Om ponnyn över stiger ponny måttet, men står skriver som ponny ?

I

Isbiteen__

Har en fråga, om ponnyn står skriven som ponny.
I tex passet osv.
Och passet är gjort som 1åring, men sen visar sig vid 3-4 års ålder att den överstiger ponny måttet.
Fast man misstänker, att den ska bli ponny.
Vad gör man då, kan man ta ett nytt pass där den står då som stor häst.
Om den överstiger, om den står som ponny i alla papper.

Har nyligen skaffa mig en 1åring, som står skriver som svensk ridponny.
Och hon är alltså idag 135 cm hög, och föräldrarna är maxade D-ponnyer.
Men man kan ju aldrig va säker på att hon kommer stanna som D.
Med tanke på att hon redan är 135 cm hög, och 1 år.
Hur går man då till väga?

Sv: Om ponnyn över stiger ponny måttet, men står skriver som ponny ?

Ingen som vet ? :/
eller vart man kan vända sig, för att få svar på frågan.
o tips hur man i så fall ska gå till väga.

Vad hästen har för pass spelar ingen roll. Det finns de som är reggade i ex ASRP men som här stora hästar. Vad som spelar roll är vad som står på eventuellt mätintyg.

Vad hästen har för pass spelar ingen roll. Det finns de som är reggade i ex ASRP men som här stora hästar. Vad som spelar roll är vad som står på eventuellt mätintyg.

okej tack :)

Har nyligen skaffa mig en 1åring, som står skriver som svensk ridponny.
Och hon är alltså idag 135 cm hög, och föräldrarna är maxade D-ponnyer.
Men man kan ju aldrig va säker på att hon kommer stanna som D.
Med tanke på att hon redan är 135 cm hög, och 1 år.
Hur går man då till väga?

Jag har också en åring, han är i dag 148 cm och förväntas bli någonstans mellan 160-165 cm, när dom är 1 årså har dom växt 90% av det dom kommer att växa, så jag säger som det var någon som sa till mig en gång, ta fram miniräknare och räkna ut ;) Men jag tror att den kommer stanna på maxad D

Jag har också en åring, han är i dag 148 cm och förväntas bli någonstans mellan 160-165 cm, när dom är 1 årså har dom växt 90% av det dom kommer att växa, så jag säger som det var någon som sa till mig en gång, ta fram miniräknare och räkna ut ;) Men jag tror att den kommer stanna på maxad D

Okej.
jag blir glad om hon stannar som maxad D.

Du slutmäter ponnyn och får ett mätintyg på höjden, detta ska göras av utbildad och godkänd mätman/kvinna.
Rasen som står i passet spelar ingen roll, jag hade en häst på 160 reggad i ASRP... Han växte över om man säger så

Skulle det vara en ponny så slutmäter du ju ändå när den är 8. Är det en ponny då är det en ponny, är det högre än ponny är det en häst. Jag förstår inte riktigt frågan om jag ska vara ärlig.

Jag hade en kompis vars häst var reggad svensk ridponny, hon var 150 och tävlade som häst.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 542
Senast: Imna
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 479
Senast: LelleLilla
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 027
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv. Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama