Om ni säljer en foderhäst till fodervärd, hur resonerar ni angående pris?

lady_vip

Trådstartare
En kär vän till mig har hamnat i ett tråkigt läge.

Min vän lånade en häst för 2 år sedan. Hästen levererades i ett ganska tråkigt skick, oriden, overkade hovar och ganska mager för sin ras. Ägaren ville inte skriva något kontrakt, men hästen har nu varit hos min vän i 2 år och h*n har skött hästen prickfritt med anpassat foder, god träning, skötsel osv, vilket jag har haft väldigt stor insyn i.

Min vän har under en stor del av denna tiden varit tydlig med att denne vill köpa hästen när hästen blir till salu, vilket ägaren varit lite vag med. I dagarna har min vän nu fått ett pris för hästen, ett pris som inte var vad min vän (eller jag heller för den delen) förväntade sig. Lite av ett fantasipris. Min vän ringer då och jag tycker att vännen ska erbjuda ägaren vad hästen var värd när vännen tog över honom, 20' under vad ägaren har begärt.

Jag menade då att om inte ägaren accepterar vännens bud ska hästen hämtas omedelbart av ägaren, då inget kontrakt finns kan jag inte se varför min vän ska finansiera ägarens häst.

Hur hade ni resonerat i detta läge? Som ägare? Som fodervärd?

Sv: Om ni säljer en foderhäst till fodervärd, hur resonerar ni angående pris?

Eftersom inget är avtalat om förköpsrätt och prissättning, är det som jag ser det två helt separata frågor.

1) marknadsvärdet på hästen idag.
2) fodervärdskapet och hur man vill förhålla sig till det (ha kvar hästen eller återlämna).

Själv vill jag inte ha en foderhäst utan kontrakt, så jag hade aldrig tagit hem den ö h t utan att den biten varit ordnad. Förköpsrätt och pris vid försäljning kan vara bra att ha med, annars är det ju som detta läge. Fodervärden betalar för att ha gjort jobbet.

Som jag ser det så bör fodervärden återlämna hästen helst idag om de inte kan enas om priset. Ägaren har hamnat i pengaknipa och därför ska hästen säljas, oavsett om fodervärden vill köpa eller ej. Rent moraliskt anser jag att fodervärden bör få ett förmånligt pris, godtar inte ägaren budet får ägaren husa hästen.

Själv hade jag inte heller tagit emot en häst utan kontrakt. I detta fallet är dessutom ägare och fodervärd bekants bekant.

Jag lägger nog ingen moralisk värdering i prissättningen, business är business.

Men om ägaren nu inte vill godta ett bud, och fodervärden inte vill ha kvar hästen är det ju bara att klargöra att om det inte blir köp (a k a prisfrågan löser sig) kommer hästen hem direkt.

Din vän har fått ett pris för hästen skriver du. Hade jag varit vännen så hade jag snarast kontaktat ägaren och lagt det bud din vän tycker att hästen är värd. Jag hade i samma samtal sagt att om det budet inte godtas så får ägaren hämta hem hästen direkt. I dag är det köparens marknad, godtar inte säljaren budet så står denne med en häst som tickar pengar varje dag. Om säljaren har ekonomisk kris så är det troligen ett bra läge för din vän.

Precis. Och precis så jag har rått min vän att göra. Hästägaren är nog inte riktigt med i svängarna... I detta fallet är det en skogsmullehäst som på sin höjd har kapacitet till lätta klasser, så 20' i överpris som ägaren begärt är ganska mycket.

En kär vän till mig har hamnat i ett tråkigt läge.

Min vän lånade en häst för 2 år sedan. Hästen levererades i ett ganska tråkigt skick, oriden, overkade hovar och ganska mager för sin ras. Ägaren ville inte skriva något kontrakt, men hästen har nu varit hos min vän i 2 år och h*n har skött hästen prickfritt med anpassat foder, god träning, skötsel osv, vilket jag har haft väldigt stor insyn i.

Min vän har under en stor del av denna tiden varit tydlig med att denne vill köpa hästen när hästen blir till salu, vilket ägaren varit lite vag med. I dagarna har min vän nu fått ett pris för hästen, ett pris som inte var vad min vän (eller jag heller för den delen) förväntade sig. Lite av ett fantasipris. Min vän ringer då och jag tycker att vännen ska erbjuda ägaren vad hästen var värd när vännen tog över honom, 20' under vad ägaren har begärt.

Jag menade då att om inte ägaren accepterar vännens bud ska hästen hämtas omedelbart av ägaren, då inget kontrakt finns kan jag inte se varför min vän ska finansiera ägarens häst.

Hur hade ni resonerat i detta läge? Som ägare? Som fodervärd?

Vad trist situation för din vän.

Jag sållar mig till skaran som inte hade tagit hästen om det inte fanns ett bra kontrakt. Även fast man från början tycker att allt känns bra och att det då inte behövs kontrakt så är det väldigt väldigt smart att ha ett ändå.

Jag är lite i samma situation nu, dock är det jag som äger hästen. Vi har mycket kontakt under dom två år hon har haft hästen och det har fungerat jätte bra. Vi skrev aldrig in i kontraktet att hon skulle ha förköpsrätt eller liknande utan det var något vi pratade om senare. Nu när det kom på tal att jag skulle sälja honom tvekade jag inte utan sa att jag säljer honom till fodervärden för ett normalt pris.

Anledningen till att jag egentligen gick ner i pris är för att jag vet att min häst kommer få det bra hos henne. Han är en väldigt speciell individ och har svårt att lita på folk och man märker att han och fodervärden älskar varandra. Det prioriterar jag högre än priset. För mig är hem och kärlek mer värt än pengar. Men det är ju också svårt eftersom man ibland är tvungen att sälja pga kostnaderna. Då kanske man inte är berädd att gå ner i pris.

Hoppas iallafall att det löser sig för båda!

Fast e ägaren i pengabrist skulle jag tveka för att säg att om denna inte accepterar mitt bud, så får ägaren hämta hästen. Risken e ju då stor att ägaren drar ut på att fatta ett beslut för att slippa betald box och mat.

Utan jag hade gjort som följande. Lagt mitt bud. Och om ägaren då säger nej, så skulle jag då säga att hen har veckan ut på sig att hitta en ny box. För när den e slut som kommer jag ta betalt i vad hästen kostar för mig.

Kanske väldigt elakt att göra så. Men samtidigt, vet inte ägaren om detta kommer hen troligt komma med ett negativt (om det skulle bli ett) snabbare.

I och med att dom inte skrivit något kontrakt så anser jag att fodervärden isf får bita i det sura äpplet och ta budet som getts, alternativt pruta några tusen.
Min fodervärd jag hade nu i 2 år fick ett bud som jag prutade ner 5000 kr för hon haft hästen och tränat den bra osv. Detta tog hon dock inte utan ville ha ner hästen ytterligare 10' vilket för mig inte var hållbart.

Nu har jag underlättat för mig och nya fodervärden för ev senare köp genom att redan skrivit in ev köpesumma i foderkontraktet.

Detta är tyvärr en av nackdelarna att låna häst om man inte bestämmer köpesumma från början. Tränar man upp den ökar marknadsvärdet och fullt förståligt vill ägaren ha bästa pris för hästen då det faktiskt är en "vara" man gör sig av med.

Jo, absolut. Jag kan förstå båda sidor. Dock har jag själv befunnit mig i en liknande situation för många år sedan, och det är inte alltid lätt att vara fodervärd, oavsett kontrakt eller ej.

Men jag tror nu att min vän har lagt fram sitt bud, då det inte finns något kontrakt så får ägaren hämta hästen ASAP om budet inte accepteras, fodervärden ska inte vara någon slags försörjare längre. Det är väl fördelen just nu, att ägaren gör som den behagar, men fodervärden har som sagt ingen skyldighet att försörja hästen. Skulle inte hästen hämtas så får vi väl leverera den... Ska bli spännande att se hur det utvecklas!

Jo, absolut. Jag kan förstå båda sidor. Dock har jag själv befunnit mig i en liknande situation för många år sedan, och det är inte alltid lätt att vara fodervärd, oavsett kontrakt eller ej.

Men jag tror nu att min vän har lagt fram sitt bud, då det inte finns något kontrakt så får ägaren hämta hästen ASAP om budet inte accepteras, fodervärden ska inte vara någon slags försörjare längre. Det är väl fördelen just nu, att ägaren gör som den behagar, men fodervärden har som sagt ingen skyldighet att försörja hästen. Skulle inte hästen hämtas så får vi väl leverera den... Ska bli spännande att se hur det utvecklas!

Blir så frustrerad över den meningen. Fodervärden har ju faktiskt haft en gratis häst en längre tid :grin:

Och att hästen har en värdeökning är ju självklart och det borde ju faktiskt man förstå när man tar emot någon annans häst. Ägaren tar faktiskt en stor risk som lånar ut för det kan bli åt andra hållet med

Tycker faktiskt att fodervärden får skylla sig själv som inte skriver kontrakt och jag tror faktiskt inte heller att man bara kan åka och lämna hästen hur som helst för i princip så har hon åtagit sig att ta hand om hästen och ses som fodervärd rent juridiskt.

Fast fodervärden har ingen som helst skyldighet att hålla hästen när ägaren ska visa den för spekulanter, de har ju inget kontrakt. Båda har varit ganska naiva i detta fallet, fodervärden som tror att ägaren ska vara snäll och sälja hästen för ett förmånligt pris, men även ägaren som plötsligt levererar ett pris som inte är skäligt. Visst är det fri prissättning, men då får ägaren själv stå för hästen och se hur det är att sälja en skogsmulle för dyra pengar.

Och hästen har knappast varit gratis, någon köpesumma är inte erlagd och ägaren äger hästen, men fodervärden har faktiskt stått för samtliga kostnader. Ett fodervärdsskap som fungerar är en win-winsituation, vilket det har varit hittills. Ägaren har inte haft några löpande kostnader för hästen och fodervärden har sett till att vårda, fodra och ta hand om hästen.

Prisets skälighet är svårt att uttala sig så här i en diskussion, ägaren kan mycket väl anse sig ha givit ett rabatterat pris även om du anser att det är oskäligt. Det är marknaden som är facit när det gäller vad som är skäligt pris.

Men om ägaren nu vill sälja hästen får den ju vackert ta hem sin häst. Fodervärden ska ju inte behöva stå med den kostnaden om inte ägaren vill sälja till fv. För det kan ju ta lång tid att sälja hästen.

Tycker inte det e mer än rätt att ägaren får hem sin häst. Hen har inte heller något kontrakt att vila sig på när fv säger hämta din häst...

Prisets skälighet är svårt att uttala sig så här i en diskussion, ägaren kan mycket väl anse sig ha givit ett rabatterat pris även om du anser att det är oskäligt. Det är marknaden som är facit när det gäller vad som är skäligt pris.

Visst är det så. Enligt marknaden är det ett oskäligt pris, vilket ägaren lär komma på när denne ska sälja hästen, inte mer med det.

Men om ägaren nu vill sälja hästen får den ju vackert ta hem sin häst. Fodervärden ska ju inte behöva stå med den kostnaden om inte ägaren vill sälja till fv. För det kan ju ta lång tid att sälja hästen.

Tycker inte det e mer än rätt att ägaren får hem sin häst. Hen har inte heller något kontrakt att vila sig på när fv säger hämta din häst...

Vad jag menar är inte att ägaren inte skall ta hem sin häst men om fodervärden bara lämnar hästen vind för våg så kan det komma i baknacken sedan

Fast fodervärden har ingen som helst skyldighet att hålla hästen när ägaren ska visa den för spekulanter, de har ju inget kontrakt. Båda har varit ganska naiva i detta fallet, fodervärden som tror att ägaren ska vara snäll och sälja hästen för ett förmånligt pris, men även ägaren som plötsligt levererar ett pris som inte är skäligt. Visst är det fri prissättning, men då får ägaren själv stå för hästen och se hur det är att sälja en skogsmulle för dyra pengar.

Och hästen har knappast varit gratis, någon köpesumma är inte erlagd och ägaren äger hästen, men fodervärden har faktiskt stått för samtliga kostnader. Ett fodervärdsskap som fungerar är en win-winsituation, vilket det har varit hittills. Ägaren har inte haft några löpande kostnader för hästen och fodervärden har sett till att vårda, fodra och ta hand om hästen.

För de som inte har råd att köpa en häst själva OCH som inte behöver stå med risken så är det faktiskt att ha en gratis häst även om man står med löpande kostnader.

Tycker inte om det att ägare som lånar ut sina hästar skall krypa av tacksamhet, det är betydligt mer ansvar och om fodervärden tröttnar så är det ju bara att lämna tillbaka vilket det inte är så lätt om du äger hästen själv

Nej jag förstår om hon inte vill stå och betala för hästen under försäljning och då får ju ägaren stå för de kostnaderna alt ta hem hästen.

Det normala är väl att man skriver kontrakt med fodervärd/hästägare innan man lämnar ut resp tar sig an en häst?

Jag har lånat ut hästar på foder ett flertal gånger och i de fall det har varit aktuellt att jag kan tänka mig att sälja hästen efter en tid så har jag skrivit in en köpesumma som innebär att jag inte kan begära mer, och fodervärden kan inte heller börja pruta eller gnälla om priset. Dock är jag alltid noga med att skriva in i kontraktet att det inte innebär att jag förbinder mig att sälja, jag kan alltså välja att ta hem hästen istället. Uppsägningstiden gäller för båda parter och den specificeras alltid i kontraktet.

Jag tycker heller inte att hästägaren ska behöva "krypa" för fodervärden, som ju faktiskt velat ha just denna häst på foder och att komma nu i efterhand och påpeka hur värdelös hästen var när den kom och hur mycket jobb hon har lagt ner på den är ju bara trams. Hon har haft häst utan att behöva köpa den, hästägaren tar alltid en risk när denne lämnar ut sin häst på foder. Hästägaren kan i detta fall begära precis vilket pris hon/han känner för! Har fodervärden inte dessa pengar eller anser att hästen inte är värd detta så återstår ju bara att lämna tillbaka hästen. Att bete sig illa och strunta i normal uppsägningstid, lämpa av den foderhäst man haft glädje av under x antal månader på det sätt som du föreslår är i mina ögon ganska småaktigt. Varför inte avsluta det på ett bra sätt och bestämma den dag för återlämnandet lugnt och sansat?

Jag tycker heller inte att hästägaren ska behöva "krypa" för fodervärden, som ju faktiskt velat ha just denna häst på foder och att komma nu i efterhand och påpeka hur värdelös hästen var när den kom och hur mycket jobb hon har lagt ner på den är ju bara trams. Hon har haft häst utan att behöva köpa den, hästägaren tar alltid en risk när denne lämnar ut sin häst på foder.
Hästägaren hade redan hästen utlämnad när denna fodervärden tog över, för hästägaren har inte själv råd att ha hästen. Fodervärden har också under lång tid varit tydlig med att när hästen blir till salu vill denne köpa. Hästägaren såg själv vilket bedrövligt skick hästen var i.

Hästägaren kan i detta fall begära precis vilket pris hon/han känner för! Har fodervärden inte dessa pengar eller anser att hästen inte är värd detta så återstår ju bara att lämna tillbaka hästen.
Javisst är det fri prissättning, men fodervärden är också fri att tacka nej till det angivna priset.

Att bete sig illa och strunta i normal uppsägningstid, lämpa av den foderhäst man haft glädje av under x antal månader på det sätt som du föreslår är i mina ögon ganska småaktigt. Varför inte avsluta det på ett bra sätt och bestämma den dag för återlämnandet lugnt och sansat?
Vad skulle du anse är normal uppsägningstid när inte kontrakt finns? Hästägaren är i mina ögon också ganska småaktig, att prissätta en häst via sms och sedan inte svara när fodervärden ringer är kanske inte riktigt god stil. Så jag kan inte se varför fodervärden ska vara schysst när inte hästägaren är schysst.

Självklart är jag partisk. Men hästägaren ville inte skriva något kontrakt, då får väl denne ta hem hästen när dealen bryts, för hästägaren är lika oskyddad som fodervärden.

Jag tycker nog att du kanske lägger dig i lite för mycket, även om jag förstår att det är av välmening. Man kan inte säga ett dugg om prissättningen i detta fallet, fodervärden kan bara konstatera att nej, priset är för högt för mig.

Hästägarens ekonomi är ju egentligen inget som angår er.

Mest normalt är att man inte smsar utan faktiskt träffas och pratar med varandra, alt pratar per telefon det håller jag med om. I mina ögon är minimum för uppsägningstid i a f en månad, om inget annat har skrivits. Sen hade jag i o f sig, om jag vore hästägaren i detta fallet helst hämtat hem min häst eftersom relationen med fodervärden inte är bra.

Om jag vore som du så hade jag backat undan och låtit de berörda lösa detta på egen hand. Det finns fler hästar här i världen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skulle bara vilja påpeka för alla som har foderhäst ett "litet" problem som kan uppstå om man säger upp kontraktet. (Visste inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 589
Senast: NoNeedForAName
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar