppet upp till taknock. Det blir kallt på vintern - är ju samma temperatur som ute - men hästarna klarar sig. Det är mest mig det är synd om. Man står inte direkt och borstar hästen en timme utan vantar när det är -25 grader. Nuvarande stall funkar, men mitt mål är att få ordning på lagrådsdelen. Där har vi dessutom möjligthet att få vatten indraget.

Men innan vi gör något så får vi nog ta ut någon byggkunnig människa. Vill ju inte att hela uthuset ska rasa ihop...

/Lizzie

Håller precis på med ett liknande projekt, men vi har kommit lite längre. Just nu håller vi på med oljning av väggar samt boxväggar. Förhoppningsvis kommer vi igång med att sätta ihop boxarna imorgon... När vi är klara lägger jag in bilder! Lycka till med ert projekt!:)

Vad härligt att vara i slutfasen! Ser fram emot bilder!

Vi är i alla fall snart klara med kornas avdelning så att man kan ta in dem. Hästarna har en lösdriftshall ute i hagen så det är ingen panik med deras stall som tur är.

Håller precis på med ett liknande projekt, men vi har kommit lite längre. Just nu håller vi på med oljning av väggar samt boxväggar. Förhoppningsvis kommer vi igång med att sätta ihop boxarna imorgon... När vi är klara lägger jag in bilder! Lycka till med ert projekt!:)

Nu är vi äntligen klara med boxarna!:banana: Är så jäkla nöjd!:) Sadelkammare plus resten av innerväggarna får bli ett senare projekt, just nu är jag bara såå nöjd med att våra hästar står i trygga och säkra boxar!

Så här blev det:

Före
stallet-armering.jpg

Efter
stallet-box-klar1.jpg

Före
stallet-before.jpg

Efter
stallet-box-klara2.jpg

Vad fint!

Är äntligen igång med hästarnas avdelning nu - första väggen är uppmurad nu under fm :)

Ja visst blev det! Längtar nu att ta tag i sadelkammare/foderförvarings-delen nu. Den ska vara där bakom kortsidan av ena boxen där man ser allt "bråte".

Ska bli så spännande att se hur ditt blir när det är färdigt. Hur många hästar byggerni till? Var det 2?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik 2007 bestämde jag mig för att bygga stall på gården. Grannen är snickare och ingift i släkten.... Redan där tre fel... Granne, släkt och...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
22 904
Senast: MnM
·
M
Anläggning Var i helgen iväg och tittade på stallplats i ett stall som lät kanon i annonsen. När jag kom dit kunde jag själv se enorma brister i...
Svar
18
· Visningar
3 261
Senast: Martina78
·
Anläggning Sådär, då är alla familjemedlemmar överens om att innertaket måste höjas. Eller tas bort helt ;) Jag ska bygga stall i halva...
Svar
3
· Visningar
2 890
Senast: Cyllene
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 540
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka