Om ni hade all tid i världen...vilka fodringstider skulle gälla hos er då?

nexxa

Trådstartare
Oftas har man kanske inte alltid möjlighet att ta sig ut så många gånger om dagen man skulle vilja för att fodra sin/sina hästar. Men om ni nu hade det hur/var/när skulle ni fodra,släppa in och ut?

Sv: Om ni hade all tid i världen...vilka fodringstider skulle gälla hos er då?

Hm..
Jag skulle nog välja att ha fri tillgång på grovfoder dygnet runt, kraftfoder tre gånger per dag.
Grovfodret skulle gärna få ha ganska låga energivärden, typ 4-4,5 MJ, men bra kvot ändå runt 6-6,5.

Utsläpp vid 7.30-8.00 och insläpp 20.30-21 beroende på väderförhållanden osv.
Eventuellt lösdrift.

Fröken_Skåne skrev:
Oftas har man kanske inte alltid möjlighet att ta sig ut så många gånger om dagen man skulle vilja för att fodra sin/sina hästar. Men om ni nu hade det hur/var/när skulle ni fodra,släppa in och ut?

Utsläpp: 6 senast
Insläpp: 21 tidigast
Fodringar: 5.30, 11, 17, 21 alt fri tillgång i hagen.
Helst lösdrift och då fritillgång på grovfoder samt kraft 2-3 ggr/dag

Hur jag hamnade här vet jag inte, men varför inte ge mat var sjätte timme bara? :idea: frukost kl 6.00, lunch 12.00, middag 18.00, kväll 00.00 :D

Jag skulle nog vilja ge fri tillgång på grovfoder.
Utsläpp vid 7.00 och insläpp vid 20-21 på kvällen nu när det är mörkt och kallt och sådär, men annars skulle jag ev. kunna tänka mig lösdrift.

Hejsan!

Jag släpper ut mina hästar kl. 08.30 på morgonen o då får dom hö. Kl. 13.00 får dom hö o kraftfoder. 16.00 får dom hö o 20.00 får dom hö. Sen tar jag in mina hästar vid 23.30 o då får dom nattmaten.

Så, det var allt för mig!

Ha det så bra!

KRAM

Själv skulle jag villja ha det så här om jag hade eget stall:

Kl: 7: Utsläpp och fri tillgång på hö i hagen

Insläppet vette tusan: kanske vid 21 och då hö + kraftfoder...kanske 22. Vintertid ska ju självfallet i min hage finnas vindskydd om dom ska traska ute från 7-21 (22).

Tycker kraftfoder på morgonen bara är ett gissel. Då alla vet att grovfoder ska ges före kraftfoder, men inte många som följer det på morgonen..så känns det enklare med bara utsläpp i hagen där maten redan finns. Oftast ger man heller inte så enorma givor så det inte kan ges i ett och samma mål. Skulle jag ha någon som går på stora mängder kraftfoder så självfallet anpassar man lite. Sedan SLIPPER man detta bankande i boxväggar/dörrar om det inte finns kraftfoder på morgonen..bara ta hästarna och gå ut. Skulle aldrig dutta med morgon/lunch och kvällsgivor ang grovfoder. Det är i längdeen mycket tidsödlande..och oftast slåss hästarna var gång man kommer mad hö-påsarna pga för långt mellan fodringstidera. Så vill INTE jag ha det.

Senast ändrad:

Ungefär som jag har det nu, eftersom jag har "hemmaman" som kan mata under dagen:D . Hästarna kommer ut någon gång mellan 5.45 och 8.00, beroende på om jag jobbar eller om det är helg. De får då sitt frukosthö ute. Sedan får de hö vid 12.00 samt 17.00 (cirkatider, förstås!). De kommer in ca 20-21. Får då sitt natthö och sin betfor. Om de har kommit in tidigt pga riktigt uselt väder så kollar jag dem en gång till och slänger in lite mer hö om det behövs.

Jag har eget stall på gården men är ändå inte nöjd....

Såhär har jag det idag:
Hästarna kommer ut mellan 06.30-08.00 beroende på om jag jobbar eller inte. Dom får lite kraftfoder innan utsläpp och sedan får dom sitt hö i hagen. Sedan får dom lunch runt 11.00-12.00. Det blir eftermiddagshö runt 16.00 och insläpp sker vid 20.00-21.00. Då får dom största högivan+kraftfoder. Dom får ha radio och lyse på till 22.00-22.30-tiden.

Såhär skulle jag vilja ha det:
Min dröm är att få till så pass mycket mark till gården så att jag kan ha hästarna på lösdrift. Då får dom fri tillgång på grovfoder och man slipper passet med att fodra flera x om dagen. Vi har även idag ett mycket fint vindskydd till hästarna så det enda som fattas är större markyta. Men vem vet, under kan ju ske, och rätt som det är kanske bonden böjer sig för mitt tjat och arrenderar ut till mig....

:o ;) :) :D

Jag skulle då bara vilja lägga till en fodring, vid 02.00. Under dagen fodrar jag var femte timme men under natten är det svårare. Därför får de största högivan då. Men det skulle vara bra med en mitt-i-natten fodring. Fodringar idag: 07.00, 12.00, 17.00, 22.00.

Hade jag lösdrift och med ett passande hö/hösilage skulle jag allra helst vilja ge fri tillgång. kanske kan jag ha det nästa år dec-feb när det är som kallast och jag förhoppningsvis fått till en lösdrift.

Drömmen: Är i första hand, fri tillgång till grovfoder i hagen. Dvs. att det alltid finns en höhäck, med hö eller silage att plocka ur.

annars,

Frukost, hö och kraft: 06.00

Utsläpp, hö i hagen: 08.00-09.00

Lunch, hö i hagen: 12-14

Insläpp, mellanmål (vintersäsongen), hö o kraftfoder: 16-18

Kvällsmat, kraft och hö: 21-22

Sista höet, skulle jag vilja att hästarna fick runt 23, så man i alla fal kände det som att de hade något godare och roligare än halm, att tugga på över en del av natten. :smirk:

Dagsläget:

Frukost, hö och kraft: 06-07

Utsläpp, hö: 07,45

Lunch, hö i hagen: 13

Intag, hö o kraft 15,30

Mellanmål, hö till de hästar som inte rids för tillfället, pga motion av övriga hästar: 18-20

Kvällsmat, hö och kraft 21,00

Jag förstår att man vill ha fri tillgång på grovfoder. MEN, om man vill att sin häst ska vara ridbar o inte se ut som en tunna, så tycker inte jag att alternativet fri tillgång på grovfoder är nå bra. Jag har 3 hästar som tidigare hos föregående ägare har stått på fri tillgång o dom har inte gjort annat än ätit, enbart stått vid maten o ätit. På såna hästar funkar det ju inte att ha fri tillgång, även om det är det optimala.
Sen finns det ju också vissa ponnyraser som är fångbenägna o är dom överviktiga hela tiden, så löper dom stor risk att få fång, även om dom inte haft det tidigare.

Men som sagt, jag förstår att man vill ha fri tillgång, för att underlätta med fodringar.

:)

Jag skulle välja mellan 3 elelr 4 fodringar.

Vid 3 fodringar:
kl 7 på morgonen krafftfoder seddan hö i hagen
kl 14 hö i hagen
kl 21 elelr 22 insläpp hö + krafftfoder

vid 4 fodringar:
kl 7 på morgonen krafftfoder seddan hö i hagen
kl 12 elelr 14 hö i hagen
kl 18 eller 19 insläpp + hö å krafftfoder
kl 21 elelr 22 hö + eventuelt krafftfoder
fördelen nu är att om täcket inte är genomblöt vid tåligt väder så kan det sitta kvar på å torka tills kvällsfodringen.

Fast det beror på hurdana värden höet/ensilaget har om det funkar med fri tillgång eller inte. Beror även på hur mkt hästen tränas och går ute.

Jag kan hålla min mkt lättfödda ponny i ridtrim hela sommaren fast hon då i perioder kan gå på bete dygnet runt. Ger ibland t.o.m kraftfoder. Har gammal vall som bete.

Kraftfoder + lite hösilage inne vid 6
Utsläpp vid 7
Fri tillgång på hösilage i hagen
Lunch vid 12 (kraftfoder)
Insläpp vid 21 kraftfoder + natthösilaget

Jag skulle ha fri tillgång på hö/hösilage och sedan skulle jag ha fyra fodringa på kraft. Tex. kl. 5:00, 11:00, 18:00 och 00:00. Hästarna skulle få vara ute i stora hagar länge, komma in i boxar bara ca. 4 timmar / dag och under den andra tiden ha tillgång till två eller fler ligghallar... :)

Hm 4 gånger per dag med krafftfoder. Hur hade du tänkt dig det om man har ett hö med bra värden som gör så att man inte behöver ge särskilt mycket. Som min hon får 400 gram krafft nu. Det blir ju i princip ingenting om man har 4 krafftfodringar.

Fri tillgång på grovfoder, kraftfoder 3 ggr/dag och lösdrift. Så ser drömmen ut.

Jag skulle vilja ha fritt på grovfoder, de skulle gå på lösdrift som var ansluten till stallet (så de kunde ha lite belysning)
Sen skulle jag ge kraftfoder 4 ggr/dag

Nu har jag läst allas svar och funderar på: Är det bara jag som har en häst som inte kan gå på fri tillgång (ja, vi har testat, och han fick nästan fång sista gången)?

Om mitt djur skulle kunna gå på fri tillgång skulle jag behöva hitta ett grovfoder med otroligt låga värden men fortfarande minst 5 i kvot. Jag tror inte jag någonsin sett något sådant.

Självklart är ju fri tillgång det jag allra helst skulle vilja ge, men med den häst jag har nu, vill jag inte ge mindre givor än 2-3 kg per gång, så det blir max 3 givor per dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 023
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama