Om vaccinering

Flipp

Trådstartare
Jag har två katter som vaccinerades i april förra året. Det är enda gången de har blivit vaccinerade, har dom ändå ett säkert skydd? Man ska väl egentligen grundvaccinera när dom är kattungar? :crazy:
Undrar också om jag ska vaccinera dom i år igen, eller om det räcker med nästa år? Min mamma var hos veterinären med sin katt & då tror jag vet. sa att vaccinet mot kattsnuva bara räcker ett år men kattpesten två (?) Funderar på att ringa och höra med dom för säkerhets skull.
Min sambo tycker det är jätteonödigt att vaccinera våra kissar eftersom dom mest är inne (tar med dom ut ibland, men så här års vill dom inte vara ute så mycket), men jag vill inte ta det osäkra före det säkra. Skulle bli hur ledsen som helst om nåt hände med mina små sötnosar :(

Sv: Om vaccinering

Kattsnuvevaccinet håller i ungefär 1 år, men ställer man inte ut eller föder upp katter duger det gott och väl att vaccinera varannat år. Det är kattpesten man behöver bäst skydd mot och kattpestvaccinet håller i 3 år så det är ingen fara med den delen.

Flipp skrev:
Jag har två katter som vaccinerades i april förra året. Det är enda gången de har blivit vaccinerade, har dom ändå ett säkert skydd? Man ska väl egentligen grundvaccinera när dom är kattungar? :crazy:
Undrar också om jag ska vaccinera dom i år igen, eller om det räcker med nästa år? Min mamma var hos veterinären med sin katt & då tror jag vet. sa att vaccinet mot kattsnuva bara räcker ett år men kattpesten två (?) Funderar på att ringa och höra med dom för säkerhets skull.
Min sambo tycker det är jätteonödigt att vaccinera våra kissar eftersom dom mest är inne (tar med dom ut ibland, men så här års vill dom inte vara ute så mycket), men jag vill inte ta det osäkra före det säkra. Skulle bli hur ledsen som helst om nåt hände med mina små sötnosar :(

Man brukar grundvaccinera dom med 1 mån mellanrum spelar ingen roll hur gamla dom är när dom vaccineras första gången , sedan räcker det med vartannat år.
Om det är innekatter så har dom mindre immunförsvar än utekatter så jag tycker nog att du skall vaccinera dom.

Stoppard skrev:
Med vilket vaccin då?

Med vilket levande vaccin som helst. Enda skälet till att man ger kattungar 2 sprutor med 3-4 veckors mellanrum är för att den maternella immuniteten kan störa när första dosen ges. Vid 6 månaders ålder och senare föreligger ingen sådan risk för då har den maternella immuniteten helt försvunnit.

Stoppard skrev:
Nej, jag menar vilket märke på vaccinet

Det gäller alla MLV (levande vaccin). Nobivac Tricat, Felocell, Purevax etc.

Det handlar inte så mycket om märke utan om generella vaccinationsmekanismer och om hur kattens immunförsvar fungerar.

Enligt vem är rekommendationen en grundvaccinering?

Nedan är urklipp från FASS

Nobivac Tricat:
Grundvaccination: Från 12 veckors ålder ges två doser med tre veckors intervall. Om tidigare skydd önskas vaccineras vid nio veckors ålder och tre veckor senare.
Revaccination: Bör ske varje år.

Purevax RCCh
Grundvaccinering:
- första injektionen: från 8 veckors ålder,
- andra injektionen: 3-4 veckor efter den första.
Vid förekomst av höga nivåer av specifika maternella antikroppar skall grundvaccineringen uppskjutas till 12 veckors ålder.
Revaccinering:
- årligen.

Felocell CVR
Grundvaccination: Katter över 9 veckors ålder ges 2 injektioner med 3–4 veckors mellanrum för fullgod immunitet.
Revaccination: Årlig revaccinering med 1 dos rekommenderas.

Enligt SVA och enligt den forskning som ligger som grund för de "nya" vaccinationsprotokollen som varenda amerikansk veterinärhögskola har ställt sig bakom.

Jag vet vad som står i FASS, men vad som inte står i FASS (bland annat) är varför det krävs två doser som grundvaccinering när man vaccinerar kattungar. Dessa rekommendationer mer eller mindre utgår ifrån att man ger första dosen vid 8-9 veckors ålder och vid den åldern har många kattungar fortfarande kvar en del av det maternella skyddet vilket hindrar vaccinet från att aktivera kattungens eget immunförsvar. Den första sprutan är mao. i dessa fall helt verkningslös.

http://www.winnfelinehealth.org/health/vaccination-guidelines.html

Du kan maila dem om du vill ha vetenskapliga referenser.

Citerar från SVAs vaccinationsrapport:
"Mikroorganismerna hos levande vacciner däremot förökar sig i värddjuret och den effektiva vaccindosen förstärks på detta sätt så att primärsvaret automatiskt övergår i sekundärsvar. Endast en vaccindos behövs alltså för levande vacciner för att inducera fullgod immunitet."

Det är mycket som inte står i FASS och man kan inte ta tillverkarnas rekommendationer för sanning eftersom de tjänar ENORMA summor på att sälja läkemedel. De säljer givetvis hellre dubbelt så många doser vaccin om de kan. Inte heller gör de studier som varar flera år eftersom det inte är ekonomiskt.

Idag finns det beprövad erfarenhet av levande vacciner och vi har mer kunskap om hur vaccin fungerar och inte minst om hur kattens immunförsvar fungerar.

De rekommenderar även en vaccinering mot rabies, vilket i många fall inte ger ett godkänt antikroppssvar.
Två vaccineringar ger man för att boosta den första vaccineringen och därmed få ett bättre antikroppssvar.

Stoppard skrev:
De rekommenderar även en vaccinering mot rabies, vilket i många fall inte ger ett godkänt antikroppssvar.
Två vaccineringar ger man för att boosta den första vaccineringen och därmed få ett bättre antikroppssvar.

I USA är det lagstadgat om rabiesvaccinering (iaf i de flesta stater), något man bör vara medveten om. Det är inte frivilligt. Vaccinet kan vara totalt verkningslöst, det är skitsamma för lagen kräver att katter och hundar vaccineras mot rabies. Jag känner för övrigt bara till en katt som inte gett godkänt antikroppsvar på rabiesvaccin och den katten producerade aldrig några antikroppar mot rabies, oavsett hur många gånger de "boostade". Det kallas biologisk variation. I övrigt har alla katter jag känner som rabiesvaccinerats producerat tillräckligt med antikroppar efter en dos.

Och NEJ, ger man levande vaccin behövs ingen booster. Det är det fina med kråksången.

Citerar återigen SVAs vaccinationsrapport:
"För avdödat vaccin behövs därför påföljande injiceringar, s.k. boosters, för att inducera det starkare sekundära svaret eller det immunologiska minnet mot vaccinantigenet. Mikroorganismerna hos levande vacciner däremot förökar sig i värddjuret och den effektiva vaccindosen förstärks på detta sätt så att primärsvaret automatiskt övergår i sekundärsvar. Endast en vaccindos behövs alltså för levande vacciner för att inducera fullgod immunitet."

Och jag upprepar mig själv. Skälet till att man ger kattungar två doser av även levande vaccin har INGET med någon "booster-effekt" att göra. Det har att göra med att kattungen kan ha maternell immunitet kvar när man ger första dosen (vid 8-9 veckors ålder) och har kattungen maternell immunitet kvar bildar kattungens eget immunförsvar inga antikroppar alls utan den maternella immuniteten (dvs. antikropparna kattungen har fått från sin mamma) blockerar. Mammans antikroppar angriper de främmande antigenerna och kattungens eget immunförsvar gör ingenting.

Därför ger man ytterligare en dos när kattungen är 12 veckor. Då har den maternella immuniteten avtagit och kattungens eget immunförsvar kan bilda antikroppar. Man kan lika gärna skita i första dosen.

Det är ju lite faschinerande egentligen. Skulle man då i princip kunna kräva en vaccinering vid 12 v (inte tidigare) och sen är det bra? Alltså teoretiskt.

När jag vaccinerade min honkatt Liza vid 6 månader så sa veterinären till mig att hon skulle vaccineras igen efter 3-4 veckor för att hon skulle ha ett fullgott skydd.
Jag fick henne när hon var 5 mån och tog detta i samband med sterilisering och öronmärkning.
Om det nu skulle räcka med bara en så undrar jag varför dom bad mig att göra en till?

Därför att vissa veterinärer inte uppdaterar sig utan hänger kvar vid det gamla. Trots att man konstaterat att pestvaccinet räcker i minst 2 år, så finns det fortfarande veterinärer som säger att man ska vaccinera varje år mot pest.

MissFideli skrev:
Det är ju lite faschinerande egentligen. Skulle man då i princip kunna kräva en vaccinering vid 12 v (inte tidigare) och sen är det bra? Alltså teoretiskt.

Japp. Så kan man göra och vissa veterinärer (inte så många tyvärr) går efter den linjen.

Tyvärr så är ju vi SVERAK-folk tvungna att följa SVERAKs regler så v måste ge en dos till.

Nu är det ju även rätt många uppfödare som väljer avdödat vaccin till sina kattungar och då krävs det två doser för fullgod effekt.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
217
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 584
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Min ena katt verkar tyvärr inte komma hem igen och den som är kvar hemma är väldigt ledsen och letar efter honom överallt Tankarna har...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama