Om tidig/sen avnavling

jennyjenny

Trådstartare
Läste på ett familjeforum om avnavling vid förlossning. Tydligen är det vanligt att man sätter en klämma på navelsträngen direkt när barnet kommit ut så att blodet från moderkakan inte kan komma över till barnet.

Men detta går ju så totalt emot allt vad jag har lärt mig om hästar! :eek: Man låter ju alltid blodet pulsera över och sen brister navelsträngen oftast själv. Det är ju det naturliga.

Det verkar också vara helt olika rutiner på olika sjukhus. Och på Halmstad där jag ska föda, så sätter man på en klämma innan barnet ens tar första andetaget. De verkar inte heller vara lyhörda för att jag har önskan om att att allt blodet som tillhör mitt barn från moderkakan ska få komma över.:cool:

Hur har ni haft det på era förlossningar? Eller hur kommer ni som är gravida att få det på era förlossningar?

Sv: Om tidig/sen avnavling

Min dotter hade navelsträngen ohindrad när hon lyftes upp på magen, men sedan kapade de den relativt fort för den var så kort att hon bara nådde till nedre revbenen på mig :D. Hade läst om avnavling på samma forum gissar jag ;) men tänkte ärligt talat inte på det vid förlossningen... vad jag förstår får man oftast bestämma själv!

Rasmus kom upp på min mage på en gång, och efter en stund så satt de dit nån plastgrej.

Jag har en bekant som mist 2 fullgångna barn vid förlossningen p.ga. infektion i navelsträngen och sen 2 missfall kring v.20.
Har även en kompis som är läkarsekreterare och då ingår det i jobbet att även skriva obduktionsprotokoll, och de mödrar födda 75-79 så har alla deras barn avlidit vid förlossningen p.ga. en infektion via navelsträngen.

Vi disskuterade det här i förra veckan, för det är så konstigt att de verkar drabba en speciell ålderskull.

Vadå infektion i navelsträngen, vet du mer?

Varför jag ska kräva sen avnavling utöver barnets bästa, är oxå för att då behövs sällan livmodersammandragande som ges på ren rutin men egentligen inte alltid behövs! När moderkakan är tom på blod kommer den ut lättare själv och jag slipper så otroligt starka och onaturligt ännu starkare eftervärkar än vad man redan har som omföderska. Jag tappade nästan min son sist av smärtan!

Vadå infektion i navelsträngen, vet du mer?

Varför jag ska kräva sen avnavling utöver barnets bästa, är oxå för att då behövs sällan livmodersammandragande som ges på ren rutin men egentligen inte alltid behövs! När moderkakan är tom på blod kommer den ut lättare själv och jag slipper så otroligt starka och onaturligt ännu starkare eftervärkar än vad man redan har som omföderska. Jag tappade nästan min son sist av smärtan!

Din stackare. Jag kände knappt något efter andra barnet. Väntade på dem för jag har ju hört att de blir värre för omföderskor. Hjälper smärtlindring?

Emils navelsträng fick dom klippa direkt när han kom ut med huvudet, den var väldigt kort + att han hade den runt halsen. Så det fanns inga andra alternativ. Annars vill dom helst här att man får upp bebben på bröstet och att den får ligga där en stund innan dom kliver navelstängen.

Ingen aning när min dotter avnavlades men antagligen direkt då det var akutsnitt och det inte tog många sekunder från att hon kom ut tills dom visade upp henne och sen gick iväg... :)
Min dotter skrek förresten INNAN hon var ute ur magen, skitknasigt :rofl: Antar dom tar navelsträngen fort då det som i mitt handlar om att jag hade kraftig infektion i livmodern. Men dottern klarade sig från att bli smittad :banana: halleluja!

Ja, det är ju helt logiskt att om moderkakan är tom så kommer den lättare ut. Ger man alltså livmodersammandragande av den orsaken? Verkar ju vara helt onödigt isåfall.

Och självklart så ska ju läkarna klippa av navelsträngen i akuta situationer med fara för mitt eller barnets liv som i filiduttans eller Cosmicqueens fall.
Men detta med att på mitt sjukhus så är det standard med tidig oavsett hur barnet mår och att de verkar strunta i mina önskemål är så irriterande!
Det verkar dessutom vara så att man faktiskt får upp barnet på sitt bröst med navelsträngen hel,men att de har satt på den där klämman som hindrar blodet att strömma över. Så det blir liksom samma effekt - inget blod från moderkaka!

Senast ändrad:

Tyvärr vet jag inte mer om det. Jag vet inte ens om det finns något svar på varför det blir så och hur det kommer sig att det är vanligare hos en viss ålderskull.

Det där med att vänta längre när man är omföderska ska jag vara på när det är dags för mig nästa gång. Min förlossning gick så fort att moderkakan inte släppte och när BM masserade loss den gjorde det ju 100000 ggr ondare än själva förlossningen. Då trodde jag faktiskt att jag skulle dö.

Jag fick inget livmodersammandragande, jag fick nått för att sluta blöda. Men de kanske är samma sak?

Oj det låter PRECIS som min förlossning ... den gick ju supersnabbt, men moderkakan fick de knöla ett tag med ... shit det gjorde ont. Mycket mer än att klämma ut henne (hade iofs bara 4 krystvärkar, tror jag). De hotade med att ta mig till operation, innan de till slut fick ut den. Jag som trodde jag var klar liksom :mad:. Jag minns inte om jag fick något, eller jo jag fick nån spruta i låret tror jag... var det den som var sammandragande? Eftervärkarna tyckte jag var HEMSKA, ingen hade varnat mig för dem!

Jo jag fick en varm vetekudde, hjälpte väl sådär...

Ja allt som stoppar blödning, spruta i droppnålsutgången, arm eller lår är samma nedrans spruta...

Nästa gång för säkerhets skull ska jag ha med mig egna panodil och ipren att kombinera, det ska ge bäst effekt och kan kombineras: 2 p +1 i. Man vill ju knyta an, inte andas igenom värkar efteråt ju!

Sedan ska jag alltid ha oturen få barnmorskstudenter, tror faktiskt jag vill slippa det den här gången...Fast samtidigt känner jag mig så ego då...de kan ju behöva lära av mig...3:e barnet, föder snabbt och lätt...jag vet inte, är kluven...

Sedan ska jag alltid ha oturen få barnmorskstudenter, tror faktiskt jag vill slippa det den här gången...Fast samtidigt känner jag mig så ego då...de kan ju behöva lära av mig...3:e barnet, föder snabbt och lätt...jag vet inte, är kluven...

inte för att detta har något med tråden att göra men jag hade en barnmorskestuderande med på min förlossning och hon var den som var allra bäst, otroligt duktig på att lyssna och peppa.:bow:
dom andra som var "gamla i gemet" så att säga var nog lite mer avtrubbade och tyckte inte längre att det var något helt otroligt fantastiskt.

Jo jag fick en varm vetekudde, hjälpte väl sådär...

Ja allt som stoppar blödning, spruta i droppnålsutgången, arm eller lår är samma nedrans spruta...

Nästa gång för säkerhets skull ska jag ha med mig egna panodil och ipren att kombinera, det ska ge bäst effekt och kan kombineras: 2 p +1 i. Man vill ju knyta an, inte andas igenom värkar efteråt ju!

Jag hade någon student, tror det var blivande barnläkare faktiskt och hon skulle försöka känna huvudet, men barnmorskan sa sedan att det är liksom inte lönt för bebisen kommer nu...:D Och så sa hon att det är vanligt att det går så fort när det är tredje barnet.

på tal om moderkaka.... min måste dom tagit ut när dom snittade? :confused: aldrig tänkt på det förrän nu :rofl: för ut genom mufflan kom den då inte... Jag kände inget när livmodern drog ihop sig, det att jag fick stolpiller... (av en kille.... ung kille :devil: ) + massa sprutor... tror stolpillret var för livmoderns skull.... iofs hade jag så ont över allt att jag kanske hade ont där också men inte tänkte på det, va bara så förbaskat glad ungen äntligen var ute :rofl:

edit: det var 11 (!) personer + min sambo i rummet då jag snittades :eek: men ändå uppfattade jag aldrig att det var "allvarligt"... :bow:

När jag snittades (Planerat snitt) berättade läkaren för mig att dom hade en maxgräns på just 11 pers i rummet, och det var just vad som fanns hos mig med. Dock med sambon inräknad.
Gynläkare, BM + BM-studerande, narkosläkare, sjuksköterska och ett antal fler som jag inte ens minns nu.

Trodde det var standard att alltid ha så mycket personal i rummet under operationen? Jag var inte orolig alls i alla fall :D Jag såg ju bara typ 3 st av dom, alla andra gömde sig bakom skynket ;)

Här med!
Förlossningen gick supersnabbt och moderkakan tog tid på sig.
I protokollet står det: "Placenta krystat ut efter viss svårighet".

Minns att det gjorde ont men inte så ont. De var på och klämde och började prata om att ev. rulla iväg mig för operation men då kom den!

Jag fick dock inga sprutor eller blodstoppande eller något sånt!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 854
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 389
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 429
Gravid - 1år Jag har två barn, den äldre blir 11 år i år och den yngre fyller alldeles snart 4 år. Båda mina graviditeter har varit jobbiga, den...
Svar
3
· Visningar
2 538
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst