om ni hade en fyraåring....

Empalie

Trådstartare
som ni uppt'ckte genom ridning att den plötsligt har svårt att ställa vänster, alltså vill istället dra mot höger och kan t o m stanna i protest. Den har inte varit sådan innan. Ni kollar den på klinik i munnen och tandis ser att de två tänderna precis börjat komma upp (hinnan har precis släppt). Ni rider nu pållen på sidepull men hur länge brukar det ta innan munnen är ok igen????, inga övriga fel.

Sv: om ni hade en fyraåring....

Jag hade nog ridit hästen på sidepullet i 6-12 månader och sedan kollat igen med en tandläkare att allt är helt som det ska innan man börjar med bett igen.

Antar att det är bakersta framtänderna den bytt nu, är ju enkelt att hålla koll på dem, det brukar mest vara när de precis kommer upp som de brukar vara ömma en del lite längre, brukar inte handla om många veckor sällan man ens behöver skippa bett man vet varför de är lite tjaffsiga i munnen så man låter bli att bry sig en period och rätt vad det så funkar de som vanligt igen. Drar man vargtänder som är svåra att få ut och de får mejsla väldigt mkt så att de blir såriga och ömma så brukar 14 dagar utan bett vara lagom för dem att läka och bli oömma, här handlar det ju inte om det utan bara småömhet av tandbyte så tror knappt du ens behöver låta den gå 14 dagar utan bett

Jag hade nog ridit hästen på sidepullet i 6-12 månader och sedan kollat igen med en tandläkare att allt är helt som det ska innan man börjar med bett igen.

??? Du tycker alltså att unghästar aldrig skall ridas med bett, de byter tänder varje år fram tills de är nästan 5 år och skulle man vid varje tandbyte låta bli bett i 12 månader skulle man alltså rida utan bett tills hästen är 6 år...

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 923
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 776
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 810
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka