Ombesiktning??

Texaz

Trådstartare
Tidigare har man ju haft två månader på sig att ombesikta, dock med körförbud efter en månad.
Stämmer det att man numer bara har en månad? Så säger sonen och det är vad jag kan utläsa av Bilprovningens sida...
Någon som har koll? Hittar inte senaste besiktningsprotokollet, bara ombesiktningslappen....

Tidigare har man ju haft två månader på sig att ombesikta, dock med körförbud efter en månad.
Stämmer det att man numer bara har en månad? Så säger sonen och det är vad jag kan utläsa av Bilprovningens sida...
Någon som har koll? Hittar inte senaste besiktningsprotokollet, bara ombesiktningslappen....
Vad jag kommer ihåg har det varit en månad länge med då en hel nybesiktning om man missar den månaden. Men det ska stå på besiktningsprotokollet vilken tid man har på sig och det kan kanske variera från olika tillfällen.

Undrar om det inte kom lite andra regler när man började med godkända verkstäder som också kan släcka fel.

Som Elisha säger, så är det 2 månader på att ombesikta, sen helt ny besiktning. Körförbud efter 1 månad. Vi hamnade i en sån sits med en av våra bilar nämligen, så vi ringde bilprovningen.

Du har en månad på dig innan det blir körförbud på bilen. Innan fordonet har blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat. Du får alltså inte använda bilen som vanligt under den månaden, vilket många tror.
Sen har du ytterligare en månad på dig att göra en efterkontroll, efter två månader måste alltså en fullständig kontrollbesiktning genomföras.

Kort och gott samma regler som har varit sedan länge... Du har två månader på dig att ombesikta bilen, dock får du endast använda bilen till och från verkstad eller Bilprovningen den sista månaden.

/ Crosslines sambo, besiktningstekniker, stationsledare, dataansvarig, kvalitetssamordnare samt servicetekniker på Bilprovningen. :cool:

Näe? En månad, sedan körförbud har det väl varit länge?

/tanten - med körkort sedan -77

OK,så det har inte bilvit nya regler?
Var iaf så förr....
Sonen har PANIK då besiktningstiden går ut 9 februari, vill lär dock få till handbromsen innan dess...
Då kan jag lugna honom :)

Tack Buke!:love:

//
Var iaf så förr....
Sonen har PANIK då besiktningstiden går ut 9 februari, vill lär dock få till handbromsen innan dess...

Ja det är min uppfattning med! Men enligt sonen står det BARA att ombesiktning ska ske senast 9/2..
Tyvärr jobbar han nu så jag kan inte kolla hans papper

Näe? En månad, sedan körförbud har det väl varit länge?

/tanten - med körkort sedan -77

Ja, du får körförbud efter en månad men det är ju inte det saken gäller.
Frågan gäller om ombesiktningstiden går ut efter en eller två månader.
Det är ju ändå en del skillnad på att göra ombesiktning eller behöva boka tid för en helt ny besiktning.

Ja, du får körförbud efter en månad men det är ju inte det saken gäller.
Frågan gäller om ombesiktningstiden går ut efter en eller två månader.
Det är ju ändå en del skillnad på att göra ombesiktning eller behöva boka tid för en helt ny besiktning.
Ja precis, att det blir körförbud efter en månad vet jag, frågan är ju om det krävs helt ny besiktning eller inte...

Du har en månad på dig innan det blir körförbud på bilen. Innan fordonet har blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat. Du får alltså inte använda bilen som vanligt under den månaden, vilket många tror.
Sen har du ytterligare en månad på dig att göra en efterkontroll, efter två månader måste alltså en fullständig kontrollbesiktning genomföras.

Kort och gott samma regler som har varit sedan länge... Du har två månader på dig att ombesikta bilen, dock får du endast använda bilen till och från verkstad eller Bilprovningen den sista månaden.

/ Crosslines sambo, besiktningstekniker, stationsledare, dataansvarig, kvalitetssamordnare samt servicetekniker på Bilprovningen. :cool:
Aha, missade ditt svar! Då kan jag lugna honom om verkstaden inte hinner klart innan måndag :) Blir ju sen raka vägen till besiktningen då han behöver bilen nästa vecka

Var iaf så förr....

Tips: Sök till en verkstad som släcker 2or. Gudars vad bekvämt det var! Lämna in bilen i sista minuten, hämtade den, slapp turen till besiktning. Kommer alltid göra så hädanefter.

Jag vet inte om jag förstod rätt. Efter en månad får man körförbud men den månaden får man bara ta sig till verkstad så indirekt är det körförbud även om det inte är vad som står?

Tips: Sök till en verkstad som släcker 2or. Gudars vad bekvämt det var! Lämna in bilen i sista minuten, hämtade den, slapp turen till besiktning. Kommer alltid göra så hädanefter.
Tja grannen är bilmek (och oförskämt billig!) så han ska fixa bilen, sen kör sonen in till Bilprovningen :)

Jag vet inte om jag förstod rätt. Efter en månad får man körförbud men den månaden får man bara ta sig till verkstad så indirekt är det körförbud även om det inte är vad som står?
Nja man får inte köra mer än nödvändigt. Nu var det ju inga allvarliga saker här, enbart parkeringsbromsen som var lite dålig, men den behöver han inte till och från jobbet, eller för den delen hemma eller på jobbet

Nja man får inte köra mer än nödvändigt. Nu var det ju inga allvarliga saker här, enbart parkeringsbromsen som var lite dålig, men den behöver han inte till och från jobbet, eller för den delen hemma eller på jobbet
Spännande, jag hade ingen aning om det. Nu kör jag sällan bil ändå men visst körde jag till jobbet ett par vändor när det inte gick att åka kollektivt.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 016
Senast: Mabuse
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 859
Senast: Oh_really
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Fordon Har en gammal Volvo från 2009 som stått nu någon vecka pga köpt ny bil. Imorse när jag skulle starta den så gick det inte, är snö och...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama