Ombetäcka sto med föl.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare eirrraa
  • Startdatum Startdatum
E

eirrraa

Hej. Jag heter eira och är ganska ny här. Jag jobbar lite på ett stuteri och kom då på att jag för länge sedan läst en insändare i en tidning av någon som tyckte att det var djurplågeri att betäcka ston första brunsten efter att de fölat. Nu är jag nyfiken på vad ni tycker - är det en självklarhet eller djurplågeri?

Sv: Ombetäcka sto med föl.

Nej, varför skulle det vara det? Men man kanske inte ska göra det flera år i rad, utan kanske 3-4 föl och sen vila i ett år.

Själv har vi betäckt om vårt sto nu.

Djurplågeri är väl att ta i, i det vilda betäcks ju stona om varje år och det går alldeles utmärkt.

Däremot rekomenderas det inte att man betäcker på den första brunsten dvs 9-dygns brunsten eftersom det är mer än renings brunst. Utan det rekomenderas att man antingen sprutar igång stoet efter 9dygns brunsten eller det vanligaste att man betäcker om på 30dygns brunsten.

Mitt ena sto är ombetäckt för 2 gången på 30dagars i år, mitt andra sto skulle egentligen betäckts på 30dygns men jag har valt att vänta till nästa alt spruta nån vecka innan eller två.
Sto nr 3 kommer sprutas igång efter sin 9dygns för att tidigare lägga lite nästa år.

Djurplågeri, nej det tycker inte jag.
Stoet har ju en uppgift och trivs dom att gå med föl och är bra mammor ser jag inget hinder.

Själv tycker jag inte att det är fel, glömde att skriva det...
Det är ju, som sagt, naturligt för dem - var mest nyfiken på om det fanns sådana funderingar. Sen kan jag tänka mig att stona blir lite slitna om de inte får vila ibland. Bra att veta vad QuickStar skrev om 'renings-brunsten', det visste jag inte - alltid kul att lära sig något!

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
861
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 428
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 766
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka