B

brosen

Såg att det fanns en till tråd men ändå!

När jag tog in min häst idag så va hon jätteöm på ryggen för att hon stått ute i regnet!
Hon stog i 2 veckor i sommras pgr av ryggont då hon hade stått ute i regnet, kan det vara ngt hon blivit extra känslig av nu då efter det, hon har aldrig haft hon i ryggen förut! Eler vart skadad!:confused::cry:

Sv: Öm rygg!

Detta har ju varit en kall sommar med mkt regn, många hästar som egentligen inte är känsliga har frusit och ibland fått ömma ryggar.

Täck din häst väl och håll den varm regniga dagar. Var mkt noga med uppvärmning innan ni börjar arbeta så att hästen säker fått igång all cirkulation, det tar en stund för en häst att bli varm i kroppen.Nedvarvning efter ridpasset är lika viktigt, lägg ner lång och låg så att den får strecha ut sin rygg....

Förebyggande vård är alltid bäst tycker jag :)

Om de är överdrivet frusna kan man börja misstänka någon obalans i kroppen (spänningar/låsningar/ämnesomsättning?).
Täcka när det regnar är en bra början, men som sagt - verkar det överdrivet t ex att en häst i hagen verkar mycket frusen men inte de andra, då kan det vara något som stör.

Spänningar gör blodcirkulationen sämre. Finns säkert många andra orsaker till det också.

Okej tack så mkt, men jag täckade idag, men har inte fått tagit in henne, bara sprungit iväg, brukar gö de när det e blåsigt, pgr av hennes hästkompis haha! Men jag skulla inte tro att hon e öm idag!

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 876
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 091
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 761
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat