om olyckan är framme...

attempt

Trådstartare
visste inte vart jag skulle lägga tråden, men..

Vi säger att min häst skulle komma ut från hagen på någon sätt, tex bli skrämd, och springa ut på vägen där en bil kör på den.
Vem står för veterinärkostaderna, jag eller bilföraren?
Beror det på hur stor och allvarlig skadan blir?
Får jag betala eftersom det ligger på mitt ansvar att se till att hästen håller sig i hagen?
Vi säger att hästen skulle vara tvungen att avlivas eller att den dör av smällen, vad händer då?

Gäller det samma sak för alla djur, tex hund?

Sv: om olyckan är framme...

Jag ser inte det som något annat rimligt än att hästägaren står för alla kostnader för den egna hästen, bilen kan ju inte förutspå att det ska komma en häst på vägen. Däremot så blir inte hästägaren skyldig att betala för bilskadorna.

Tex om min häst skulle hoppa ur hagen, springa in till stan och sedan sparka sönder lite bilar så är jag inte skyldig att ersätta utan det går på bilägarnas försäkring. Hästar räknas i det avseendet som "viltdjur" då de är för stora för att kontrollera. Sen så skulle jag nog ändå betala försäkringen för bilen om det stod helt klart att det är min häst som gjort "fel". Hörde kanske inte till tråden, men ändå;)

det är bilägarens ansvar hur konstigt det än låter. du har inte strikt ägaransvar på hästen....

om en HUND däremot blir överkörd/orsakar skada osv så är det hundägarens ansvar då den har strikt ägaransvar!

du kan i princip rida förbi en bil å hästen sparkar in dörren å bilägaren får betala om hästen gör sig illa...

det är därför man har häst å inte hund ;)

Vet att det alltid är bilförerens fel när man är ute och rider, vet dock inte hur det r när den står i hagen men som ovanstående skrev så kan din häst sparka sönder en parkerad bil och bilägaren får betala XD

Har du undermåliga staket så kan du åka på det. Häst klassas som vilt har jag för mig just när de är ur hagen och således är det bilägaren som åker på det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 299
Senast: Mkb
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama