Om ni säljer en foderhäst till fodervärd, hur resonerar ni angående pris?

Sv: Om ni säljer en foderhäst till fodervärd, hur resonerar ni angående pris?

Moraliskt riktigt är att fodervärden betalar vad hästen var värd när den överlämnades.

Jag är inte mer inblandad än att fodervärden ringde mig efter sms:et och jag gav mina råd då. Sedan har jag bett fodervärden höra av sig om hur det går. Så jag vet inte riktigt var du får fram att jag pressar vare sig fodervärd eller hästägare. Däremot tycker jag situationen är tråkig och hade såklart gärna sagt både det ena och andra till de inblandade.

Hästägarens ekonomi är ju egentligen inget som angår er.
Hästägarens ekonomi tog upp enbart för att du menade att fodervärden inte kunde åberopa hästen dåliga skick. Hästen var i dåligt skick eftersom den var utlånad på annat håll där den inte skötts. Hästen var utlånad pga att hästägaren inte hade råd att hålla den, mer än så stod faktiskt inte.

Sen ligger det såklart massor bakom här som jag inte nämner, det finns nämligen en tredje part som komplicerar det hela väldigt mycket och nog är en stor anledning till varför det har blivit så här. Men jag har valt att inte gå mer in på det då det inte har med själva grunddilemmat att göra, hur ska man tänka vid prissättning av en häst som säljes till fodervärd.

Men jag har valt att inte gå mer in på det då det inte har med själva grunddilemmat att göra, hur ska man tänka vid prissättning av en häst som säljes till fodervärd.

Det finns inget svar på den frågan mer än att man bör följa ingångna avtal. Därefter får var och en göra som dennes samvete och ekonomi dikterar. Ägaren kanske anser hästen är värd det dubbla och tror sig erbjuda ett vrakpris, ägaren kanske sitter i en ekonomisk knipa och försöker få ut så mycket denne kan för att "överleva", ägaren kanske inte vill sälja men vill vara snäll och ge fodervärden chansen. Det kan finnas miljoner skäl bakom prissättningen.

Faktum kvarstår, det är bara att gilla läget alternativt försöka förhandla om priset. En ensidig debatt som här när du bara har "din sida" av historien kan bara ge spekulationer som svar.

Och jag har svarat dig på den frågan tycker jag; det är inte du eller fodervärden som sätter prisnivån på någon annans häst! Det är hästägaren som sätter pris, det faktiska värdet på hästen har ingenting med situationen att göra eftersom inga avtal om prisnivå eller ens fodervärdsavtal finns - hästen är så mycket värd som hästägaren anser i detta fallet.

Om det är så att fodervärden vill ha betalt för "utfört arbete" så borde 1: ett foderavtal ha upprättats 2: en klausul ha skrivits in i det avtalet gällande att fodervärd äger rätt till ersättning och avdrag på pris vid händelse av köp.

Och ja, jag fick intrycket att du var väldigt engagerad i detta eftersom dina kommentarer knappast är objektiva utan ganska ensidiga. Jag kan bara svara utifrån det jag läser här.

Jag menade då att om inte ägaren accepterar vännens bud ska hästen hämtas omedelbart av ägaren, då inget kontrakt finns kan jag inte se varför min vän ska finansiera ägarens häst.

Hur hade ni resonerat i detta läge? Som ägare? Som fodervärd?

Om man tar en häst på foder, för ev senare köp så är nog det allra bästa att man skriver in ett pris för hästen i kontraktet redan från början.

Jag har full förståelse för att ägaren vill ha ut så mkt för hästen som möjligt, och då är det upp till fodervärden om hon vill betala eller lämna tillbaka hästen. Lämna bud kan hon alltid göra, men det har ju köparen rätt att tacka nej till.

Jag har lånat ut hästar på foder ett flertal gånger och i de fall det har varit aktuellt att jag kan tänka mig att sälja hästen efter en tid så har jag skrivit in en köpesumma som innebär att jag inte kan begära mer, och fodervärden kan inte heller börja pruta eller gnälla om priset. Dock är jag alltid noga med att skriva in i kontraktet att det inte innebär att jag förbinder mig att sälja, jag kan alltså välja att ta hem hästen istället. Uppsägningstiden gäller för båda parter och den specificeras alltid i kontraktet.

Men om du inte förbinder dig att sälja hästen om fodervärden vill köpa så har väl den överenskomna summan ingen betydelse egentligen? Om du vill ha mer betalt för hästen än vad ni kom överens om kan du ju bara välja att ta hem hästen och lägga ut den på annons. Vill fodervärden ha hästen har den ändå inte mycket mer att komma med än att köpa den till utsatt pris i annonsen?

På samma sätt är det heller inget hinder för fodervärden att pruta - det är ju bara att lägga ett bud och om du inte accepterar det riskerar du att behöva ta hem hästen ändå.

Däremot är det ju absolut bra att ha ett överenskommet pris som utgångsläge, det lär ju underlätta prisdiskussionen jämfört med om frågan aldrig tagits upp tidigare. Men så länge ingen av parterna förbundit sig att köpa resp. sälja så kan man nog inte gå säker med ditt upplägg ändå.

Det vanligaste är ju att man avtalar om förköpsrätt under viss tid (6 månader efter avtalets upphörande?) och till ett förutbestämt pris. Då kan inte ägaren "ta hem hästen och annonsera den".

Sedan är det ju oftast en uppsägningstid på avtalet, så även om fodervärden inte vill köpa hästen kan parterna avtalat att fodervärden förbehåller sig rätten att behålla hästen avtalstiden ut, även om den säljs till annan (detta är ju den vanliga skrivningen i färdigskrivna avtal)

Ja nu är jag ju en person som är van vid att man ska stå för sitt ord - har jag satt en köpesumma på avtalet så gäller det OM jag väljer att sälja hästen till fodervärden, vilket jag gör om jag avser att sälja och om jag anser att hästen har det bra där. Jag skulle ALDRIG ingå avtal där jag ger bort rätten till min egen häst och rätten att bestämma om jag vill sälja eller ej - varför skulle jag göra det?

Säkerheten för fodervärden är ju att denne på förhand vet vad hästen kommer att kosta OM han/hon vill köpa, och jag vill sälja. Det finns alltid sätt att kringgå avtal om man nu är ute efter det, det finns inga vattentäta fodervärdsavtal enligt min mening. Det är i slutändan ändå så att det viktigaste urvalet är det du gör när du väljer fodervärd resp häst. Som hästägare är det jag som har sista ordet när det gäller min egendom och det är jag som dikterar villkoren i ett avtal om att låna ut min häst - sen är det upp till fodervärden att bedöma om det är ett avtal som är acceptabelt ur dennes synpunkt.

Jag tror ju personligen mest på att vara rak i kommunikationen, ta reda på så mycket som möjligt INNAN avtal skrivs, känna av om man har en någorlunda liknande syn på hästhållning, åka och titta på stallet, hålla en ganska tät kontakt med fodervärden och åka och hälsa på någon gång emellanåt. Är avsikten att sälja och köpa från början så tycker jag att båda parter ska respektera det pris som avtalats - men det är kanske en bristvara i dag att folk faktiskt håller ord?

Jag tror precis som du att det viktigaste är att fodervärd och hästägare väljer varandra med omsorg och att man diskuterar igenom förutsättningarna ordentligt i förväg. :)

Nu menade jag inte att just du inte skulle stå vid ditt ord utan tänkte mer på scenariot som diskuterats i tråden där man inte är överens om priset. Det hade säkert underlättat om de diskuterat priset tidigare, men det är ju inte säkert att fodervärden blivit hjälpt av det avtal du beskrev om säljaren är i behov av pengar och anser att hästen kan säljas till ett högre pris.

Helt säker kan man såklart aldrig vara som fodervärd, då får man ju köpa hästen direkt istället.

KL

Det blev inget köp i detta fallet. Tyvärr har det även uppdagats både det ena och andra, men klart är att hästen ska lämnas tillbaka asap.

Förstår vad du menar, och nej, helt säker kan man aldrig vara trots skrivet avtal men det underlättar oftast. Vad jag reagerar starkt mot i just denna tråd det är att fodervärden verkar i princip ha ansett hästen som värdelös från början och vill sen ha betalt i form av ett billigt pris när hästen säljs. Detta upplägg hade väl varit ok OM parterna hade kommit överens om ersättning till fodervärden genom reducerat pris.

Jag har själv nyligen sålt en häst efter en längre tid hos fodervärd. Vi hade ett överenskommet pris i avtalet, i händelse av att jag skulle sälja hästen. Nu fick fodervärden en ganska grön unghäst, inriden och inkörd men inte vidareutbildad och efter den här fodertiden har fodervärden lagt ner mycket tid och sin erfarenhet på att vidare utbilda hästen. Hon drar nu alla typer av redskap, är en säkrare körhäst och har påbörjat sin karriär som parhäst i maratonkörning/skolkörning. Hon är säkert värd det dubbla mot vårt överenskomna pris men han har vidareutbildat henne och hon får ett fantastiskt nytt hem - det är värt mer än pengar i mina ögon.

Jag har en mera amatörmässig syn på detta möjligen, eftersom jag inte är hästhandlare utan någon gång då och då säljer en häst p g a tidsbrist eller annat.

Ja nu är jag ju en person som är van vid att man ska stå för sitt ord - har jag satt en köpesumma på avtalet så gäller det OM jag väljer att sälja hästen till fodervärden, vilket jag gör om jag avser att sälja och om jag anser att hästen har det bra där. Jag skulle ALDRIG ingå avtal där jag ger bort rätten till min egen häst och rätten att bestämma om jag vill sälja eller ej - varför skulle jag göra det?

Hade jag tagit en häst på foder hade jag betraktat det som jag inte fått ett pris alls, om man inte har kontrakt på att få köpa hästen så är priset inte värt något alls. Ingen är bunden av det.

Nej inte rent juridiskt kanske, eller ja, det beror ju på om man är beredd att driva det till rätten förstås. Som sagt, inga fodervärdsavtal är vattentäta i mina ögon men däremot kan man vara noga i sitt urval av fodervärd/hästägare att samarbeta med för tro't eller ej så existerar det faktiskt folk som håller vad de har avtalat.

Det absolut sämsta alternativet är väl att inte avtala något alls kan jag tycka.

Och vill man gardera sig helt så kan man ju istället för ett års gratisprovning av häst istället chansa och köpa hästen direkt, om den nu är till salu dvs.

Vad jag reagerar starkt mot i just denna tråd det är att fodervärden verkar i princip ha ansett hästen som värdelös från början och vill sen ha betalt i form av ett billigt pris när hästen säljs.

Hästen var i uselt skick när fodervärden fick den och fodervärden har gjort ett bra jobb med hästen, det är inte mer med det. Hästmarknaden har också svängt under dessa åren och det gör att bättre hästar än just denna är till salu för samma pris som fodervärden har tänkt sig erbjuda. Ägaren tackade nej och nu får ägaren ta tillbaka hästen och försöka sälja, så ser läget ut.

Det är nog också det bästa för hästen i den situation som har uppstått. Själv hade jag aldrig sålt en häst till en fodervärd där kontakten inte har fungerat på ett bra sätt. Jag vill inte "kränga" hästar utan hitta bra, varaktiga hem till hästarna, hos folk som jag känner är "rätt" för hästen.

Och fodervärden gör säkert rätt i att leta häst på annat håll eftersom förtroendet för hästägaren inte verkar vara det bästa utifrån det jag har läst i tråden.

Nej inte rent juridiskt kanske, eller ja, det beror ju på om man är beredd att driva det till rätten förstås. Som sagt, inga fodervärdsavtal är vattentäta i mina ögon men däremot kan man vara noga i sitt urval av fodervärd/hästägare att samarbeta med för tro't eller ej så existerar det faktiskt folk som håller vad de har avtalat.

Det absolut sämsta alternativet är väl att inte avtala något alls kan jag tycka.

Och vill man gardera sig helt så kan man ju istället för ett års gratisprovning av häst istället chansa och köpa hästen direkt, om den nu är till salu dvs.

Nej inga kontrakt är vattentäta men när man endast har ett belopp på vad motparten eventuellt är beredd att sälja hästen för så är det inte värt pappret det är skrivet på för mig. Vill jag ha hästen på foder ändå oavsett om jag får köpa eller inte så är det helt okej ändå, men är syftet att eventuellt köpa så kan jag lika gärna vara utan summan. Då föredrar jag ett bindande kontrakt, har jag hästen i min vård så är det svårt för motparten att bryta kontraktet utan att kidnappa hästen och det är ett långt större steg än att ångra sig.

Uppdatering.

Hästen blev såld till fodervärden. Ägaren fick ett litet "uppvaknande" när en tredje part, som skulle sköta försäljningen, värderade hästen. Så de kom överens om ett pris ett par tusenlappar över fodervärdens ursprungliga bud, trots allt.

Jag skulle aldrig lämna eller ta en häst på foder utan att ha med ett pris på hästen. När jag lånade ut min oinridna 3-åring så skrev jag med ett pris vid ev försäljning,fast jag aldrig i min vildaste fantasi skulle kunna tänka tanken på att sälja då,för han var inte ens utlånad pga tids/pengabrist,utan enbart pga dit jag flyttade fanns ingen box för honom,och jag hade inget körkort och kunde mao inte stå i vilket stall som helst,utan fick lov att låna ut.

Man vet aldrig vad som händer,kanske hade hänt något så jag skulle få lov att sälja iaf,och då vill jag ha ett pris utsatt dels för fodervärdens skull så inte denna skulle lagt ner massa jobb och tid,och kanske t.o.m ridit in honom,och sen skulle jag ta betalt för allt som hon redan betalt en gång,och dels för att jag inte vill ha något "tjafs" eller skambud på priset OM det skulle bli en försäljning,typ att jag vile ha 15.000:-,ska sälja,och FV erbjuder 8000:-,jag tackar nej,och FV säger visst,men då kan du hämta hem honom till helgen för jag tänker inte ta hand om han något mer.

Foderhästen jag hade sist nu fick jag gratis efter ett tag,tyvär så var hästen inte helt 100 efter ett kraftigt fånganfall och var triangelmärkt men funkade till promenadridning,men jag tackade nej till att bli ägare,och några månader senare så fick hon somna in pga hovarna. Vi hade inget kontrakt skrivet,men är bästa vänner och skulle skriva kontrakt,men det glömdes bort varje gång vi träffades för då flamsades det och skrattades bara! :o:D

Moraliskt riktigt är att fodervärden betalar vad hästen var värd när den överlämnades.

Är det lika moraliskt riktigt att fodervärden köper hästen för vad den var värd när den överlämnades, om det motsatta har skett?

Säg att hästen är värd 50.000 kr när den överlämnas.

- Den är ute på foder under ett år och klättrar i utbildningsstegen. Är då till salu för 75.000 kr. Ska fodervärden få köpa den för 50.000 kr efter ett år, för att denne har haft hästen under den tid som värdeökningen har skett? Så att säga "kompenseras" för värdeökningen?

- Den är ute på foder under tio år och börjar sjunka i värde. Är då till salu för 25.000 kr. Ska fodervärden ändå köpa den för 50.000 kr efter tio år, för att denne har haft hästen under den tid som värdeminskningen har skett? Så att säga "kompensera" för värdeminskningen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skulle bara vilja påpeka för alla som har foderhäst ett "litet" problem som kan uppstå om man säger upp kontraktet. (Visste inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 589
Senast: NoNeedForAName
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar