Öm utan sulor

G

gookie

Min häst har gått med hela sulor mellan en skoning(7 veckor)pga.snöstyltor, nu går han utan sulor och är rätt öm i fötterna. Han är dock inte varm i fötterna. Han har gått med sulor förut och inte haft några problem efter det att det tagits bort. Kan detta bero på att sulorna tagits bort?
 
Sv: Öm utan sulor

har han haft det en längre period så, ja.
sulorna skyddar ju fotsulorna emot allt som annars skulle kommit emot. om du har ett plåster på fingret i några veckor så är du känsligare där det suttit när det tas av :)
 
Sv: Öm utan sulor

Han har haft under en skoningsperiod(7 veckor)Han är väldigt känslig i fötterna. Hon skodde honom förra helgen då fick han efter bara en dag tappsko fram och haltade rejält. Tänkte ringa veterinären direkt men avvaktade. Hovslagaren kom och han såg inte alls bra ut. Sen på kvällen tog jag ut honom och ledde honom då var han hur pigg som helst och inte alls öm. men nu är det tillbaka. Han är stor,tung och känslig. Ska jag avvakta?
 
Sv: Öm utan sulor

kan det inte vara en början till hovböld eller liknande pga tappskon?
en söm kan ju ha stuckit hovväggen eller något.

jag har tyvärr inga råd om hur du ska avvakta eller inte.. :crazy:
 
Sv: Öm utan sulor

Saken är att han är lika öm i alla fötterna och jag är hönsmamma nummer ett:rofl: Har kontaktat en equiterapeut som ska kolla igenom hela hästen kanske hon har nåt svar, hon ska även vara väldigt duktig på fötter, hoppas,hoppas:cry: De kan ju ofta vara bättre än veterinärer tycker jag
 
Sv: Öm utan sulor

Min kompis har ett halvblod som är ganska tung, han hade snösulor en vinter och de hade skaft mot hans sula och gjort den tunn så han var jätteöm på våren när sulan togs av, men det hade ju inte blivit bättre av att sätta dit den igen...
Det gick över efter ca 2 veckor... hans sula behövde ju tid att växa ut igen :crazy:

Numera är han barfota på heltid :D
 
Sv: Öm utan sulor

Låter inget vidare. Han var tunn i sulan på vänster bak, och blödde lite:( Han har haft jätteproblem med sina fötter förut pga.att nån idiot till person låtit honom gå och arbeta helt nedverkad När han kom till mig så kunde han inte ens trava med dom andra i hagen:confused: Han fick stå i flera månader. Så med alla problem med hans hälsa och höga veterinärräkningar så vågar jag inte låta mig på att låta han gå barfota.Han vill knappt gå framåt utan skor på hårt underlag:(
 
Sv: Öm utan sulor

Nej nej det var inte så jag menade ;)
Bara att det kanske berodde på att sulan nötts ned och nu behöver återhämta sig.. Du kanske tyvär har en häst som inte kan ha snösulor..? Men det borde ju blir bättre och bättre nu om han går på mjukt underlag... :confused:

Jag får ju utgå ifrån att din hovslagare inte helt plötsligt har glömt hur man gör och har sömstuckit honom på alla fyra??? :crazy:

Hoppas det blir bättre.... fortsätter attt titta in här..!
 
Sv: Öm utan sulor

Ja det hoppas jag också. Beror inte på sömstick, hon har kollat igenom honom, beror troligtvis på sulorna. Tack för upplysningen;)
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: skiesabove
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 307
Senast: jemeni
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 967
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp