Öm vid manken?

Tussilago

Trådstartare
Har nyligen tagit över en häst som kommer direkt från travet. Han är öm vid manken, reagerar för tryck mm. Det kommer inte av illasittande sadel, då han knappt haft nån på sig. vad kan det bero på? Vad gör man åt det? Brukar massera lite.. Får det att stretcha på nåt vis? Mest öm närmast bogbladet om man säger så.. Ha på liniment?
Kan det bero på att däckeln legat o tryckt lite? Kan det gå över av sig själv? Tips emotages tacksamt! Tack!

Sv: Öm vid manken?

Kan säkert bero på däckeln. Lägg inte på sadel eller sele förrän h*n inte ömmar längre. Arnikaliniment är mycket bra för sånt här, finns både som "flytande" och lite tjockare variant. Jag föredrar den "flytande (heter Arnikatinktur). Massage är också bra. Om du har tid och möjlighet så massera in linimentet 3ggr/dag eller åtminstone morgon och kväll. Lite liniment är bättre än inget alls! Lycka till!

Senast ändrad:

oh det var nått sånt här jag kikade efter.
min kille (ridtravare) har också börjat bli öm vid manken.har ingen sadel så det kan inte vara de och det var länge sen han gick på travet.började frö någon vecka sedan att vara lite öm just vid manken men så försvann de. nu har det kommit tillbaka,märkte i förrgår att han var öm igne och nu även ner över hela ryggen nästan,dock inte bakre delen av ryggen utan ungefär till mitten.
vet inte om det kan vara muskelvärk,vi tömkör mycket och jobbar mycket just med att bygga upp ryggmuskler.

Även körhästar kan ha problem med illasittande utrustning. Dåligt stoppad däckel, dålig tillpassning eller för mycket tryck på däckeln pga av att sulkyn är felbalanserad. Det kan också vara träningsvärk beroende på att hästen nu ska använda sin kropp på ett nytt sätt och använda andra muskler. Inte bara fart rakt fram utan vinkla under sig på ett böjt spår. Kanske ovant underlag också?

Skynda långsamt och gå på trevliga promenader med hästen rakt fram. Var observant på att muskelspänningar i det område du beskriver ibland uppkommer vid låg frambenshälta när hästen försöker avlasta sig.

Min massör säger att travare ofta är ömma vid manken för att den muskel som sitter ovanför (och sedan går under) bogbladet är stel. Travare lägger mycket vikt på frambenen och stelheten kan komma som en "biverkning" av det. Hon rekommenderar att man masserar med händerna på denna muskel såväl innan som efter ridning/körning. Man kan se på hästens rörelsemönster om den är stel där eftersom frambenen går mer "upp och ner" än framåt.

Intressanta svar! Tack så mkt! Kan vara en låg hälta.. hmm. har faktiskt upplevt att han verkar lite halt på et framben men trott det var inbillning..
jag ska iaf fortsätta att massera samt att strecha, det bör vara bra att strecha så att man drat frambenet framåt, nedåt väl? det bör väl komma åt problemområdet ganska bra? min har iaf inte träningsvärk, inte gjort knappt nåt än nämligen.. Tusen tack!

Funderat lite på det här ang hältan som Lejonelle skrev. Anta att hästen är halt i hö fram. Vilken sida av manken blir då öm? Eller blir det lika ömt på båda sidor?

Om hästen inte vill belasta ett framben fullt ut kan den hantera det på olika sätt. Den kan "dra upp axeln" på den sidan, då uppstår spänningarna på samma sida. Den kan balansera med halsen så att vikten av huvud/hals hamnar mer på andra sidan. Då uppstår spänningar på motsatt sida. Den kan föra vikten bakåt för att avlasta framdelen. Då höjer den huvud/hals och då kan spänningar uppstå på båda sidor om mankens muskulatur. Stumma muskler är ofta inte ömma men spända muskler kan vara det.

För att stretcha muskler i mankområdet kan du behöva jobba med både frambensstretch rakt fram och även med böjt ben "i kors" (inte så mycket så hästen tappar balansen) framför bringan. Morot mellan frambenen och morot på korset kan också göra nytta. Det beror lite på var det sitter. Skulle rekommendera att du frågar din hästmassör om bra stretchar som passar just din häst.

Tusen tack! Orkar du bara förklara lite närmare detta med framben i kors? Menar du att man böjer hästens ben, drar det lite framåt och inåt typ?
Dert var den bild jag fick framför mig iaf..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 894
Senast: Fruentimber
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 971
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar