Om ni såg den här hoven...

Carla

Trådstartare
... Vad skulle ni säga om den och vad tror ni har hänt?

DSC01873.jpg

DSC01875.jpg

DSC01876.jpg

DSC01877.jpg

DSC01878.jpg

Sv: Om ni såg den här hoven...

Långvarig vanvård, benen ser ju verkligen inte roliga ut heller.

Tänkte först på Cushings och fång när jag såg pälsen och hoven, men såg sedan andra hoven och benet som inte såg lika illa ut, vad man kan ser iaf.

Något slags trauma?

Nej sträcksena:grin:

Klart att den ser illa ut på benen o som en Curly om den varit bandagerad i evigheter.

hoppas att den nu är bra.

*kl*

Både axel och Digbil har rätt!

Det började med en ruptur på sträcksenan i januari 2011, som sen följdes av en senkontraktur på båda böjsenorna som i sin tur förhindrade sträcksenan från att läka samt gjorde att hon kotade över vid flera tillfällen, vilket också tvingade oss att ha henne hårt bandagerad i nästan 10 månader samt att ta till olika sjukbeslag. Ett av dessa beslag var en förlängd tå gjord i plast som hindrade hoven från av växa normalt, därav "hacket" i hoven.
Att hon inte belastade benet överhuvudtaget på flera månader hjälpte inte till direkt, därför växte hoven rakt upp i princip.

Bilderna är från nu i veckan, nu börjar hoven ta till en normal form, men det kommer ta lång tid innan den är helt återställd. Hovväggen var extremt tunn ett tag..!

Sinfo1104301.jpg

sinfo110519deformeradhov-1.jpg

sinfo110530samesko1-1.jpg

Sinfojuni.jpg

sinfo110519traktenuppbyggd-2.jpg

Sinfo110722utanbelastning.jpg

Ja jösses! Vilken resa ni två har gått igenom!
Nu kan det bara gå frammåt! ;-)

Lycka Till imorgon!

Åh jösses, jag har aldrig sett ngt liknande, det ser verkligen inte roligt ut på bilderna.
Är hästen alltså på bättringsvägen nu? Hur ser prognosen ut för att återställas helt efter en sån skada?

Herrejösses vilka patent hovisen har kommit på.:bow:

allt för att avlasta eller?

Hur ser prognosen ut?
Är den opererad?

+ -Catherine-

... Och då är det inte de "värsta" bilderna jag har. Det var riktigt nära ett tag att hon inte skulle klara det. Prognosen på bara sträckseneruptur är 6-12 månader och 80% chans till hel återställning. Idag är hon så bra som hon nog kan bli, hon håller på att sättas igång för töm och går i hage ensam. Hon lämnade boxvilan i oktober 2011.

Hovslagarna på Ultuna har varit helt outstanding under hela skadeperioden (en kom t.o.m. till stallet och hälsade på!!), alla dessa skor har varit till för att på ett eller annat sätt hjälpa. Den första skon utan näbb kom till för att det var fysiskt omöjligt för hästen att trampa ner i trakten pga senkontrakturen, så de gjorde en alusko för att stötta henne i trakten. Trakten sänktes gradvis från besök till besök, vi pratar om mm som de sänkte åt gången.
Den andra skon, med näbb, kom till när hästen sen hade fått såna grava skavsår men fortfarande inte hade någon stabilitet i kotan så hon var tvungen att minska på bandagen men fortfarande behövde stöd och hjälp att hålla tillbaka kotan.

Plasten ersatte sen skorna och till slut kunde hon sätta ner trakten och då behövdes bara tåförlängningen.

Hon är inte opererad. Prognosen att hon blir helt återställd är borta, hon har en rörelsestörning och är t-märkt, men hon kan gå in i avel och bara vara häst. Och det känns som en enorm milstolpe iom att hon för ett halvår sen vad snudd på att överleva.

Första videon är när de skickade hem oss utan något som helst stöd och ett lätt bandage, detta funkade inte och hon kotade över i transporten hem. Andra videon är från när vi åkte tillbaka med henne och jag sa att jag inte hämtade henne förrän de kom på någon lösning för att stötta henne i trakten (ibland måste man skrika högt), men tyvärr så var stödet i kotan borta när de väl kom på en lösning, vilket syns. (Jag får lite ont i magen när jag ser andra videon, ser helt galet ut).

http://youtu.be/L4yMGNbX5lc
http://youtu.be/K1I_EnBiLKo

*kl*

Både axel och Digbil har rätt!

Det började med en ruptur på sträcksenan i januari 2011, som sen följdes av en senkontraktur på båda böjsenorna som i sin tur förhindrade sträcksenan från att läka samt gjorde att hon kotade över vid flera tillfällen, vilket också tvingade oss att ha henne hårt bandagerad i nästan 10 månader samt att ta till olika sjukbeslag. Ett av dessa beslag var en förlängd tå gjord i plast som hindrade hoven från av växa normalt, därav "hacket" i hoven.
Att hon inte belastade benet överhuvudtaget på flera månader hjälpte inte till direkt, därför växte hoven rakt upp i princip.

Bilderna är från nu i veckan, nu börjar hoven ta till en normal form, men det kommer ta lång tid innan den är helt återställd. Hovväggen var extremt tunn ett tag..!

Sinfo1104301.jpg

sinfo110519deformeradhov-1.jpg

Sinfojuni.jpg

sinfo110519traktenuppbyggd-2.jpg

Sinfo110722utanbelastning.jpg

Jag e ganska säker på att vissa av dina delgivna bilder är tagna på en avdelning där det råder strikt fotoförbud om bilderna inte endast används för privat dokumentation.

Jag tror du bör be moderatororn omgående ta bort dom bilder som du förstår att jag menar innan det kommer till berörd instans kännedom.. Sist detta hände blev det ett herrans oväsen...

Sedan tycker jag det va en trevlig berättelse du delgav, även om rubriken kanske skulle förmedlat hur trauman i senapparaturen leder till förändringar i hoven..

Vilken bild som är den sista på hoven där den börjar visa normal form har jag personligen svårt att få klarhet i.

Är det den första bilden i ditt startinlägg eller den första i detta inlägg som jag quotade???

Det viktigaste med denna tråd som jag noterat är att du förmedlat att det behöver inte alltid bero på dålig hovvård utan ett alvarligt/långvarigt trauma ger en secundär förändrad belastning och tillväxt i hoven..

Kom just på,, kan du inte tala om hur denna/dessa skador uppkom,, historik och händelseförlopp för det vore intressant att ta del av i relation till rehabeliteringen??

Det skulla vara jätteintressant med historiken!
Jag har sett ett par med total ruptur av sträcksenan och ingen har varit såhär dålig. Alltså är min gissning att det var flera problem initialt. Med enbart en ruptur på sträcksenan brukar hoven gå att sätta ned helt, vissa vuxna hästar tävlar och fungerar även med en skada på sträcksenan utan problem.

Hade din en böjsenekontraktur också? Var det därför sträcksenan brast?
Ålder på hästen? Tillväxt eller smärtrelaterad skada från början?

Ju äldre unghästen blir desto sämre resultat blir det av en op av förstärkningsbanden till böjsenorna, vet en erfaren kirurg som inte längre op om de är äldre är 8 mån pga att i stort sett ingen blir hjälpt, medans andra kliniker op även de som är ett par år.

Sorry, så nu att du skrivit de flesta av svaren på mina frågor vid de andra bilderna...

Vilken struktur tror du/ni det är som gör att det inte är något genomtramp i kotan idag?

*kl*
Svarar lite generellt, skadehistoriken på min häst är rätt så ovanlig just när det kommer till sträcksenerupturer och det har begåtts många misstag som i sig genererat till större misstag, så det är svårt för mig att lite kort sammanfatta hela året som har gått.

Det bör kanske sägas att detta inte är en unghäst, utan en 9-årig islandshäst som var i god kondition när hon skadade sig.

Det började med att hästen gjorde illa sig i januari 2011 genom att fastna med båda bak i understa eltråden. Hur hon fastnade vet vi inte. VB klarade sig utan skador, men i HB skar tråden ända in i benet. Dessutom lyckades hon träffa precis "rätt" så hon skar av den innan den hunnit gå ihop och bli en sena "tåsträckarn", alltså var det tre ändar på vift inne i benet.
http://i14.photobucket.com/albums/a332/fjolla/Sinfos senskada 110115/IMG_0353.jpg

Prognosen först var god, 80% chans att bli helt återställd och ridbar, 6-8 månader totalt. Hon var på UDS i 5 dagar innan hon fick komma hem, då med ett lågt Robert Jones-bandage som skulle bytas 1g/v.
Redan vid första bandagebytet gick det fel och hästen kotade över. Vid andra bandagebytet, som gjordes på klinik, började bandaget glida upp och hästen kunde röra på tån och stod ofta och vilade på benet med tån i backen.
sinfobandageupp1.jpg

Jag påpekade detta och man försökte göra något åt det vid tredje bandagebytet. Tyvärr så kom aldrig de aldrig tillrätta med problemet, mycket beroende på de korta intervallerna mellan bandagebytena uppmärksammades det tyvärr alldeles för sent att böjsenorna höll på att kontraheras. Vid fjärde bandagebytet var hästen så akut halt att jag valde att åka tillbaka till UDS där de konstaterade av bandaget var alldeles för löst lindat.

I stora drag så får vi fortsätta träffa olika veterinärer som hela tiden gör olika och säger olika vilket resulterar i att vi åker in men får åka tillbaka efter 4 dagar för bandagen aldrig sitter. I slutet på mars upptäcks senkontrakturen på båda böjsenorna. Tyvärr skickar de hem oss med för dåligt bandage och hästen kotar över i transporten hem. Åker tillbaka med henne och säger att jag vägrar hämta henne förrän de kommer på en lösning. De kommer på skon där hon är upphöjd i trakten och när jag hämtar henne rör hon sig såhär: http://youtu.be/K1I_EnBiLKo
I april får vi äntligen träffa en veterinär som sedan följer oss skadan ut, detta är då den 6e eller 7e veterinären som haft med hästen att göra.
Den veterinären tar oss verkligen på allvar och ser till att hästen får ett bandage med en ordentlig skena fram på benet så hon inte längre kotar över i varje steg.
I början på maj får hon ett litet trycksår fram på kotan i strl femkrona, som ökar lavinartat och på 8 dagar har det blivit nästan lika stort som min handflata. Det såret bildar givetvis svallkött och att hästen måste fortsätta vara bandagerad gör inte saken bättre. (känsliga - titta inte)
http://i14.photobucket.com/albums/a332/fjolla/Sinfos senskada 110115/Sinfo110530ckelpckel.jpg
Till slut är det så illa att hon inte kan vara bandagerad med skena längre, varken fram eller bak på benet, då kommer hovslagarna på skon med näbben. Hon får även skavsår på ballarna och på insidan vid hasen.

http://youtu.be/mrhkgbG2JWg

I mitten på juni börjar man känna en skillnad i böjsenorna, äntligen börjar man känna lite stuns.
I slutet på juni börjar hästen tunna ur och väger under 300 kg. Hon är fortfarande på boxvila och smärtstillande, mikropromenader flera gånger om dagen och stretchning.
I juli väljer de att äntligen ta av specialskon och fortsätta med plast. De höjer henne i trakten och förlänger tån med plast och vi slipper åka in 1g/v för bandagebyten utan får göra det hemma. http://i14.photobucket.com/albums/a332/fjolla/Sinfos senskada 110115/sinfo110519traktenuppbyggd.jpg
Fortsätter med intensiv rehabiliteringen i form av mikropromenader och stretchning, som börjar ge resultat för i mitten på juli tar hovslagarna på UDS helt bort upphöjningen i trakten och behåller bara förlängingen i tån. Böjsenorna börjar man nu kunna gunga så smått från sida till sida. Vi försöker också vänja av henne från buttan. Då har hon stått på butta i 7 månader.

Veterinären går på semester i juli, men är gullig att hon tittar på de bilder jag skickar henne på såret och benet samt en film på hur hon rör sig vid varje bandagebyte som fortf sker en gång i veckan.
I augusti får jag ett läskigt mail där veterinären tycker man borde röntga kotleden för att kolla att hästen inte har fått atros i kotleden pga all den onormala belastningen som kotleden fått utstå. Tack och lov var det ingen artos.

Efter det har framstegen bara tuffat på, intensiv rehabilitering med hjälp av duktiga hovslagare har gjort att böjsenan hela tiden har blivit mjukare.
I september börjar igångsättningen på riktigt och vi vågade oss på längre promenader och var ute och gick 45 minuter om dagen. I oktober fick hon lämna boxvilan och komma ut i sjukhage för första gången och i december gå ut i större paddock. Sen i början av december är hon utan stödjande fleecebandage på natten, men hon har fortf ett skydd på sig utomhus i hage. Nu börjar det bli dags att ta av det skyddet också.

Idag har hon skotts hemma två gånger och första gången var hovväggen endast 3 mm tjock, plasten som förlängde tån hämmade verkligen hovens naturliga tillväxt. Nu senast såg det mycket bättre ut och hovslagaren tror hon kan få en helt återställd hov, ca 1 år kommer det ta trodde han. Hon har precis börjat trava för töm lite längre sträckor och det går bra.

Och för att svara på din fråga lundsbo, så är det med största sannolikhet fortfarande böjsenan som hindrar henne från ett ordentligt genomtramp i kotan idag, antagligen blir det inte bättre än så. Det genererar en liten rörelsestörning, men det är inget hon lider av. Hon kotar så gott som aldrig över längre, sträcksenan har dock läkt ihop lite för lång vilket för att hon har lite extra rörelse i kotan som hon inte bör ha.
Ganska aktuell film från hur hon rör sig idag. Genomtrampet i senan är möjligen lite större.
http://youtu.be/79YWz8jCMMM

Ps. Jag försökte verkligen korta ner svaret så långt som det gick, men det var typ omöjligt. Hoppas någon orkar ta sig igenom det. Har ni några frågor, så fråga på!

/Carla

Det är lite svårt att exakt komma ihåg när varje enskild sak hände, idag känns det så otroligt länge sen som det hände, men i stora drag tror jag allt stämmer.

Såhär såg det ut första gången när hon gick utan bandage utan att kota över. Den var 22 juli. http://youtu.be/5Ks_C-VJyJw

Kära nån vilken resa ni gjort! Jag tappar nästan andan av din berättelse i ord och bild. Den berör verkligen!

Väldigt intressant! Jag har aldrig sett någonting liknande så tack för att du delade med dig av den här resan och du, vilken tur att det är över nu! Hästen är lyckligt lottad som har en sån gedigen ägare.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: casio01
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
451
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama