Om ridhuskort och dess regler

Sv: Om ridhuskort och dess regler

Olycksrisken håller jag med om, men ändå inte. Är man vårdslös/icke uppmärksam som kusk eller ryttare så är det bäddat för olyckor. Men med följer man ridhusregler och använder sunt förnuft så förstår jag inte vad den ökade olycksrisken är?

När det står hinder efter både långsidorna samt efter ena diagonal, och ett ekipage hoppar denna "bana" när andra är där - så är det ett problem. För då ska vi andra hålla oss ur vägen, och har man tur så kan man i alla fall hålla till på en 10m volt mitt på banan. Och så jäkla kul är det inte att åka nästan två mil samt betala 600kr - för en 10m volt...

Hundar är totaltförbjudet på denna anläggning, finns uppbindningsringar för dom utanför stallet. Men kan förstå att sånt är irriternade, man vill ju inte ha ihjäl en hund bara för att ägaren har spån i skallen:crazy:

• Innan Du går in, KNACKA OCH INVÄNTA SVAR! Säg också till innan Du går ut så att alla hör.
  • Longering eller tömkörning får endast ske när ridhuset inte är bokat för lektioner eller annat och när det inte finns mer än 8 ekipage i ridhuset. Vid veterinärbesiktning kan undantag göras.
  • Det är absolut förbjudet att rida utan godkänd hjälm och skor utan klack.
  • Löshoppning och lössläppning av hästar kan vara tillåtet efter överenskommelse med ridskolechefen. Detta ska meddelas som ridhusbokning. Av säkerhetsskäl måste man alltid ha medhjälpare.
  • Hoppning får endast ske (20x40) när ridhuset inte är bokat för lektioner eller annat och när det inte finns mer än 8 ekipage i ridhuset. Tävlingsbommarna får ej användas vid träning.
  • Av-och påklädning skall ske innan uppsittning.
  • Vid möte med annan ryttare, håll till höger. Fyrkantsspåret har företräde. Se upp om du passerar någon på volt! Fyrkantsspåret skall inte korsa volten. Kommunicera med varandra.
  • Skritt och halt göres innanför spåret.
  • Hälsa gärna på dina medryttare och tänk på att lyfta blicken för att undvika kollision.
  • Glöm ej att mocka efter Dig innan Du lämnar anläggningen! Korgen ska tömmas i de blåa tunnorna. Om tunnorna är fulla ska korgen tömmas på dyngstacken.
  • VISA ALLTID HÄNSYN!

Och jag hade inte heller så stor lust att behöva vänja min grabb för islandshästar, stora jättar på 175+ och alla smällar/dunkar från bommar då jag tog upp honom till ridhuset, men jag var illa tvungen att göra det eftersom dessa ekipage var där/kom dit. Jag tog tjuren vid hornen och spenderade den träningsdagen som en vänjningsdag och nu är det nemas problemas.

Som sagt så vet jag inte hur det är med reglerna kring körning här. Min klubb är ganska insnöad på bara hoppning och dressyr;)

JAG skulle personligen inte bara ta för givet och rejsa runt i ridhuset med vagn om andra redan är där, utan fråga om det är ok och utifrån svaret köra eller inte. Ger man hänsyn så får man hänsyn!
Och precis så vill jag att det ska vara om jag är där först och kör - inte att folk har attiyden "körhästar borde tolerera ridande ekipage"...

Jag tycker det var fel att du behövde lämna ridhuset pga körhästarna, dels för att du var där först och dels för att ni har en körplan. Bäst vore väl om din klubb sätter speciella dagar för ridning och körning om dom inte har regler som täcker detta. I alla fall under den perioden som underlaget på körplan inte är nog bra för körning.

Du tar upp en del punkter.

Att du har en liten ponny hjälper inte när det gäller fega hästar gentemot körekipage. Och eftersom 85 cm gäller högst troligt en shettis så finns det dessutom flera hästar med shettisfobi - jag vet av en. Att rida henne med ett körekipage var inget roligt för ryttaren(eller övriga ekipage för den delen heller med alla galoppruscher tvärs över ridhuset i flykt från vagnen) och hade det dessutom varit en shettis då hade väl hästen klättrat på väggen.

OK, visst, hästar bör kunna vänja sig. MEN då vill jag kunna bestämma NÄR det ska ske. Inte bara få finna mig i att det kommer ett eller flera körekipage in i manegen och att mitt ridpass blir helt spolierat. Inte som nu när jag stod inför situationen; med en mycket alert häst som inte kunnat ridas på tre veckor och precis tappat en sko varför ridhusunderlaget var bra.Inte läge att vänja den med två körekipage direkt.Då är det bara att åka hem.
(Ridekipage hade jag räknat med,de spelar ingen roll.)

Dock är det ju reglerna jag är ute efter mest. Hur är era regler genemot rid och körekipage som båda "parter"har löst ridhuskort.
Det omvända - att ett ridekipage kommer in när ett körekipage finns där - lär ju inte vara lika laddat då det ju ofta är en ridbar häst som körs och väl inte är lika rädd.
Och har man en häst rädd för körekipage så rider man väl inte in då.
Men om ridekipaget/ekipagen var där först?

Ska körekipaget få finna sig i att det inte går att köra i ridhuset nu för det är ridhästar där?(alt gå och fråga om lov från de ridande) eller ska de bara köra in ?(och få bättre om plats då något/flera ridekipage måste lämna manegen därför att körekipaget kommer in).

Jag vill inte trycka ner körekipagen på något sätt men jag vill veta reglerna så jag vet vad jag kan göra om situationen uppstår igen.
Eventuellt finns inga regler för detta på anläggningen och då vill jag veta av er hur det ser ut i övriga landet.

:bow:

Haha, på tal om shettisar. Min häst såg ut såhär: :eek: första(?) gången hon fick se en shettis. :rofl:

Vi har vissa tider då det endast är tillåtet med uppsutten ridning, och särskilda tider då löshoppning/lössläppning har företräde. I övrigt är det fritt fram att rida, köra eller longera/tömköra under ledig tid

Har bara inte hört uttrycket förut. Här betalar man terminsavgift om man vill ha tillgång till ridhuset.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
325
Senast: Cactus
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 127
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: Smurfoff
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar