Om två hästar i transporten

T

Tantan

Misstänker att om jag lastade mina två små hästar i kärran så skulle det bli kanske 100-150 kg övervikt. Frågan är då vad som händer om polisen tar en? Bilen får dra flera hundra kilo tyngre än vad totalvikten på släpet är på mitt B-körkort.

Så inte har man väl då kört olagligt, utan bara med för tungt lastad kärra? Och vad händer då? Måste de inte väga för att konstatera för tung last?

/Tantan

Sv: Om två hästar i transporten

Jag har hört att det ska finnas portabla vågar som polisen har med sig. Blir du inkallad på en kontrollplats kan det finnas våg där, det finns en sådan kontrollplats utanför min stad. Överlast kan ge dryga böter.

Jag har hört att det ska finnas portabla vågar som polisen har med sig. Blir du inkallad på en kontrollplats kan det finnas våg där, det finns en sådan kontrollplats utanför min stad. Överlast kan ge dryga böter.

Precis, och om överlasten överskrider 30% så ryker kortet också...

Det är troligtvis bara böter det handlar om.

Frågan jag tycker du ska ställa är dock snarare om släpet håller för den belastning som du utsätter det för??? Jag skulle inte ens tänka tanken att medvetet överlasta ett släp, lika lite som jag skulle ställa hästar i ett släp med dåligt golv. Det är ju levande djur vi pratar om och våra bästa vänner... :crazy:

Enda undantaget som moraliskt godkänner överlast (i min värld) är om du har ett nedvägt släp som inte är begränsat på något sätt. T ex nedvägt med sämre däck som sedan bytts tillbaka (=olagligt) eller kanske ett nytt släp som från start registrerats in med en lägre totaltvikt än original.

Farbror Blå ser jag som ett mindre bekymmer i sammanhanget.

du åker dit för överlast och inte olovlig körning.

jag antar att bilen får dra släpet med två hästar i samt att du hade fått dra alltihop med BE kort (om så är fallet så shoot)

Men vad får bilen dra på B-kort?
Det kanske är mycket mindre än totalvikten på släpet.

Om du tex drar med en stor jeep, med B-kort, då får i alla fall jag det till olovlig körning.

Vad är det för bil alltså, och vad får den dra på B-behörighet?

Det kan bli vårdslöshet i trafik eftersom du har lastat mer än vad kärran är godkänd för.

Dumt att chansa.

Blandrastik; det står i trådstarten att bilen får dra mer på B än vad släpets totalvikt är. Problemställningen är alltså för mycket i släpet, inte för mycket för bilen (eller körkortet).

blir ändå aldrig vårdslöshet i trafik hur man än vänder på det..

men, får släpen inte ta lasset och den inte är nedtypad så ska du inte lasta bägge i alla fall.

Det kan bli vårdslöshet i trafik eftersom du har lastat mer än vad kärran är godkänd för.

Dumt att chansa.

Blandrastik; det står i trådstarten att bilen får dra mer på B än vad släpets totalvikt är. Problemställningen är alltså för mycket i släpet, inte för mycket för bilen (eller körkortet).

Jamen, TS skriver ju inte vad bilen får dra på B-behörighet. Hon skriver bara att den får dra mer än släpets totalvikt, det är ju två skilda saker.
Ta en Subaru Tribeca tex, den får på B-kort dra 900kg, men med E-kort så får den dra 2000kg. Eftersom bilen är för tung.
Så, ja, bilen får dra mer än släpets totalvikt, men vad får den dra på B-behörighet?

Det står ju att det är flera hundra kg kvar på B-behörigheten.

Men vad spelar det för roll när det är SLÄPET som är begränsningen i frågeställningen, inte bilen.

Hade ett släp förut som hade totalvikt 1350kg, bilen drar 1450 på B. Men det hjälper inte om jag lastar så det blir 1400kg i släpet för det är för mycket för släpet. Överlast. Men inte för mycket för körkortet viktmässigt.

Det finns ju en anledning till att släpet är begränsat (ofta bara på pappret men det kan ju sitta grejjer på som bara är typade för den aktuella totalvikten).

Säga att dom håller på att dö och att du måste skynda dig till en vetrinär Låt ledsen

eller säg
-Vist men du får lasta den själv sen nu när jag väl har fått in den tar jag inte ut den i onödan

(det översta vet jag en som har kommpit undan med:rofl:)

Tror ni på allvar att viktbegränsningarna på ett släp bara är till för att jävlas?????????:eek:

OM du på ditt B-kort får dra släpet trots att det är övervikt (t ex du får dra 1360 kg på b-kort, släpet har totalvikt 1300 kg och du lastar så bruttovikten blir 1330 kg) är det överlast och böter.

Om du (enligt ovanstående exempel) istället lastar så bruttovikten blir 1370 kg är det olovlig körning. Du har inte körkortskombination för att dra detta. Olovlig körning KAN innebära att körkortet blir indraget.

Risken med överlast, fel bil/släpkombination etc är att man inte får köra vidare. Vilket kan bli rätt meckigt. Dessutom är det ju alltid en risk att grejorna inte håller eller uppför sig annorlunda än vad som var tänkt (bromsar, fördening av vikt etc)

Även sen när grejjerna inte håller längre och tja golvet släpper/kulhandsken brister whatever och antingen hästarna skadar sig rejält/måste avlivas eller ännu värre, medtrafikanten bakom/mitt emot får hela släpet i sin bil och dör av sina skador?

Liknande trådar

Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
6 049
Hästhantering Jag har ovetandes lyckats köpa en häst som hoppar över bommen på transporten. Det har hänt vid två av två tillfällen vi kört henne, dels...
2
Svar
37
· Visningar
7 444
Senast: lundsbo
·
Utrustning Nu behöver jag tips på bra transporter som jag får köra. Jag har B-körkort, på bilens registreringsbevis står det att skattevikten är...
2
Svar
33
· Visningar
2 499
Utrustning Jag är i kast med att ta E-körkort då jag har två stora grabbar på säg runt 700 kg styck så det är inte att tänka på att klara sig med...
2
Svar
39
· Visningar
7 498
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV