F

fio.

man har ett fullblod som aldrig har gått löp men är supersnabb, kan man då vara med och starta fastän den är äldre ??

Sv: Om

Javisst, men den måste vara i träning hos en licensierad tränare och givetvis (som alla ostartade hästar) måste den kvala först!

Fast hästen måste ha tränat galopp innan.. man kan ju lixom inte börja träna en äldre häst för då lär dej ju skada sej

det finns exempel på åtminstonde en häst som inte varit i träning innan och blev "upptäckt" på en ridhästträning på täby, den sattes i träning och gick ganska hyggligt. Den var sju eller åtta......
Varför skulle den skada sig om den får en vettig uppträning?

toughcookie skrev:
det finns exempel på åtminstonde en häst som inte varit i träning innan och blev "upptäckt" på en ridhästträning på täby, den sattes i träning och gick ganska hyggligt. Den var sju eller åtta......
Varför skulle den skada sig om den får en vettig uppträning?
Jag tror hon menar att det kan vara svårt för en häst som inte är tränad som unghäst att hålla ihop o klara påfrestningarna som galopphäst. :idea:

Jo, det är ju sant iofs men det har ju lite med att göra vad hon menar med ÄLDRE också. För mig är en femåring gammal......(om man ser till galoppen alltså!)

toughcookie skrev:
Jo, det är ju sant iofs men det har ju lite med att göra vad hon menar med ÄLDRE också. För mig är en femåring gammal......(om man ser till galoppen alltså!)
Ja precis... :D
Fio kan ju mena en häst som varit tränad som unghäst men inte startat... Hon kan ju oxå menat en som "slagit dank" i hagen 4 år innan den blev inriden.

Ja frågan var mer hypotetiskt ställd faktiskt , men vi kan väl säga en 8 åring som har varit tränad gjort lite snabbjobb men aldrig varit i riktig "träning" hos en tränare.
Vad krävs för att den skall kvala?? Måste den vara i träning hos en licensierad tränare för att få kvala?

ja, den måste vara i träning. den ska springa en viss sträcka på en viss tid, lite olika på olika banor och den ska visa att den kan uppföra sig i startboxas osv.
Däremot behöver den INTE kvala om den ska starta hinder lopp, men den måste fortfarande vara anmäld i träning.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
712
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 888
Senast: Roxy
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka