Om vaccinering

Sv: Om vaccinering

Det är inte nödvändigtvis fråga om att veterinärerna inte är uppdaterade utan att det inte finns nådra egentliga rekomendationer när det gäller kattvaccination. SVAs rapport kan man se som ett underlag för en gemensam rekomendation men någon sådan har inte kommit.
PL

Senast ändrad:

Men likväl finns det endel veterinärer som anammat detta och följer SVA's resultat medan andra inte gör det. Precis som att vissa har förstått att det inte alls är nyttigt att regelbundet avmaska katterna och några fortsätter gå efter tillverkarnas rekomendationer som riskerar att göra maskarna resistenta. Har dock sett tillägg i Fass att även tillverkarna av avmaskningsmedel gett med sig, men inom vaccinationer tror jag det dröjer länge.

Nått jag funderat på är också att ingen veteinärer någonsin har informerat mig om att kattungar kan få en dödlig reaktion på levande vaccin. Trodde det var ett krav? Hälta och andra reaktioner är ju rätt vanliga, och dödsfall händer, om än inte lika ofta.

Tillägger också att när jag vaccinerade min huskatt för 7 år sen (hon var då 1 år ca) så sade den veterinären åt mig att det räckte med en spruta eftersom hon var vuxen. Så det är ju inget nytt påfund heller.

Så länge det finns olika regler o rekomendationer från olika håll är det ju ganska naturligt att olika veterinärer ger olika råd.
Att det skulle finnas ett krav på att varna mot levande vaccin?
Jag har sett ett antal hundar o katter vaccinerade med avdödat vaccin dö i parvo.
PL

Trodde veterinärer var skyldiga att informera om riskerna.
Ja, även avdödat har risker, men levande är ju "farligare" i detta fall. Sägs det. Jag själv använder mig av levande, men reagerar på att så få kattägare vet vad det handlar om när katten blir halt efter sin vaccination.

Och jag menar inte att varna mot just levande, utan att upplysa om riskerna så kattägaren vet vad som kan hända.

Det finns inga så dokumenterade risker att det kan anses vara ngn skyldighet att informera, det är inte lätt att informera när det egentligen inte finns ngn information att ge.
PL

Jag har aldrig sett en hundvalp eller kattunge som fått bestående men av reaktion mot levande parvovaccin (nu vaccinerar vi ganska få riktigt små kattungar) men har som sagt var sett flera vaccinerade med avdödat vaccin som dött i sjukdomen så för mig är det absolut inte självklart att levande skulle vara farligare.
PL

Vilket är konstigt eftersom flera uppfödare har upplyst sina veterinärer om att deras katt dött/fått problem efter just vaccination med levande vaccin.
Sen är det inte parvodelen som är den mest riskfyllda, utan calicidelen av vaccinet. Cailcihälta är allmänt omtalat bland uppfödare, konstigt att dom vet mer än er veterinärer om detta?
Man har t.o.m tagit fram ett vaccin där calicidelen är avdödad, just för att få ner riskerna.

Jo jag har också hört talas om kattungar som dött men det finns ingen dokumentation som talar för att problemet skulle vara så stort som en del kattuppfödare säger.
PL

När det gäller levande vs. avdödat vaccin så kommer det alltid finnas de som hävdar att levande är livsfarligt och vice versa.

Att levande vaccin skulle vara farligare än avdödat är dock starkt uppblåst bland oss uppfödare. Alla känner någon uppfödare vars "kompis" hade en kattunge som blev jättesjuk och höll på att fö av levande vaccin... det är lite "min-kompis-kompis-fenomen". Få har upplevt det själv, men alla har "hört" om någon.

Det kan så vara att levande vaccin oftare ger biverkningar, men trötthet, tillfällig feber och hälta (som det oftast handlar om) är inga biverkningar som ger men. Själva poängen med MLV är att kattens kropp ska få en "minivariant" av den den sjukdom/de sjukdomar katten vaccineras mot så att katten visar symptom tillfälligt är inget konstigt och sällan farligt.

Det finns heller inget som säger att en kattunge som dött pga. levande vaccin skulle ha överlevt om den hade vaccinerats med avdödat vaccin. Det kan vara så jävligt att just den katten allmänt var känsligare, hade ett klent immunförsvar och kanske hade den reagerat på tex. adjuvanset i avdödat vaccin... det vet man inte.

Sedan håller jag med om att veterinärer ofta är dåliga på att upplysa kattägare om de biverkningar som kan uppstå... å andra sidan är kattägarna själva lika dåliga på att fråga. ;)

Men även om det inte ger men så är det väl en rättighet för kattägarna att få reda på att katten kan reagera? Det är ju inte självklart att katten reagerar av ett vaccin, alltså självklart för kattägarna så dom förstår det.
Så nej, jag tycker inte man kan skylla på att vi ska fråga. Man kan aldrig begära av en icke medicinsk kunnig människa att den ska förstå att vaccinet kan ge biverkningar. Vare sig dom ger men eller ej.

Jag tycker nog att det ska gå åt båda hållen. Djurägare kan inte vara så naiva att de tror att de ska få all information serverad av veterinären (oavsett om det handlar om vaccination eller annat) samtidigt som jag tycker att veterinärer i samband borde säga att katten kan råka ut för biverkningar tex. feber och trötthet.

Nyckeln till det hela är väl att etablera god kontakt med en veterinär, då brukar en dialog uppstå av sig självt.

Du kan ju få informera i en evighet om du ska informera om alla komplikationer och biverkningar som kan uppstå.
Alla läkemedel kan ge en allergisk reaktion som orsakar död. Alla operationer innebär en risk. Om man berättade om allt som teoretiskt sett kunde hända så skulle nog ingen våga behandla sitt djur.

Fast här handlar det inte om en allergisk reaktion utan en reaktion av själva vaccinet som kan medföra dödsfall.

Det är ju lätt att säga att du som kan ska ställa frågor, men det finns fortfarande massor av kattägare som aldrig har hört att vaccinet kan medföra hälta och annat.

Fast jag tycker nog att vuxet folk får ta ansvar sjäva också. Nog vet väl de allra flesta att läkemedel av olika slag kan ge biverkningar, varför skulle man tro att det är annorlunda med vaccin? Visst, folk i allmänhet ska inte behöva gå igenom olika sorters vaccin, men det är ju inte svårt att fråga veterinären om man kan förvänta sig biverkningar av läkemedlet eller inte.

En dialog mellan veterinär och djurägare är vad som behövs, inte en monolog (från något håll).

Jag tycker inte det är så enkelt när det gäller levande varelser som kan ta skada. Den som kan mest bör upplysa. Att tro att alla ska förstå att det finns risker är en utopi och bara naivt. Bättre då att ta det säkra före det osäkra. Jag tycker inte man ska "offra" en katt bara för att man tycker att ägaren ska veta bättre. Hellre då att veterinären tar det säkra före det osäkra. Det tar max 10 sek att upplysa om det, varför ta för givet att alla är insatta i det medicinska?

Och monolog blir det ju ändå på ditt sätt, eftersom du tycker det är kattägarens ansvar att ta reda på sånt.

Det blir lika mycket monolog om det enbart är veterinären som ska stå för informationen.

Djurägare ska ha vett att fråga och veterinären ska kunna svara. Båda parter måste ta sitt ansvar just för att katten INTE ska komma i kläm. Ansvaret ligger inte bara på veterinären utan lika mycket på djurägaren.

Jag kräver inte mer av folk än att de ska ha vett att fråga. Jag förväntar mig inte att djurägare ska göra sina egna efterforskningar, bara att de har vett nog att fråga veterinären om de kan vänta sig biverkningar och i sådana fall vilka. Hur svårt ska det vara?

Hur bra dokumentation skall man ha på biverkningar för att det skall anses behövligt att upplysa?
Risken är alltid att man, på lösa grunder, skrämmer bort folk från att vaccinera.
PL

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
217
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 584
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Min ena katt verkar tyvärr inte komma hem igen och den som är kvar hemma är väldigt ledsen och letar efter honom överallt Tankarna har...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama