Om schäfer i tidningen "Hundliv"

CA

Trådstartare
Fick tidningen "Hundliv" av en kompis för den handlade en hel del om schäferaveln denna gången.

Intressant tänkte jag och bläddrade raskt till artikeln.

Och visst var den vettig!
Den tog fram problemet med schäferns hälsa, även om det finns mkt mer än vad dom skrev.

Men det som fick mig att nästan trilla av pinn, det var att enligt Svenska Schäferhundklubben, så har schäfern, och jag citerat från tidningen:

"Enligt Svenska Schäferhundklubben, som är schäferns rasförening, ser dagens schäfer ut som den gjorde för mer än 4.000 år sedan, med ytterst små avvikelser"

VAD ÄR DET FÖR FÖRENING?!?!

Jag saknar banne mig ord för ett sådant uttalande :mad:

Här har vi en från 1899
1989.jpg

Och en sköning från 2005
119824.jpg

Men visst har det skett ytterst små avvikelser i rasen? :angel:

Sv: Om schäfer i tidningen "Hundliv"

Föredrar definitivt den undre modellen.

Ja, det är ju en smaksak..
Jag håller definitivt inte med dig i den saken iaf.

Hur menar du?

Tror att jag ev. missuppfattat ditt svar, men är inte helt hundra ;)

Hehe, skrev lite luddigt kanske.

Jag menar att SSK idiotförklarar människor genom att uttala sig om rasstandarden så som dom gör i tidningen...

Senast ändrad:

:(:confused:...Ja´NU fattar jag:banana::banana:
Du tittade på bilderna upp&ned...Eller är det ett önsketänkande från min sida:confused::cry::confused:
Läs på i artiklar som belyser människans in&påverkan på olika hundraser.Det finns säkert spaltmeter om detta förfärliga som vår ras sysslar med. En sak är att tycka det är snyggt att se,men en sak är att tänka sig in i individens liv,vad gäller t.ex hållbarhet/livslängd.
Vi får ALDRIG låta vårt öga bestämma hur en ras skall utvecklas,om vi glömmer att ta hänsyn till livskvaliten för rasen i fråga.
De är inte här bara för att glädja oss,de har även rätten att få glädje i sitt liv.Att kunna klättra,springa,krypa,rusa,rulla,hoppa,smyga,och få ha ett fungerande signalsystem med svansar/öron som INTE kuperas (även om det kan vara skitsnyggt på vissa raser)et.c,et.c
:love:

Hade den stått normalt med rätade bakben och inte som här, det hör hemma på utställningar. Har haft 4 schäfrar i mitt liv som påminde om den här. Dessutom vann de många gånger på utställningar. Jag tycker så, låt mig få göra det för guds skull. Inget att tjafsa om alltså.

Föredrar definitivt den undre modellen.

:crazy:

Kan säga att alla människor jag berättat att jag har schäfer på G för har sagt något i stil med "usch", schäfern har fått ett så förbannat dåligt rykte pga av nedre modellen av "hund" och tyvärr är det ju så de flesta ser ut idag. Man får hålla föredrag och förklara för folk att de gamla linjerna finns kvar och att de fortfarande är relativt lika orginalet. Nedanstånde hund ser ju inte ens ut som samma ras.

kl
ska jag vara helt ärlig så tycker jag att den nedre är finare än den övre, men den är ändå för extrem för min smak, men finare än den övre!

Hade den stått normalt med rätade bakben och inte som här, det hör hemma på utställningar. Har haft 4 schäfrar i mitt liv som påminde om den här. Dessutom vann de många gånger på utställningar. Jag tycker så, låt mig få göra det för guds skull. Inget att tjafsa om alltså.

Fast dom hundarna är INTE raka i ryggen oavsett om de står vinklade eller inte, du får tycka precis vad du vill. Men det här är ett diskussionsforum och folk har rätt att ifrågasätta din åsikt. I det här fallet ifrågasätter folk för att schäferavlen gått åt h-e just pga av att hundarna ser ut som nedanstående exempel. Visst, de duger att titta på. Men en sådan hund du föredrar skulle aldrig hålla för arbete vilket ju rasen faktiskt är ämmad för. Jag har iallafall aldrig förstått varför man vill ha en brukshund som inte duger till bruk.

Jag vill se den understa schäfern hoppa över ett staket när den är siåsådär tio år...

Hehe, skrev lite luddigt kanske.

Jag menar att SSK idiotförklarar människor genom att uttala sig om rasstandarden så som dom gör i tidningen...

Då trodde jag rätt :D Håller verkligen med!

:(:confused:...Ja´NU fattar jag:banana::banana:
Du tittade på bilderna upp&ned...Eller är det ett önsketänkande från min sida:confused::cry::confused:
Läs på i artiklar som belyser människans in&påverkan på olika hundraser.Det finns säkert spaltmeter om detta förfärliga som vår ras sysslar med. En sak är att tycka det är snyggt att se,men en sak är att tänka sig in i individens liv,vad gäller t.ex hållbarhet/livslängd.
Vi får ALDRIG låta vårt öga bestämma hur en ras skall utvecklas,om vi glömmer att ta hänsyn till livskvaliten för rasen i fråga.
De är inte här bara för att glädja oss,de har även rätten att få glädje i sitt liv.Att kunna klättra,springa,krypa,rusa,rulla,hoppa,smyga,och få ha ett fungerande signalsystem med svansar/öron som INTE kuperas (även om det kan vara skitsnyggt på vissa raser)et.c,et.c
:love:

:bow: :banana:

Jag var på SSM (utställning alltså) i vårgårda när det var (förra helgen?)och det var riktigt sorgliga hundar man såg!

Det kan jag säga dig, att så som du säger att de är ställda på bilderna, sådana hundar såg jag på vårgårda som stod så av sig själva! Helt hemskt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka