Tips på bil och transport till två stora och tunga hästar!

Sv: Tips på bil och transport till två stora och tunga hästar!

Nja, det som verkar bli verklighet är att det krävs speciell behörighet för allt över 750 kg. Alltså inget hästsläp alls utan behörighet. Denna behörighet kommer att vara ett mellanting mellan dagsläget och BE-körkort. Det kommer alltså fortfarande att krävas BE för vissa tunga ekipage.

Att ta BE kommer aldrig att vara bortkastade pengar.

Själv avvaktar jag att ta E-kort tills reglerna är klara.
Verkar inte gå att få klara besked någonstans just nu:mad:
Behöver byta bil snart,men det får också anstå.
Nya släpen går att väga upp till 1990kg,så där finns möjligheter!

Men det kommer ju aldrig att vara fel att ha behörigheten. Så jag hade nog hellre tagit BE och struntat i vad de kommer fram till.

Range Rover har ju flera olika lite större modeller som får dra 3500, Volkswagens Touareg får oxå dra en hel massa..

Kanske har fel men, är det inte så att de släp som går att typa ner knappast är stora nog för två stora tunga hästar.
De stora släpen går väl inte att typa ner? De är ju så tunga i sig själv så då får man inte in en häst utan att överstiga totalvikten.

KL

Med tanke på hur många tävlingsparkeringar som är förlagda till gräshagar så tycker jag det är skönt att ha en råstark bil med 4-hjulsdrift. Mycket lättare att köra fast när släpet ligger för nära bilens maximala dragvikt.

Jag har precis köpt ett Ifor Williams 506. Reggade in det med en totalvikt på 2600kg (vilken är max för släptypen), vilket ger lastvikt på 1680kg.

Nu har jag bara en häst iofs, så nu funkar min Volvo V70 att dra med så länge. Men jag har spanat på en bättre begagnad Nissan Terrano II. Får dra 2800kg, verkar dra hyfsat med soppa och har fyrhjulsdrift.

Själv avvaktar jag att ta E-kort tills reglerna är klara. Verkar inte gå att få klara besked någonstans just nu:mad:
Behöver byta bil snart,men det får också anstå.
Nya släpen går att väga upp till 1990kg,så där finns möjligheter!

Enligt http://www.sweden.gov.se/sb/d/8605/a/81741/dictionary/true kommer de nya reglerna börja gälla 19 januari 2013.

Kraven för att erhålla den nya utökade B-behörigheten kommer att ha stora likheter med vad som redan gäller för den befintliga BE-behörigheten. Även detta förhållande innebär att en förändring i förtid inte framstår som så angelägen. Majoriteten av dem som kommer att vara intresserade av att erhålla den nya behörigheten finns troligen i den grupp om cirka 4 500 personer som årligen förvärvar BE-behörighet. Av dessa kommer antagligen ett flertal även i fortsättningen att välja BE-behörighet eftersom den ger möjlighet att dra ännu tyngre släpvagnar än vid utökad B-behörighet.

Men om man tar E-körkort nu, det är inte så att man måste göra ytterligare ett prov senare då om de ska göra om reglerna?

Jag har precis köpt ett Ifor Williams 506. Reggade in det med en totalvikt på 2600kg (vilken är max för släptypen), vilket ger lastvikt på 1680kg.

Nu har jag bara en häst iofs, så nu funkar min Volvo V70 att dra med så länge. Men jag har spanat på en bättre begagnad Nissan Terrano II. Får dra 2800kg, verkar dra hyfsat med soppa och har fyrhjulsdrift.

Kanske inte tillhör trådens ämne, men får din V70 verkligen dra 2600kg? Hur mycket man lastar i kärran spelar ingen roll om vagnen e reggad totalvikt mer än man får lov o dra. Det blir olovlig körning...

Spelar ju ingen roll så länge hon har BE och inte lastar till 2600 kg. Jag drar ju vårt 2100 kg släp med en häst till XC70 som får dra 1800 kg.

Det är ju helkorkat att inte väga upp släpet i maxvikt när man planerar att byta till större bil.

Jag drar ett släp med totalvikten 2,5 ton med min V70. Dock lastar jag ju inte in två hästar om jag ska dra med den bilen men än så länge har jag inget behov att lasta två hästar. Om det någon gång skulle bli aktuellt får jag väl låna en bil. Jag har BE-körkort och med det får V70 dra 1800 kg (diesel). Finns ju ingen anledning att väga ner släpet när man har BE-kort.

Däremot mamma utan BE-kort får ju inte ens köra släpet tomt.

Senast ändrad:

Kanske inte tillhör trådens ämne, men får din V70 verkligen dra 2600kg? Hur mycket man lastar i kärran spelar ingen roll om vagnen e reggad totalvikt mer än man får lov o dra. Det blir olovlig körning...

Som sagt ovan, nu har du snurrat till det lite. Med BE-kort spelar det ingen roll om släpets totalvikt så är 10.000kg. Har du BE-kort så är det bilens max släpvagnsvikt (brutto), släpets tjänstevikt + aktuell lastvikt man tar hänsyn till.

Så nej, med min v70 får jag inte dra två normalstora halvblod i släpet. Men en funkar fint. Ska jag dra två får jag fixa bil med högre maximal släpvagnsvikt.

Som sagt ovan, nu har du snurrat till det lite. Med BE-kort spelar det ingen roll om släpets totalvikt så är 10.000kg. Har du BE-kort så är det bilens max släpvagnsvikt (brutto), släpets tjänstevikt + aktuell lastvikt man tar hänsyn till.

Så nej, med min v70 får jag inte dra två normalstora halvblod i släpet. Men en funkar fint. Ska jag dra två får jag fixa bil med högre maximal släpvagnsvikt.

Det visste jag inte, så nu har jag lärt mig något nytt :)

Jag borde verkligen oxå kämpa till mig ett BE... Allt verkar lättare då!

Vi drar numera med Pajero Sport, som får dra 2800 kg. Men det kostar ungefär 2 liter bensin/mil med släp, så nöjeskörning är inte att tänka på...
Va!! Drar eran så pass?? Våran ligger på 1.22 med släp, som mest har den varit uppe i 1.5liter/milen, men det var maxlast i släpet (släpet är 1990kg)och världens motvind hem.

Vår är en ... -04 eller -05:a.

Då kan det ju vara det som skiljer. Våran drar 1.21 utan släp och normalt 1.22 med släp eller ac, eller fyrhjulsdrift, blir ingen skillnad. Men fyrhjulsdrift i snö/modd med släp, då pinnar förbrukningen på. Men då kör jag bara kortare sträckor med fyrhjulsdriften. Bara då det behövs.

Vi skräddarsydde ett rostfritt avgassystem till våran i fjol på Ferrita och då blev den starkare med, kan vara ett tips. Dom kan gå ner lite i förbrukning med.

Om jag inte virrar helt så satt jag och körde 58mil i sommras med hästtransport på en tank. Först 13 tomt, sen 13 med maxlast (Strängnäs tur och retur och hämtade häst och sen vidare till öland(28mil) dagen efter med hästtransporten. Jag körde endel där, sen tankade jag innan vi åkte hem från Öland dagen efter det. Jag har tyvärr inte kvittona kvar, men blev helt klart faschinerad att den kunde gå så snålt trots sin vikt med packning och släp. Dock var inte släpet så tungt lastat eftersom vi hade en moped med oss på väg hem;) Men folk på campingen kollade helt klart skumt på oss när vi kom inglidande med hästtransport där:laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: lillkillen
·
Avel Nu är det inte aktuellt iår eller ens nästa år, men funderationerna går ju iaf runt litegrann. Har ett fint kallblodstravarsto vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 885
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV