Om ni såg den här hoven...

Sv: Om ni såg den här hoven...

Varför är det fotoförbud?

Det får du fråga dom ansvariga för kliniken om anledningen men man kan ju ha sina aningar om orsaken.

Till TS,, Intressant och väldigt imponerande engagemang, både vad gäller delgivandet och hästvården !!!

Jag har mycket svårt att tro att de skulle kunna förbjuda att ta kort på sin egen häst. (inga människor eller annat än vägg syns)

Vilket engagemang du har:bow::bow::love:

Vilka problem med lindandet:eek:

Jag har lärt mig att det enda som kan ge en häst stöd är gips, men när det ska sitta så länge skulle det förstås blivit mer hudskador.

Vet du vad jag vill tro.... hästar läker faktiskt ganska bra o med tiden kanske den kan få tillbaka elasticitet i böjsenorna. Den går ju bra nu:banana:

Tänker på min diagnos efter en Birkelandsop. där jag fick 50/ 50 o då är hästen alldeles "för stor" för att hålla. Det är nu 10 år sen o den har tävlat ganska bra.

Jag skulle ge en massa tillskott i ett sista försök.

Jag bugar mig för dig o håller Tummen.

Fotandet kunde ju lika bra ha skett hemma o vad jag vet är inte det förbjudet. Antagligen så såg de även att det skedde på plats så jag fattar inte alls.

det här är väl skitbra info till andra hovisar o att the sky is the limit när det gäller fantasin.

Senast ändrad:

Tycker också att det låter mycket konstigt. Snarare skulle väl ett förbud gälla andras hästar eftersom jag kan tro att det kommer in en hel del konstiga skador som kan vinklas lite hur som helst. Möjligen att personalen inte skall fotas heller.

Jag har mycket svårt att tro att de skulle kunna förbjuda att ta kort på sin egen häst. (inga människor eller annat än vägg syns)

Du får ta kort på din egen häst javisst, men inte publicera dem offentligt. All behandling omfattas av sekretess som sträcker sig till att gälla mellan klinik och häst/hästägare. Så ja, coari har rätt och TS kan få duktigt på skallen vilket har hänt förr om behandlnade klinik/veterinär/hovis ser detta.

Veterinär har tystnadsplikt, javisst, men har patienter/hästägare det också? Skriver man verkligen på något sådant innan behandling? Det kan inte jag minnas att jag gjort. Var hittar man lag angående detta?

TS behöver knappast oroa sig. Det är en deras egenuppsatta regel, men inte en lag. Anledningen är troligen främst för att undvika foliehattar.

/V

Du får ta kort på din egen häst javisst, men inte publicera dem offentligt. All behandling omfattas av sekretess som sträcker sig till att gälla mellan klinik och häst/hästägare. Så ja, coari har rätt och TS kan få duktigt på skallen vilket har hänt förr om behandlnade klinik/veterinär/hovis ser detta.

Jag har faktiskt mailat till UDS och frågat, jag vill ju inte göra "fel". Jag låter er veta vad svaret blir!

Till övriga:
Tack för alla fina ord! Det är en otrolig resa som hästen har gjort och att hon klarat 10 månader på box och nästan lika många månader på Fenylbutazon utan kolik eller andra besvär är fantastiskt. Hon har dessutom hela tiden hållit sig lugn, ätit bra, hållit sig fin i hullet (förutom en period i somras där hon tunnande ur lite, men det löstes med lite mera lucernhack) och inte visat något tecken på depression el. liknande.

Någon skrev att han/hon aldrig hade sett något liknande, och nej, det hade nog inte veterinärerna heller. De stod flera gånger förbluffade och visste varken ut eller in. För mig känns en senkontraktur som en inte helt ovanlig komplikation till en sträckseneruptur, men på UDS hade "aldrig" stött på något liknande. I efterhand sades det att skadan borde ha gipsats från första början. Lätt att vara efterklok!

Vilken historia, sitter här och bara gapar! Så härligt att se at det finns lyckliga slut, tack för att du delar med dig :bow:

Men vad är tanken att hon ska göra i fortsättningen? Skrota i hage?

Nej, hon ska inte skrota i en hage. Hon har en bra avelsbedömning, fina tävlingsmeriter, fantastiska gångarter och en bra stam så hon ska bli avelshäst, vilket ändå var planen för henne - fast lite senare..

Visar det sig att hon inte kan bli dräktig, ja, då tas hon nog bort. Då har hon inte längre någon uppgift som hon kan fylla och detta är inte en häst som bara går runt i en hage som sällskapshäst.

Vilken resa ni varit med om, nästan som taget ur en bok! Beundrar ditt tålamod och styrka, för tror inte det är många som hade orkat med detta:bow:

Det var svårt att hitta vem man skulle "störa" med en sån här fråga, så jag mailade behandlande veterinär och hon hade ingen aning. Hon skulle bolla frågan vidare och har inte återkommit ännu.

hur kommer det sig att du beslöt att inte ta bort henne? bara att veta att de ska stå på box i tio månader, då skulle jag ha tagit bort direkt, fast du kanske inte visste att det skulle bli så länge?

absolut inget illa menat!!

Hoppas att det går vägen för henne. Du har kämpat stort för din häst.:bow:

Jag blir nyfiken på varför vet sa att prognosen "bara" var 80 % chans att hon skulle bli helt frisk?

Jag har själv en häst som slitit av tåsträcksenan helt och där var det 8 mån i box, sedan långsam utsluss.
Jag fick dock inga komplikationer, min var också unghäst och det är över 20 år sedan det hände. Behandlades också på U.

Utöver honom har jag lyssnat lite extra på just hästar som skurit av tåsträckan.
En bekants häst gjorde det också, en stor häst på nästan 700 kg, med stora hovar som likt din kotade över under de första två v och blev op osv,slet upp huden som var ihopsydd mm, fick svåra komplikationer. Men där vägrade försäkringsbolaget att avliva hästen pga att prognosen var så god på just tåsträckor.

Jag har dock aldrig sett att hovarna blivit deformerade som på din häst.

Första prognosen som jag fick var 8 månader till full återställning, dvs. 8 månader till att vara helt igång, ridbar och tävlingsklar. Då kändes det inte så länge, speciellt inte när man började dela upp det i perioder, det blev inte mer än 3 månader ren boxvila. Sen skulle hon få gå ut i sjukhage osv osv, men så tillstötte ju alla komplikationer och då blev det så länge som det blev.

Tack :)

Jag vet inte varför de "bara" sa 80%, kanske för att just det som hände min faktiskt kan hända på de resterande 20%. Att lova till 100% återställning är ju lite väl kaxigt, även 90% är ju nästan som att lova att hästen ska bli som förr.
Kanske har det något med att göra att min häst var 9 år när hon skadade sig och inte unghäst? Jag vet inte. Min häst kotade inte över bara de första 2 v, utan under de första 7 månaderna.

En kompis häst slet av sig tåsträckarn som unghäst (6 mån) och har idag inga som helst men av det.

Ojoj ngt är helt klart fel.Fång utseende har hoven ,men varför är benets (behåring) på den skadade hoven så krulligt (ser bara ut att va på just det benet).mm mm,Den andra hoven ser också rätt så konstig ut ,extremt korta hovar?Men det är en bild och vinklar på ett kort kan göra att det ser "Konstigt ut" kanske! Jag har själv inte haft ngn häst med fång eller dåliga hovar så jag kan defenetivt ha fel i min åsikt men ngt e helt klart väldigt fel här....

Har nu läst alla svar mm.Herregud vad du och hästen ha fått stå ut med mkt.Det är nu som jag undrar.VEM kan man lita på när man har ett sjukt djur och vill väl mmmm.Det är starkt av dig att inte tröttna som många gör och gör det enklaste dvs avlivar hästen.(då energin,pengarna saknas)
Hoppas du och din häst får ett bra liv ihop och att hon inte kommer att ha ont eller dylikt.Lycka till....Och tack för att du visade-berättade din historia....

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: casio01
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
451
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama