Om olyckan är framme?

lady_vip

Trådstartare
Med anledning av "galna hund-tråden" så förstår jag att risken att det ska hända något vid möte med annan hundförare inte är så låg som jag trodde...

Om man skulle ha riktigt otur och en annan hund skadar min hund (eller varför inte hästen) så kommer jag nog inte vara så himla förstående.

Ta detta exemplet.
Jag är ute på promenad med min hund (kopplad) och möter en tjej med en större hund. Denna hund blir rabiat av åsynen av min hund och tjejen tappar hunden. Hunden springer då fram till mig och ska gå på min hund. Jag går emellan och får ett bett över smalbenet, hunden kommer sen åt min hund och försöker få halsgrepp.
Tjejen kommer till slut fram och får tag på sin jycke.

Min hund är sargad och kommer behöva veterinärvård, även jag kommer behöva uppsöka sjukhus.

Om jag nu ska vara en exemplarisk anmälare, vad ska jag göra nu? Jag står där med min skadade hund, skadad själv med tjejen som är skärrad och hennes tok till hund.

Ta kort? Vilka uppgifter ska jag ta av henne? Ringa polisen? Vittnen?

Kan ju vara väldigt bra att veta? Det är ju en sån grej som man sällan pratar om, man bara hör om alla såna grejer som läggs ner och klagan över detta.

//E
 
Sv: Om olyckan är framme?

Jag hade nog katten tagit dit polisen. Men de kör väl inte ut på så små grejor *suckar*

Blev själv attackerad av hund när jag var ute med vår hane. När jag såg vad som var på G, fick han sitta bredvid mig. Den lilla äckliga pälsklädda tussen som attackerade satte sig direkt i nackskinnet på vår rottis, jag sparkade väck den lilla odågan som for iväg och sedan gav sig på mig. Matte - som haft hunden lös - kom farande, skrikande. Eftersom jag höll lågt ner på kopplet (mot halsbandet) fick kräket tag på mitt finger och det har inte läkt som det ska.

Lyckades till slut sparka ner hunden så den blev liggande, då först hann ägaren fram. Den andra hunden kom undan med förskräckelsen, vår blev psykiskt skadad och vi övervägde länge att ta bort honom då han inte blev sig själv på 6 månader.

Vår hund kunde lätt ha tagit död på den andre, mindre jycken om jag tillåtit honom att möta anfallet.

Ägaren är i yttre bekantskapskretsen (väldigt långt ut) och hävdar att hunden ALDRIG gjort så tidigare. Nu vet vi att den attackerat hästar också. Som svar på mitt krav att de skulle hålla hunden kopplad fortsättningsvis säger den smarta människan: "jag får nog ta med honom till stallet och ha honom lös där istället" (uttalat med en suck).

Förlåt utläggningen, men det är betydligt närmare än man tror - att bli attackerad av andras hundar.
 
Sv: Om olyckan är framme?

Visst är det närmre än man tror, sist jag var ute och red (hispigt halvblod och två lösa, lydiga hundar) så mötte jag nån rabiat odåga som tjejen precis kunde hålla...

Frågan är vad man gör, för jag hade inte nöjt mig med ett "förlåt" om djuret hade skadat nån av mina...

//E
 
Sv: Om olyckan är framme?

Var med om det du beskrev, men den hunden var lös, och det var min mor som blev biten av den lösa hunden när hon gick emellan.
När slagsmålet var över plockade jag direkt fram mobilen för att lägga in ägarens nummer, men vi fick hans visitkort. Hans försäkringsbolag betalade senare ut ersättning.

Hörde oss för hos polisen om att göra en anmälan, men de tar inte gärna emot anmälan förrän efter att hundägaren börjar bråka, så att säga.
Vittnen kan ju vara bra att ha, men det är väl inte ofta det finns. Dessutom är det nog svårt för en "lekman" att avgöra vad som händer i ett hundslagsmål.

Angående polisanmälan så var det ett sätt att få ägaren att hålla hunden kopplad.
Blir så less när jag tänker på hur enkelt det är att undvika skador om alla håller ordning på sina egna hundar. Om jag som hundägare håller min hund kopplad och en lös hund springer fram till mig, varpå det blir slagsmål och den andra hunden blir skadad så betalar jag väldigt, väldigt bittert den andra hundens veterinärskostnader :mad:
 
Sv: Om olyckan är framme?

Men om er hund hade blivit biten, hade hans försäkringsbolag ersatt då?

Skadan på hundägaren är nog lättare att få ut inbillar jag mig, det kan väl räknas som misshandel? Vållande av skada?

//E
 
Sv: Om olyckan är framme?

Min hund blev biten. Han fick ett 1,5cm djupt sår i nacken som fick spolas och behandlas med sårvård och medicin sedan. Halsbandet var trasigt där tanden i hundens undre käke hade tagit. Rena turen att det inte hade gått igenom skinnet kring halspulsådern. Han hade dock problem med hosta efteråt.

Både vovvens och mammas skada blev ersatt, samt ersättning för utebliven inkomst då hon blev sjukskriven i 10dagar, eftersom hon knappt kunde stödja på benet. Det som såg ut som en lårkaka var verkligen enorm.
Däremot är jag osäker på om vi fick ersättning för bensinkostnader.

Jag är nöjd med den ersättning vi fick. Hundägarens försäkringsbolag var Folksam.

Däremot hade både jag och vovven problem med att möta lösa vovvar, efter detta. Och det var en rädsla vi aldrig riktigt blev av med, tyvärr.
 
Sv: Om olyckan är framme?

Men det var alltså hundägarens hemförsäkring som täckte detta, inte hundförsäkringen?

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 553
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 170
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 093
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund En kompis ringde mig för en stund sedan, påtagligt chockad... Hon hade varit ute med sin hund och mött en annan hund, båda var lösa (som...
2
Svar
38
· Visningar
3 571
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp